TÁR – magnifik prestation från uppgång till fall av Cate Blanchett

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Todd Field
Skådespelare: Cate Blanchett, Noémie Merlant, Nina Hoss, Sophie Kauer, Adam Gopnik
Premiär: 2023-03-03
Betyg: 4

Cate Blanchett lyser i varje sekvens, varje bildruta skapad av Todd Field. Lydia Tár, eller Linda Tár som hon egentligen heter äntrar scenen för att bli intervjuad av Adam Gopnik vid The New Yorker Festival inför en fullsatt salong.

Lydias renommé kan fylla ett eget kapitel på Wikipedia och bedrifterna formligen pågår i evigheter innan hon själv kommer till tals. Detta kommer bli allt annat än lättsamt. För vi har att göra med en fullfjädrad Maestro, en världsberömd kompositör som tagit sig till toppen inom den klassiska musikvärlden.

Från uppgång till fall

Redan här kan man sålla agnarna från vetet. Det kommer finnas de som tittar på klockan och söker efter en nödutgång, men flertalet lär sitta kvar och insupa Blanchetts magnifika prestation från uppgång till fall.

Söker sig till yngre kvinnor

Spelet börjar ta fart när Lydia Tár plats vid ”sin” symfoniorkester i Berlin, ett av de högst åtråvärda dirigentuppdragen som går att nå. I orkestern sitter även Lydia Társ fru, Sharon. Hennes förhållande med Lydia har under lång tid kantats av underkastelse och oro över att Lydia söker sig till yngre kvinnor och fyller sin egoboost av smicker och dyrkan från dessa unga skönheter.

Träder in i rollen med bravur

Oavsett kön har makt alltid varit åtråvärt ur flera perspektiv, och den som besitter makten har även ansvaret att vörda positionen. Blanchett träder in i rollen med bravur. Hennes förmåga att beskriva musiken, men även hennes mentala schackspel med sina elever vid musikakademien Julliard kan slå bakut. Sakta anar man hur en sol även kan dala, och hur skör tillvaron ändå är bakom framgång och genialitet.

Avundsjuka, svartsjuka, makt, sexuella tjänster, utfrysning, den mentala hälsan, det mesta avhandlas här ur ett ytterst väloljat, men bitvis långsamt perspektiv där metronomen slår i 65 bpm.

Tár på krafterna

Jag vill återkomma till Lydias undermedvetna bekräftelsebehov, det Tár aldrig slut oavsett de tvära vändningarna som dyker upp, ur och från åskådarens perspektiv där mobila film- och ljudupptagningar redigeras till hennes nackdel. Att falla men ändå hålla i sig Tár på krafterna. Krafter som Blanchett befäster likt få andra.

print

Våra samarbetspartners