THE VOID

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Lovecraftinfluerad skräck, Kanada 2016
Regi. Jeremy Gillespie och Steven Kostanski
I rollerna: Aaron Poole, Kenneth Welsh, Daniel Fathers, Kathleen Munroe, Ellen Wong
DVD/Blu-Ray/VOD
(Njutafilms)

BETYG: TRE

Eftersom det numera är Postnord som hanterar postgången, händer det ofta att saker och ting inte går som planerat. Till exempel struntade de i att dela ut ett paket med filmer till mig. Det låg på en hylla någonstans i över en månad, innan de utan motivering returnerade det till avsändaren. Det fick skickas på nytt – vilket innebar att jag alldeles för sent fick hem ett helt gäng mindre färska DVD-släpp. Men det är ju inget som hindrar mig från att skriva om dem – så gamla är de inte.

Den kritikerrosade festivalfavoriten THE VOID var en av dessa kraftigt försenade filmer. För manus och regi står Jeremy Gillespie och Steven Kostanski, den senare har tidigare bland annat regisserat MANBORG – en film jag inte sett. Det räckte med trailern. Den såg ut som en sådan där film som medvetet gjorts för att den ska bli en kultfilm.

Tillsammans har Gillespie och Kostanski snidat till specialeffekter till filmer som SUICIDE SQUAD och CRIMSON PEAK.
Förr brukade jag hävda att jag gillar HP Lovecraft – men det är en sanning med modifikation. Jag gillar Lovecraft i teorin, men jag är inte alltför förtjust i hans berättelser i praktiken. Det är modigt att erkänna detta! Man måste älska Lovecraft! Jag föredrar filmatiseringar som inte ligger alltför nära Lovecrafts originalberättelser – och filmer (och böcker och serier) som till viss del är inspirerade av Lovecraft, som THE BEYOND.

THE VOID är en kraftigt Lovecraft-inspirerad historia, som inleds med att en polis hittar en skadad man liggande på en väg. Polisen tar mannen till ett ganska folktomt sjukhus, och där börjar det genast hända märkliga saker. Sjukhuset omringas av mystiska människor iförda vita kåpor med en triangel för ansiktet. Inne i sjukhuset förvandlas folk till tentakelmonster. Och nere i källaren är det än värre – och dit ner måste förstås de överlevande ta sig vad det lider.
Till skillnad från alldeles för många moderna lågbudgetskräckfilmer, ser THE VOID ut som en riktig film, estetiskt sett. Filmfotot är bra. Effekterna är välgjorda och kladdiga. Rollerna görs av riktiga skådespelare – gamle fine Art Hindle (THE BROOD) dyker upp i en mindre roll.

Men – precis som i alldeles för många moderna skräckfilmer, är rollfigurerna alldeles för osympatiska, vilket gör det lite svårt att engagera sig. Jag struntar i om dessa irriterande, skrikande typer överlever eller ej. Slutet är inte heller särskilt tillfredställande, kanske beroende på att jag började tappa intresset när de väl kom ner i helveteskällaren. Det är med andra ord som i många av Lovecrafts träiga historier – de leder ofta inte fram till någonting.

Jag stämmer inte in i den enorma hyllningskören, men trots mina invändningar tycker jag att THE VOID är rätt okej. Den har dock redan börjat blekna i mitt minne – till skillnad från en annan film jag snart kommer att skriva om.

Skriven 2017-06-17

print

Våra samarbetspartners