JOKER

Regi: Todd Phillips
I rollerna: Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Frances Conroy, Zazie Beetz, Brett Cullen

BETYG: FEM
PREMIÄR: 2019-10-04

Att fördjupa sig i seriefigurers djupaste skrymslen och orsak och verkan till att de blivit de karaktärer de blev tillhör inte vardagligheterna. Finsmakare av Bob Kanes och Bill Fingers seriefigur Batman (Läderlappen) vet att Joker är för Gotham Citys hjälte vad Goldfinger var för Bond, motstånd av den högsta divisionen.

Genom åren har många personifierat Joker med eget sigill. Cesar Romero, i den kultförklarade tv serien var en färgglad karikatyr, Jack Nicholson, bjöd på lika mycket Jack Nicholson-show bakom masken och Heath Ledger den kanske mest mörkaste och den som ligger närmast det nu aktuella thrillerdramat Joker.

Jag skriver thrillerdramat eftersom manusförfattaren och regissören Todd Phillips använder det lika enkla som genialiska greppet att använda ett känt och populärt ansikte för att förmedla ett budskap och ett stort stycke samhällskritik. Att det i det här fallet är en seriefigur är lika konsekvent som att Jean Luc Goddard en gång använde actionhjälten Lemmy Caution som megafon till sin kritik av det stundande storebrorssamhället.

Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) är en störd, men i botten känslig och vänlig man som livnär sig som clown med hoppet att bli stand-up komiker. Han bor med sin mamma som ständigt påminner om pappan som lämnat dem och blivit framgångsrik politiker.

Arthur får ständigt uppleva hur samhället sviker honom och de svaga, men biter ihop tills han får sparken från jobbet som clown. Hans hysteriska skratt i de mest opassande lägen är resultat av en psykisk störning som han bär med sig ett kort att visa upp för att försvara för en apatisk omgivning.

I scen efter scen framstår samhället som en Frankenstein som successivt bygger upp ett monster av Fleck, och det är bara en fråga om tid innan detta gör uppror mot sin skapare. Pengar saknas till sjukvård och psykiskt handikappade lämnas vind för våg i ett samhälle där bara den starke överlever. Jokern är född och konsekvenserna blir mycket kostsamma för samhället i allmänhet och för hans närmaste i synnerhet.

Vi skriver tidigt åttiotal och miljön är fångad på kornet. Gotham City drunknar i cigarettrök och avgaser till ackompanjemang av Sinatras That’s Life och fram dansar Jokern med ett hysteriskt skratt medan liken travar sig. Roligt att äntligen få se Robert De Niro i en vettig roll igen. Som talk showvärden Murray Franklin, en blandning av Johnny Carson, David Frost och varför inte Lennart Hyland är livets mål en lyckad show med vilka medel som helst.Total kontroll är lösenordet och när Fleck monterar ner denna under sändning är katastrofen mycket riktigt ett faktum.

Joaquin Phoenix är lysande och det osar Oscar lång väg. Hans långa dags vandring mot det totala skydd vansinnets murar reser mot den värld som gjort honom till det monster han blev är en studie i skådespelarkonstens högre sfärer. Dags för årets andra femma.

Skriven 2019-10-02

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners