JEANNE DU BARRY – storslagen kostymfilm ges hjärta av Maiwenn i titelrollen

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Maiwenn
Skådespelare: Maiwenn, Johnny Depp, Benjamin Lavernhe, Melvil Poupaud, Robin Renuuci
Premiär: 2023-11-03
Betyg: 3

En ny film i regi av Maiween är alltid en händelse, men hennes verklighetsbaserade kostymfilm Jeanne du Berry verkar mest ha hamnat i blickpunkten tack vare Johnny Depps medverkan. Inte så konstigt kanske. För i samband med äktenskapskatastrofen med Amber Heard och den efterföljande rättegången har Johnny Depp som bekant blivit något av en paria i Hollywood.

Istället har han mest ägnat sig åt att ge röst åt de för oss svenska okända animerade Puffins och en rollfigur vid Johnny Puff i närmare hundra episoder. Det hela har sedan krönts med en långfilm om figurerna tidigare i år.

Johnny är kungen, Maiwenn är stjärnan

Så när nu Depp åter får agera i en vanlig långfilm värd namnet är det klart att nyfikenheten är stor. Men inbilla er ingenting här. Visserligen spelar Johnny självaste kungen Louis XV, men det är regissören Maiwenn som är stjärnan även framför kameran. I rollen som Jeanne de Barry, kurtisanen som blev älskarinna och mer därtill åt honom, glänser och lyser hon rakt igenom.

Vinkling modell elände extra allt

Så visst, de romantiska inslagen finns där. Men i grund och botten är Jeanne du Barry en så kallad ”rags to riches”-historia med en feministisk vinkling, modell elände extra allt. Hennes situation kan trots allt mest härledas till kvinnans usla ställning i det förflutna.

Jeanne lär sig dock tidigt via sin fattiga sömmerska till mor att det enda en kvinna har att komma med är sitt utseende och sin kropp, så när playboy-baronen du Barry visar intresse slår hon till. Snabbt som sjutton blir hon en del av den franska aristokratin via giftermål trots att hon är en ”oäkting”.

Siktar ända mot toppen

Lyx och partajande med hedonism som given ingrediens blir en del av vardagen, men det här är en kvinna som siktar högre. Ända mot toppen. Men kungen är en deppig man och tillika ombytlig vad gäller damer. Men se där, Louis blir charmad av Jeannes livsglädje och spontanitet, och tänder dessutom på henne rent fysiskt. Åtminstone i det privata. Konventioner och traditioner förhindrar honom givetvis från att visa känslor öppet. Ändå antyds att det det här måhända handlade om äkta kärlek.

Stupida och elaka systrar

Fast oavsett vilket rör Jeanne alltså om i grytan där uppe i societetens topp. Något inta alla uppskattar. Allra minst kungens döttrar. Bortsett då från den smartaste, yngsta som är bildad och tänker längre än näsan räcker. Något de två storasystrarna inte gör. Alls. Det är enbart skildrade som stupida, elaka och ränksmidande.

Fåniga vett- och etikett-regler

Man skulle också kunna hävda att dessa två framstår som filmens lustiga flinframkallande karaktärer, men istället skulle jag nog vilja hävda att de utgör exempel hur verklighetsfrämmande man var i det franska hovet vid denna tid. Konventioner och fåniga vett- och etikett-regler stod över allt, något inte enda som löser biljett lär undgå att se.

Så ja, här finns definitivt en satirisk udd inbäddad i Jeanne du Barry, men det är trots allt relationen mellan Jeanne och kungen som är denna skapelses fokus. Den och de överdådiga kreationerna och frisyrerna.

Lätt för att uppskatta

Så det faktum att det inte var så många år kvar till den franska revolutionen märks inte. Det är inte den historien Maiwenn och hennes medmanusförfattare velat berätta, och det är väl helt okej. Jag har lätt för att uppskatta tjusiga, storslagna och inte minst välspelade kostymfilmer med vackra miljöer om bakgrund, och detta är en sådan.

Satiren tämligen närvarande

Dock bör betonas att det är Maiwenn som ger filmen hjärta. Det är hennes Jeanne som ger den liv och mening. Samt satiren då. För den är trots allt tämligen närvarande även om den inte alltid är av den vassaste sorten.

print

Våra samarbetspartners