CRYING DAY CARE CHOIR – Malmöbaserade folkhippies på uppgång

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Som så många andra började de i sedvanligt blygsam skala på egen hand utan backning, men trägen vinner. Nu sju år in i karriären har Malmöbaserade folkrockbandet Crying Day Care Choir fått kontrakt med multijätten Warner Bros. Första släppet i storbolagsregi – singeln Sad Season – släpptes i början på februari, och ett album lär följa även om inget datum är satt.

– Nej, inget är sagt än, säger gruppens kvinnliga inslag Sara Elz. Men vi kör stenhårt. Det här är nytt för oss, tidigare har vi kunnat styra upp och släppa något när vi själva har känt för det.

Fast de mer rigida releasereglerna till trots är det uppenbart att trion, som även består av Saras äkta make Jack och dennes bror Bill Nystedt är synnerligen nöjda med att numera befinna sig i Warners stall.

– Ja, när de bestämt sig för att något ska hända då blir det så. De kan sätta åtta personer i arbete samtidig, och då faller allt på plats.

Sara betecknar tiden hon och bandkollegorna lever i just nu som både speciell och intressant. Det faktum att musiken fått chansen att komma ut på allvar är “roligt”, menar Bill lite blygsamt och tillägger att bandet börjat arbete med ett nytt pressbolag i England.

– Tanken är att den nya låten ska spridas i blogg- och tidningsvärlden, berättar Jack. Sen betar vi av en marknad i taget, något PR-byrån hjälper oss på traven med.

– Men jag förstår har ni redan hunnit turnera i Italien på egen hand långt innan ni hade Warner i ryggen?

– Vi har varit där två gånger, bekräftar Sara. Det var väldigt roligt., vi träffade fantastiska människor och åt god mat.

– Sedan finns det ett sug efter annan sorts musik än den de är vana vid där, fyller Bill i. Folket vi arbetar med är ute efter att boka musik från olika håll i Europa. De verkar intresserade av det svenska politiska tänket.

Crying Day Care Choir bildades 2010, och släppte sin första singel i juli samma år. Därefter följde ep:n Join the Joyful Revolution två år senare innan debuten Leave the Kingdom såg dagens ljus 2014. Trots att organiskt färgade inspirationskällor som Peter, Paul & Mary och Simon & Garfunkel finns bland inspirationskällorna var albumet ifråga till stor del ett samarbete med vännen och houseproducenten Johan Cederberg alias HNNY, till vardags ena halvan i duon Montauk. Denne producerade då en hel drös med låtar till trion. Ett udda samarbete, kan tyckas, men satsningen gick hem; en remix av titelspåret gav bandet välbehövlig uppmärksamhet.

I övrigt har dock Crying Day Care Choir i mångt och mycket alltid varit en familjeaffär. Bill, Jack och Sara skriver, arrangerar och producerar sin musik själva, och bakom kulisserna stöttar och hjälper nära och kära till. Genom åren har stora ansträngningar lagts ner på att bygga upp någon varaktigt, och sett i backspegeln tycker trion att de fått lön för mödan

– Absolut, betonar Jack. Jag tycker vi tagit småsteg hela tiden, och på senare tid har bitarna fallit på plats. Vi har fått uppleva mycket, och har gjort musik till såväl teater som film och reklam. Vi har gjort nästa grej hela tiden, men ändå landat i något vi kan vara bekväma med. Så nu kan vi kasta oss in i vad som helst.

– När började ni tro på att det här kunde vara mer än bara en rolig hobby?

– Utgångspunkten har alltid varit att köra hårt från början. Om vi säljer en låt till en reklamfilm kan vi leva på det ett par månader. Sedan kan vi ibland känna pressen eftersom vi inte har någon utbildning att falla tillbaka på, men vi har velat tro på det här så mycket

– Ja, vi har alltid velat satsa, förtydligar Jack. Det har aldrig varit snack om att ge upp och göra något annat. Vi har lagt ner hela hjärtat i det här, så det finns inte något alternativ.

– Betyder det att ni till exempel skulle kunna tänka er att hoppa på ett erbjudande om att turnera med en minibuss i USA om chansen skulle dyka upp?

Vi skulle packa våra väskor imorgon, försäkrar Bill. Vi har haft samtalet med varandra att händer det så händer det. Om vi varit på South By Southwest? Det blir nästa år. Men allt handlar om vilka muskler man har att förvalta. För åker man dit utan något management är risken att det bara kommer lite folk till två spelningar och inget händer. Det finns ju tusentals band som vill breaka där

– Det är väl något vi lärt oss, menar Sara. Vi är positiva, men tänker realistiskt. Fast vi skulle åka imorgon ändå. Vi är väl lite naiva.

Sångerskan berättar vidare att ytterligare medlemmar var med i leken från början, men de föll bort till slut eftersom de inte ville harva. Möjligen hade dessa individer kanske heller inte samma positiva hippieattityd. Crying Day Care Choir är en modern produkt av sextiotalets omvälvande politiska förändringar, något Bill inte sticker under stol med.

– Nej, det är vår vardag. Det är inte en fasad. I grunden handlar det här om gemenskap, våra budskap gör världen till en bättre plats.

– Vi har mycket av hippieeran i oss, avslutar Jack. musiken vi gör har påverkats genremässigt av den, och våra barn har varit med på turné sedan de föddes. Men vi springer inte runt med blommor i håret när det är grått och kallt för det. Det är andra tider idag.

skriven 2017-03-08

print

Våra samarbetspartners