JOJO RABBIT

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
JOJO RABBIT
Regi: Taika Waititi
I rollerna: Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Taika Waititi, Sam Rockwell

BETYG: FYRA
PREMIÄR: 2020-01-10

När Mel Brooks med jämna mellanrum var här på 70-talet i samband med någon av sina Det vårasfilmer minns jag att Det våras för Hitler eller Producenterna som den ju hette från början kom upp på tapeten. Kunde man verkligen skämta om och till och med säga att det våras igen för historiens värste “boogeyman” utan att skämmas. Mel hade svarat att kunde inte han som var jude göra det utan skam så kunde ingen. Chaplin gjorde som bekant det ultimata karaktärsmordet på Hitler i Diktatorn, men Mels åsnespark på nazismen i skepnad av Kenneth Mars gamle “nasse” med kärlek för duvor och Führern står inte långt efter.

Det har annars gjorts otaliga nidporträtt av Hitler i komedier och till och med Disney The Führers face har dragit sitt strå till stacken. Även hans värste konkurrent om vem som skulle bli fans högra hand Joseph Stalin fick huvudrollen i en lysande satir The Death Of Stalin för några år sedan så visst kan man se världshistoriens mardrömsgestalter i en narrspegel. Det pratas och skrivs mycket just nu om att man måste sätta en bruksanvisning på satirer för att folk skall veta att just att det handlar om satir. Trams, om inte åskådaren begriper att det hen ser är satir är det usel sådan och inte ens vård att kallas satir.

Taika Waititi levererar här politisk satir av den högre skolan, ett pärlband av hysteriskt roliga och bisarra infall som samtidigt ger perspektiv på en tid när världen hade slagsida på grund av en liten före detta korpral med storhetsvansinne. Jojo Rabbit (Roman Griffin Davis kommer att låta höra av sig framledes, var så säker) är en blott tioårig kille som inte bara växer upp i Hitlers skugga, han har honom också som låtsaskompis. Här vimsar Waititi själv omkring som levande karikatyr på en självfixerad Führer och tala om att ta svängarna.

Jojo har Mein Kampf som lärobok medan hans mamma (Scarlett Johansson) för länge sedan upptäckt att kejsaren (Hitler) inte har några kläder och jobbar med frihetsrörelsen och försöker öppna ögonen på sonen. När hon så gömmer en ung judisk flicka Elsa (Thomasin McKenzie) börjar han successivt ifrågasätta den rappakalja hans låtsaskompis predikar om judar med horn och svans. Här finns hela tiden ett djupt allvar och en medvetenhet om tid och rum men allt dukas upp med den svarta humor och tragikomiska glimt i ögonvrån som var Mel Brooks varumärke. Skillnaden är väl främst att Brooks undvek direkt våld och ond bråd död medan Waititi med jämna mellanrum konfronterar oss att vi trots allt befinner oss i en värld i krig.

Jojo Rabbit är en udda uppstickare som kommer att drunkna i utmärkelser och säkert få det publika underlag den är värd.

Skriven 2020-01-08

print

Våra samarbetspartners