MACKEN SCENFÖRESTÄLLNINGEN – tidlös humor från skojig vardagsrealism till tokrolig surrealism

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Claes Eriksson
Skådespelare: Knut Agnred, Anders Eriksson, Claes Eriksson, Per Fritzell, Jan Rippe, Lasse Beischer, Thomas Hedengran, Charlott Strandberg och Den Ofattbara Orkestern XL under ledning av Anders Ekdahl
Land: Sverige
År: 2016
Genre: Komedi
Speltid: 137 minuter
Format: Blu-Ray, DVD
Distribution: Majeng Media
Betyg: 5

Vissa saker är så perfekta. Så perfekt enkla, så perfekt genialiska, så tidlöst komiska att man funderar varför det inte gjorts förut eller varför det inte görs igen eller varför inte fler kan lyckas med att vara lika roliga … Men det enkla är förstås en bedräglig illusion.

Macken – ett tänkvärt tank-ställe

Bakom megasuccén med Macken – TV-serien på scen, ligger decennier av rutin, ett varmt och hjärtligt kamratskap, som är allt annat än spelat, och en musik värdig en symfoniorkester. Och orkestern sitter väl synlig, svävande över macken. Orkestern har en egen scen och livemusiken ger en extra “gasen i botten” dimension till alla de musiknummer som är med i Macken.

Fortsatt publikhunger

Musikalen Macken – TV-serien på scen skapades till Lorensbergsteaterns 100-årsdag den 27 oktober 2016. 2016 var också det år som Macken hade 30-årsjubileum. Den anrika teatern firade 100-års kalas med 100 förställningar av Macken – men det räckte inte så klart. Publiken ville ha mer.

Som ett brev på posten återuppstod Mackensuccén igen och firade med nya föreställningar, både i Göteborg och i Stockholm.

Tidlös humor

Macken skapar en sällsynt gemenskap. Ålderspridningen i deras publik är så jämnt fördelad, alla generationer finns representerade, de som är 10+, 20+, 30+ osv. Macken är inte en nostalgigrej, det går att uppleva Macken för första gången och tycka att den är rolig. Det går att återuppleva Macken och konstatera att den fortfarande är rolig. Det är sällsynt med humor som överlever den tid den skapades i, att den blir så tidlös och folkkär och allmängiltigt som den i Macken. Vanligtvis förvandlas humor till gammal skåpmat redan nästa säsong.

Det finns ett talesätt om deckare och komedier att det bara går att se dem en gång. När man vet vem som gjorde det, förlorar deckaren sin spänning. När man kan poängen på skämtet är komedin inte rolig längre. Macken är det lysande undantaget.

Här går det att “kunna poängen” och att ändå ha roligt. Man hör hur publiken börjar fnissa redan innan poängen levereras, man hör till och med hur det viskas i salen att “nu kommer det!”.

Man skulle kunna ha “sing-along” visningar av Macken där inte bara alla sjunger alla sångerna, utan där publiken även säger poängerna i kör!

Briljant enesmble

Nyckeln till framgång är en briljant ensemble som själva har roligt – och alla här verkar trivas enormt bra tillsammans. Glädjen på scenen är varm och smittande.

Anders Eriksson och Jan Rippe spelar Mackenägarna, ett par bröder som heter Roy och Roger. Roger drömmer om att bli stor kändis, en skönsjungande TV-idol, men Roys dröm är att ha en mack. I det komiska förhållandet finns ingen “straight man” – båda två får ha sina galna stunder på scenen. Men Anders Eriksson är ändå som allra bäst när han bara reagerar på vad andra säger och gör. Det kan vara knäpptyst på scenen – ingen sång, ingen dialog, ingen “punch line” – och publiken vrider sig av skratt bara på grund av Anders Erikssons kroppshållning eller minspel. Han vet hur han ska mjölka varenda sekund på scenen till det yttersta.

Imponerande kvinnoroller i en

Blivande skådespelare brukar bli tillsagda att kolla på Meryl Streep för att se hur man “reagerar” ordentligt som skådespelare. Man skulle ännu hellre kunna komma med tipset att kolla på Anders Eriksson på scen i Macken. Han tränger aldrig ut andra skådespelare med sin närvaro på scenen, men samtidigt glömmer man aldrig bort att han är där. Han är begåvad med “funny bones” och har aldrig ett o-roligt ögonblick under hela Mackens långa speltid.

Förutom Jan Rippe och Anders Eriksson finns en stor ensemble av duktiga musiker och skådespelare som alla kan sjunga fenomenalt bra och som dessutom alla kan spela många olika roller övertygande och byta om och bli olika karaktärer i en handvändning.

Känslan i showen kan slå över från småskojig vardagsrealism till tokrolig surrealism snabbare än vad du kan säga “And now for something completely different”. Alla sångnummer gör att hela anrättningen blir lätt och luftig – som en sufflé som ständigt reser sig till nya höjder och aldrig blir för mastig eller sjunker ihop. Så många komedier nöjer sig med pepprad dialog och spring-i-dörrarna. Macken är så mycket mer sofistikerad än så.

Charlott Strandberg imponerar i ALLA kvinnorollerna. Ja, det finns många roliga kvinnor på scen, men de görs alla av Charlott! Från en snygg sångerska som är svag för bilreparatörer, till en nitisk lokalradioreporter, på jakt efter ett scoop. Och hon gör allas fruar. Från Rogers fru till husvagnsägarens fru. Och så vidare.

Stående ovationer

Regissören Claes Eriksson behöver bara visa sig på scenen och se lite försynt ut, så skrattar publiken. Knut Agnred är nu 60-plus och han är fortfarande rolig som en konfirmand som vill ha en synth i konfirmationspresent!

Vilken låt är bäst? Vilken låt skapar mest allsångsstämning? Det är jämt lopp mellan Farsan, jag vill ha en synt och Man ska ha husvagn och Mackens signaturmelodi, Roy och Roger har en mack ihop …

Men så, efter de stående ovationerna, sjunger hela ensemblen om att det ska vara Gött å leva … publiken förvandlas till ett hav av glada “allsångare”, och se där, vi fick en allsångsvinnare till sist!

Humorns greatest hits

Macken har en övergripande handling som presenterar ett hot om att macken ska läggas ned och jämnas med marken för att bana väg för framtid och en ny motorväg, och några “running gags” om en värdefull och vit Opel som kommit bort och en försynt och beige Claes Eriksson som också kommer bort, men också många roliga sketcher som alla fungerar perfekt som “singlar” och som skulle kunna presenteras i nästan vilken ordning som helst i föreställningen.

Det här är en humorns “greatest hits” parad.

Macken förtjänar något slags kulturminnesmärke. En staty utanför Lorensbergsteatern, kanske? Men vad kan vara bättre än att vara affischnamn på själva Lorensbergsteatern?

Det här är tidlös humor som är lika rolig om du hör den för första gången eller för trettiotredje gången. Macken har fyllt 30 år med grace och även bevisat att den fortfarande är aktuell.

Byta avgasrör mot 25 limpor

Macken är inte knuten till någon viss tid eller någon viss plats eller något visst land. Det finns en framgångsrik teaterkomedi om att ha husvagn i Australien. Men musikalen Macken får in det mesta av husvagnseländet i en enda sketch, humorskaparna bakom Macken behöver inte ens en hel pjäs att bre ut sig på.

På samma sätt finns det i alla länder komedier om småföretagare, om hoten mot glesbygden, om omaka förhållanden, om skattefiffel (fast ingen gör det så genialiskt som att byta ett avgasrör mot 25 limpor …) Det som är extra smart med Macken är att alla de olika komedierna får plats under ett enda Macken-paraply!

Bilmodeller förändras, men inte människor

Bilmodellerna förändras och ingen ber längre att få låna en telefon på en mack (för alla har sina egna mobiltelefoner). Men det där att små människor ständigt blir överkörda, det har inte förändrats alls. ;en vem vet kanske kommer det ett dramatiskt deus-ex-machina grepp som ger ett lyckligt slut – trots allt!

När det gäller teaterabstinens så lättar den lite grand med en genialiskt inspelad TV-produktion. Man kommer nära skådespelarna, samtidigt som man inte tappar bort helhetsperspektivet. Glimtar av publiken (många i randiga Macken-kepsar) gör att man får en känsla av teatergemenskap. Det finns till och med sing-along-val på skivan för att få sjunga med resten av publiken …

Komplettera med kepsar och Roys väska

Visst. Inget är som musik live. Men “the next best thing” är icke att fnysa åt – och teater på hemmaplan kan vara riktigt mysigt. Dessutom stödjer man Kulturtuben med sitt dvd-inköp – små privata teatrar har det oerhört tufft i dessa tider när de inte får hålla öppet, men ändå måste betala hyran (komplettera gärna med Macken-kepsar till hela gänget och Roys väska och sätt igång och sjung!).

Musiken har förresten sålt både guld och platina. En gång i tiden på det glada 80-talet när folk köpte något som kallades LP-plattor och den allmänna opinionen inte gick ut på att all kultur ska kunna streamas mer eller mindre gratis, från ljudböcker till blockbusters.

Ruggigt aktuell 35 år senare

Macken är en komedi som hela tiden står på de små människornas sida och som hela tiden lyckas vara ruggigt aktuell – även om Macken i original skrevs för 35 år sedan.
Man SKA skratta åt eländet! Det är det bästa man kan göra åt elände!

Skriven 2021-01-16

print

Våra samarbetspartners