THE MAJORITY SAYS kan bli Sveriges nya exportsuccé

Annons

Om det vill sig väl kan de bli landets nya exportsuccé, men nya tider kräver nya metoder. Fråga bara medlemmarna i The Majority Says. Via låtar i såväl tv-serier som Pretty Little Liars och The Real L Word som i ett par tyska biofilmer och reklamfilmer har sextetten relativt sakta men säkert byggt upp sin fanskara. Samtidigt har de tagit omvägen via Tyskland för att få skivkontrakt med multijätten Warner Bros. Att bandet siktar på en internationell karriär är inget de hymlar med, och de är beredda att satsa hårt för att nå sitt mål.

– Jo, så är det ju, bekräftar trummisen Mathias Jonasson. Vi tänker och siktar stort, och vi gör bred musik som tilltalar många. Vi har alla åldrar från femåringar till åttioåringar i vår publik, så jag hoppas vi får resa världen runt någon gång.

Mattias berättar att det självbetitlade albumet ska släppas “överallt”, inklusive i England och USA. Det är i alla fall både tanken och ambitionen. Men hittills har i första hand fansen I Tyskland som tagit bandet till sina hjärtan.

– Så är det ju. Vi ville redan början satsa på Tyskland. Vi spelade där en gång 2010 och fick ett bra bemötande, och då kände vi att vi ville komma in på den marknaden. De har en sådan levande musikscen där. Det är inte lika lätt i Sverige att släppas in i gemenskapen som nybörjare. Det är mycket så att band som sjunger på svenska gå bäst. Man satsar på säkra kort, och så är det inte i Tyskland.

– Men jag antar att ni ändå fortfarande bor hemma i Linköping?

– Ja, vi har ju vår bas här. Replokalen och vår verksamhet finns här, och det är här vi jobbar med att skriva nytt. Sedan har vi vår studio i Gnesta utanför Södertälje där vi har jobbat i flera år.

Det var för övrigt i nämnda studio som nya albumet kom till i all hemlighet. Att vara bortkopplad från vanliga livet var väldigt givande, menar Mathias. Men nu ser alla i bandet fram emot att komma ut och få reaktioner på de nya låtarna.

– Hittills har responsen varit väldigt bra, men vi har levt med skivan så länge att det är svårt att se det objektivt. Men det är klart skitkul att folk gillar vad vi gör.

– Jag tycker skivan låter både tidlös och ogenerat poppig?

– Alltså, vi försöker alltid göra det tidlöst, och inte bara gå in för att göra hits eller gå efter vad som spelas på radio. Vi har varierande musiksmak i bandet, så därför finns allt möjligt i det vi gör, som folkmusik, rock, pop, ballader och mer experimentella saker. Sedan har flera av oss gått i kör, så vi använder oss mycket av stämsång.

Historien om The Majority Says går ända tillbaka till 2005. Vid denna tidpunkt gick Mathias och hans vänner bara på högstadiet, men målmedvetenheten var redan stark. Fyra timmars repande varje dag säger en del i detta avseende. Några år senare var sextetten redan ett duktigt liveband, och de hade priser i diverse talangtävlingar som bevisade det. Fast det var först när Hanna Antonsson tog över originalsångerskans plats 2010 som första fröet till en nystart såddes. Den nya laguppställningen gick omgående in i studion och spelade in debutalbumet Under Streetlights, ett album som släpptes i blygsam upplaga, och egentligen mest fungerade som skyltfönster mot branschen. Därefter följde ep:n Best Night Ever upp på alla hjärtans dag 2012, och då kom genombrottet i form av låten 114.

– Ja, det kan man säga. Vi fick in 114 i en reklamfilm för Viasat, och lite andra låtar i tv-serier och började knyta kontakter. Vi har ju alltid betraktats som väldigt unga, så vi var osäkra och ville se vad vi kunde klara av. Det var därför vi gjorde första skivan.

– Hur blev ni så populära i film-, tv- och reklamkretsar förresten?

– Jag vet inte. En sak ledde till en annan. Jag tror en del låtar kan passa bra till reklam. De sticker ut, men inte för mycket. Det blev ett bra sätt att få ut musiken. Sedan efter ett tag signade vi med ett publishingförlag som tog hand om det där. Men i början var det mest en slump.

– Fast ni har också rest runt en hel del de senaste två åren på sådant som South by Southwest och Berlin Music Week?

– Ja, det var jättehäftigt alltihop. Just South By Southwest åkte vi till mycket för att knyta kontakter. Tvåtusen band spelar där på tre dagar, så det var väldigt inspirerande. Men Berlin Music Week var också en stor upplevelse. Det arrangeras på en övergiven flygplats. Där spelade vi intill stora scenen och soundcheckade samtidigt med Blur.

– Vad är er dröm nu?

– Jag vet inte precis om vi har någon speciell dröm, men vi har alltid velat spela inför stor publik som är där för oss. Vi vill känna att vi allihop är tillsammans just i ett visst ögonblick och har det gött. Vi har ju egna konsertminnen där vi upplevt en sådan sammanhållning, så nu vore det roligt att få pröva att stå på andra sidan också någon gång.

Skriven 2014-09-09

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners