CANNES 2005: MANDERLAY – Lars von Triers nya utan Nicole Kidman

Annons

När Lars Von Triers “Dogville” visades i Cannes för två år sedan, lovade Nicole Kidman på en presskonferens att hon skulle återkomma som rollfiguren Grace i uppföljaren “Manderlay”. En kort tid senare drog hon sig ur.

I år tävlar “Manderlay” i Cannes och i rollen som Grace ser vi den här gången Bryce Dallas Howard, dotter till regissören Ron Howard.

– Jag studerade inte Nicole Kidmans tolkning innan inspelningen, berättar Bryce Dallas Howard. Det här är en annan sida av Grace och jag försöker inte imitera Nicole – och jag skulle amputera mina tår för att få jobba med Lars igen!

Liksom “Dogville” utspelar sig “Manderlay” i USA, ett land Lars Von Trier fotfarande inte varit i. Grace, hennes gangster till far (Willem Dafoe) och dennes maskingevärsförsedda hejdukar stannar till vid en plantage som heter just Manderlay. Det visar sig att man där fortfarande håller sig med slavar och Grace bestämmer sig för att stanna kvar och hjälpa dem.

– Filmen handlar främst om Cannes, skämtar Lars Von Trier. Nej,
men en handlar om Amerika, om mitt land; Danmark, och om många andra länder. Det är tacksamt att låta filmer utspela sig i Amerika – och vi märker konstant av Amerika i Danmark. Vår nation är starkt influerad av Amerika. Just nu är dessa influenser av ondo, eftersom George Bush är ett arsle.

Lars Von Trier fotsätter:

– USA sitter på världen. 60% av mig är amerikansk numera, även jag är amerikan!

“Dogville” spelades in helt och hållet i en studio i Trollhättan, den
filmen var teatralisk och saknade kulisser nästan helt, istället hade man markerat hus, rum och växter med kritsträck på det svarta golvet. “Manderlay” är gjord i samma stil, med den skillnaden att golvet är ljust och markeringarna svarta

– Jag gör det så här för att bestraffa mig själv, svarar Lars Von
Trier på frågan om varför miljöerna ännu en gång är så avskalade. Jag beundrar regissörer som gör samma grej om och om igen och hela tiden blir bättre på det. Det här är ett slags kombination av film och teater, och på det här sättet blir det enklare att lägga in saker i filmen. Men jag tycker nog att “Manderlay” liknar mina tidigare filmer, den är mörk och ironisk.

Forne actionhjaelten Danny Glover spelar en av slavarna i “Manderlay”. Han pratar mycket och laenge, hans svar känns nästan som politiska brandtal.

– Demokratin byggdes på slavarnas ryggar, säger Danny Glover
bland annat. Det skedde få föraendringar när slaveriet upphörde efter det amerikanska inbördeskriget. Men vår film skulle kunna utspela sig var som helst i vaerlden. Den tar upp universella frågor och problem.

Det finns förhållandevis få filmer om slaveri. Lars Von Trier och Danny Glover spekulerar om varför och Glover är inne på att folk som tidigare tagit upp sådana här problem har blivit mördade, som till exempel Martin Luther King. Lars Von Trier tror att det beror på politisk korrekthet.

– Tittar man på amerikanska filmer idag, upptäcker man att det nästan aldrig finns några svarta skurkar och att USA:s pesident ofta är svart, säger Von Trier. Folk är rädda för att stöta sig med omvärlden. Politisk korrekthet betyder egentligen att man är rädd för att prata, rädd för att återge verkligheten så som den ser ut.

Bland övriga skådespelare i “Manderlay” återfinns Udo Kier, Lauren Bacall och Chloe Sevigny.

Skriven 2005-05-16

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners