KIKIS EXPRESSBUD (Majo no takkyubin/Kiki’s Delivery Service)

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Energisk och varm milstolpe om animerad häxa, Japan 1989
Regi: Hayao Miyazaki
Originalröster: Minami Takayama, Rei Sakuma, Kappei Yamguchi, Keiko Toda, Mieko Nobusawa,
(Netflix)

BETYG: FEM

Värt att veta: Kikis Expressbud finns även utgiven på DVD av TriArt Film

Kikis expressbud – Häxa på praktik flyger in över svenska miljöer!

När man är tretton är det dags att flyga ut ur boet. Bokstavligen, om man är en häxa som Kiki. För alla vet ju att häxor ska göra sin häxpraktik när de fyller tretton! Så Kiki tar helt sonika sin kvast och sin katt och flyger iväg, tills hon hittar ett ställe som ser sympatiskt ut. Där bestämmer hon sig för att stanna under sitt praktikår och starta en budfirma: Kikis expressbud

Kiki, en superkändis kopplad till Sverige

Kikis expressbud är något av en milstolpe inom japansk film – det blev den första Studio Ghiblifilmen som toppar listan över årets mest framgångsrika biofilm i Japan. Alltså inte bara japansk film, tecknad film, eller familjefilm … Vi pratar all film, alla kategorier. Alla ville se den magiska flickan och hennes svarta katt på äventyr!

Häxan Kiki är en superkändis med kopplingar till Sverige. Vilket helt och hållet är Hayao Miyazakis och Studio Ghiblis förtjänst. Boken Kikis expressbud av Eiko Kadono kom ut 1985, och eftersom den tecknade filmen blev så populär kom det ut fyra böcker till om Kiki, den senaste är från 2009. Det finns alltså gott om material att bygga på för en ny film om Kiki, om man skulle vilja göra en uppföljare.

Ett icke roligt aprilskämt

Studio Ghibli är dock inte känd för att göra uppföljare. Det har aldrig hänt hitintills. Den 1 april 2020 publicerades nyheten på bolagets hemsida att Min granne Totoro skulle få en uppföljare – men det var ett aprilskämt. Inte speciellt roligt, eftersom många fans, speciellt barn, verkligen trodde på den falska nyheten att de skulle få se en ny film om deras älskade Totoro och de blev grymt besvikna.

Inspirerad av Selma Lagerlöf

Hur hamnade en japansk häxa i Gamla stan i Stockholm? Regissören Miyazaki besökte Sverige på 1970-talet, för att få animationsrättigheterna till Pippi Långstrump. Han tyckte om miljöerna i Gamla stan och han besökte även Visby … Filmen om Kiki verkar dock mest av allt vara inspirerad av Selma Lagerlöf och Nils Holgerssons underbara resa – för visst är Sverige fantastiskt, när man ser det lite grann så där från ovan!

Nils Holgersson är mycket populär i Japan. Animationsteamet åkte tillbaka till Sverige innan de satte igång arbetet med Kikis expressbud. Åttio filmrullar med foton (det här inträffade på den gamla analoga tiden) användes som researchmaterial för att utforma filmens Koriko. Koriko är baserad på Gamla stan i Stockholm och Visby på Gotland, men Miyazaki och hans team lade också in små bitar av Paris, Neapel, Lissabon … och på ena sidan av stan finns Medelhavet och på den andra sidan finns Östersjön. Om man skapar en fantasyvärld kan man ju ta det bästa av allt! Och om man tittar riktigt noga kan man uppfatta Gamla stans gatunamn, som går att läsa på svenska!

Tar slut när det är som roligast

Hela anrättningen är en energisk och varm historia om en liten häxa, Kiki, och hennes ständigt sarkastiska katt, Jiji. Kiki är en av Studio Ghiblis mest älskade karaktärer, hon är helt enkelt en “role model”. Man ska gå ut i världen och ha självförtroende och hitta äventyr … och filmen tar slut när det är som roligast. Medan de flesta filmer i världen väljer att hålla på för länge.

slår av på takten med flit

Många japanska hjältar och hjältinnor har naturen som fristad, eller som ett ställe där man kan återfinna sin balans … Mitt i filmens handling förlorar Kiki sina magiska krafter – så hon tar helt enkelt lite sabbatstid i skogen och väntar på att hitta sin mojo – och sin magi – igen … Ett bra råd som även icke-magiska människor kan ha glädje av!

Kiki slår av på takten och det gör även filmen … med flit. “We have a word for that in Japanese,” påpekade Miyazaki i en av sina intervjuer: “It’s called ma. Emptiness. It’s there intentionally.”

Joe Hisashis noggrant komponerade musikstycken förhöjer hela filmupplevelsen och lyfter den till nya höjder. Hans stil passar ihop med Hayao Miyazakis visuella ögongodis och de två har samarbetet sedan Laputa – slottet i himlen – som är ännu en film som uppvisar Miyazakis förkärlek för vackra flygscener, som vid det här laget nästan känns som obligatoriska … I alla fall i en Miyazaki Studio Ghibli film – filmstudion som en gång tog sitt namn efter ett litet italienskt flygplan.

Tecknad succéfilm utan jagande

Kikis expressbud är titeln till trots inte en film som rusar fram i expressfart. Allt får ta sin tid … och det är härligt att se tecknad kvalitetsfilm där så mycket arbete och kärlek har lagts på att utforma både miljöerna och karaktärerna. Det går att göra tecknad succéfilm utan att karaktärer jagar, jagas och springer runt och skriker. Det går att göra film som varvar ner och kan konsten att ta det lugnt och tänka efter – och det går att konstruera en trovärdig fantasyvärld som ser ut som miljöer som man känner igen.

Europeisk publik ser det exotiska i hemmiljön

Fast det roliga är ju att för japanerna är detta europeiska mishmash exotiskt …
I en intervju med kinesiska Harry Potterfans hävdade de envist att magi visst finns, någonstans långt borta, någonstans exotiskt, som i Europa … även om allt var grått och trist i deras eget hemland.

I Europa resonerar man ofta likadant. Här är ju allting så vanligt .. Men i Asien … till exempel i Japan … där kanske magin lever och flyger fritt fortfarande?!

Ja, gräset är ofta grönare och himlen blåare någon annan stans … Men Kikis expressbud kan få en europeisk publik att se hemmiljön som exotisk och magisk … eftersom den ses genom en liten japansk häxas förtrollande ögon.

Skriven 2020-04-25

print

Våra samarbetspartners