GENTLEMAN JACK (säsong 1) – verklighetsbaserat brittiskt kostymdrama av högsta klass

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Skapad av Sally Wainwright
Regi: Sally Wainwright (1, 2, 7, 8), Sarah Harding (3, 4), Jennifer Perrott (5, 6)
Skådespelare: Suranne Jones, Sophie Rundle, Rosie Cavaliero, Albane Courtois, Gemma Whelan, Gemma Jones, Ben Hunter, Timothy West, Tom Lewis, Joe Armstrong
Land: Storbritannien
År: 2019
Genre: Biografi, Drama, Historia
Längd: Åtta episoder på mellan 61-63 minuter
Visas på HBO Nordic
Betyg: 5

Många andra länder, typ Spanien och Frankrike är onekligen också duktiga på att göra kostymfilm i dramakategorin, men när man tänker på genren är det oftast i första hand Storbritannien som poppar upp i skallen. Och det är definitivt inte utan anledning. Detta påminns man ständigt om. Som nu. Med Gentleman Jack. Det är en riktigt välspelad och udda historia som serveras. Om jag säger så här; hur ofta ser man en film eller tv-serie av den här typen där en kvinna agerar och uppför sig som en hel man totalt mot dåtidens stenålderskonventioner.

Året är 1832, och frisinnade Miss Anne Lister återvänder till familjehemmet i Halifax för att återställa godset Shibden Hall till forna glansdagars storhet efter att avnjutit ännu en utlandsresa och (kvinno)romans med sorgligt slut.

Har fått ärva hela klabbet

Det krävs trots allt en handlingskraftig kvinna att ta itu med de stora problemen. En ovanligt insikt under denna tid, som sagt, men åtminstone i den här familjen nådde man ett klokt beslut. Det är därför hon fått ärva hela (familje)klabbet från sin farbror istället för den åldrande pappan, som dessutom villigt medger att det inte är hans forte att hantera ekonomi och liknande spörsmål. Både själva godset och kollektering av hyra från de lokala bönderna har försummats under hennes frånvaro, så nu är det dags att kavla upp ärmarna.

Inte den man sätter sig på

Som om inte detta vore nog hänger de vanliga vardagsproblemen med sådant som favoritfasterns vacklande hälsa och systerns jakt på en lämplig make över Annes huvud. Dessutom hägrar ett annat hot över horisonten. Traktens pampar, de kallhamrade bröderna Rawson myglar och använder fula tricks för att få henne att lämna kolbranschen. Inte nog med att de nallat kol från familjeföretaget via en angränsande gruva till familjens mark, nu vill de köpa ut henne med ett skambud också. Fast Anne är som säkert alla förstår inte den man sätter sig på.

Pallar inte trycket

Samtidigt som allt detta utspelar sig utvecklar sig ett romantiskt drama som har alla oddsen emot sig, och det är väl också detta som får ses som den kanske tjockaste röda tråden i denna serie. Anne börjar nämligen tidigt efter sin hemkomst rikta sina kärlekslystna blickar mot den flickiga arvtagerskan Ann Walker.

En tid av uppvaktning tar sin början, och relationen går därefter snart framåt. Men den har både sina upp- och nergångar. Det sistnämnda utlöses föga förvånande av samtidens tabun och fördomar för allt som hade med gay kärlek att göra. Hemlighetsmakeri var helt enkelt ett måste, men medan Anne är fast besluten att göra sin nya kärlek till sin brud förr eller senare pallar inte den blyga, oroliga Ann trycket i längden av rätt naturliga skäl. För att nu uttrycka det mer modernt. Men att passionen mellan dessa båda kvinnor finns där behöver ingen hysa någon tvekan om.

Nya säsongen på vänt

Nu kanske detta låter deppigt, och det är klart att det finns mörka drag i denna historia. I perioder mår den stackars Ann inte alls bra. Men slutet gott allting gott, eller? Det ska inte avslöjas här. Dessutom väntar den på grund av coronapandemin försenade säsong två fortfarande på att börja spelas in. Producenterna vill dock sätta igång så fort det bara går. Historien är inte slut än.

Här stämmer det mesta

Vilket är förståeligt. Succén var stor när BBC, som producerat Gentleman Jack tillsammans med HBO först visade serien 2019. Hela 5,1 miljoner britter tittade, och här måste jag också säga att framgången är ytterst välförtjänt. Det här är brittiskt kostymdrama av högsta klass. Här stämmer det mesta, inklusive det lysande manuset som lyckas väva in de flesta känslostämningar utan att det blir påklistrat.

Från den ofta roliga vassa dialogen kring matbordet på Shibden Hall via det dramatiska spelet kring Annes affärsdealar och vidare till sorgen kring död och kraschad kärlek levererar Gentleman Jack dramat och spänningen. Samtidigt görs allt bara roligare och intressantare av det faktum att det hela är verklighetsbaserat. Anne Lister, hennes släkt och Shibden Hall har existerat, och hennes kryptiska dagbok har tolkats och förvandlats till denna serie.

Suranne Jones en uppenbarelse

Och skådespeleriet sedan. Wow, här finn inte en svag länk, och Suranne Jones som Anne är inget annat än en uppenbarelse. Hon gör närmast ett så kallat ”starmaking performance”. Hollywood borde notera och ta kontakt bums.

Samtidigt utgör förstås Gentleman Jack något av en triumf för manusförfattaren och delvis regisserande Sally Wainwright, annars mest känd för rosade och kvinnligt fokuserade snutserierna Happy Valley och Scott & Bailey, i vilken Suranne Jones, för övrigt spelade den sistnämnda titelrollen.

Så här ska slipstenen alltså dras i den här genren. Detta här är onekligen något helt annat än den förvisso glassigt underhållande, men också trashy och onödigt vattentrampande kaloribomben Familjen Bridgerton.

Skriven 2021-07-19

print

Våra samarbetspartners