NJUT! – fyra teaterpjäser som gör sig bra även på boksidor

Klicka på bilden, för att se hela bilden

JPS Media har precis kommit ut med en pjäsantologi. Den heter Njut! och består av följande pjäser:
Njut! – en musikalisk installation
Return of “The Same Procedure as Last Year”: del ett. Stefan Mayrs huvudvärk
Return of “The Same Procedure as Last Year”: del två. The Headache Day
The New Beginning

Njut! är en musikalisk installation som beställdes av länsmusikchefen vid Smålands Musik och Teater, Lars Hagström. Lars drabbades av cancer och senare även av döden. Han blev 66 år gammal.

Så här står det i inledningen till Njut!. Ett antal musiker, alltifrån en trio till en symfonieta kan spela valfri repertoar till de sceniska bilderna nedan. Det kan röra sig om en kort men även en lång ”föreställning”. Den kan byggas ut, men även förkortas.

Det finns alltid ett antal musiker som inte har full sysselsättning och som vill göra något meningsfullt. Dessa ”udda” musikerkonstellationer kan repetera in en ny repertoar men kan även spela det som de redan tidigare har inövat till det nedanstående föreställningsförslaget.
Även om detta inte är nödvändigt att hålla sig till, vill jag ändå föreslå några musikstycken som jag tror passar särdeles bra ihop med mina bilder och scener.

Till scen 3 och 32 föreslår jag gruppen White Noise framförande av The Visitation. Det är en alldeles utmärkt passande komposition av John Renn- McDonald och David Vorhaus och den finns på LP:n och CD:n An Electronic Storm utgiven 1968.

Samma CD innehåller även kompositionen The Black Mass: An Electric Storm in Hell, och denna kan med fördel användas i scen 31 och 33.

Till scen 14 föreslår jag något av Toru Takemitsu (1930-1996).

Scen 21 skulle må alldeles utmärkt av George, född Jacob, Gershwin (1898-1937) (musik) och Ira, född Israel, Gershwins (text) I Got Plenty of Nothing. Frédérik Chopins (1810-1849) Sorgmarsch från tredje satsen ur Pianosonaten nr 2 i b-moll passar enastående bra till scen 30. Men här kan man även spela den berömda sorgmarschen från Wagners Ragnarök eller Beethovens Eroica (Symfoni nr 3 i Ess-dur), eller largon ur Händels opera Xerxes.

De övriga musikstyckena som jag lyssnade på under skrivandet av denna musikaliska installation är:

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Kvintett i A-dur för klarinett och stråkar K. 581
Wolfgang Amadeus Mozart: Divertimento i Ess-dur för stråktrio K.563
César Franck (1822-1890): Pianokvintett i f-moll
Bohuslav Martinů (1890-1959): Trio för flöjt, cello & piano i F-Dur
Dmitrij Dmitrievitj Sjostakovitj (1906-1975): Pianokvintett opus 5
John Heartfields fotomontage som används i scen 14 kan användas även som en lockande affisch till den musikaliska föreställningen NJUT!

Mycket missnöje
Vladimir Oravsky

Pjäs 2 och 3 i denna samling bygger på en mycket känd förlaga, nämligen TV-långköraren Grevinnan och betjänten:

Return of “The Same Procedure as Last Year” är en scendiptyk bestående av två enaktare som är fristående fortsättningar på teveklassikern The Same Procedure As Last Year, vilken år efter år visas på Nyårsafton världen över.
Return of “The Same Procedure as Last Year”, del ett: Stefan Mayrs huvudvärk
och
Return of “The Same Procedure as Last Year”: del två. The Headache Day

Den sista pjäsen i denna antologi heter The New Beginning : En tvåaktare.
Pjäsen The New Beginning markerar början på en ny epok inom världsdramatiken. Där man tidigare talade om ”Den absurda teatern” tar vi det konsekventa slutliga steget och förevisar ”Den subjektiva teatern”.

En vit tavla är mycket uttrycksfull, en tabula rasa, som avkräver åskådaren på ett subjektivt innehåll.

Att ingenting sägs alls är bara en naturlig, konsekvent utveckling av tidigare epokers framsteg, så att vi nu äntligen kan säga med övertygelse: ALLT är subtext, varje tolkning är befriad från det FÄNGELSE som orden normalt innebär.
Detta är med andra ord den ULTIMATIVA TEATERN.

Flera ORD är per definition överflödiga.

Njut! ISBN 9789188853950, kan köpas på hur många ställen som helst, exempelvis här: kan köpas på hur många ställen som helst, exempelvis här.

Den kan även lånas på samtliga bibliotek, exempelvis här: här.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker

© Vladimir Oravsky

Skriven 2021-05-14

print

Våra samarbetspartners