KOMPROMAT – gedigen thriller om flykt från Putins helvete

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Jérome Salle
Skådespelare: Gilles Lellouche, Joanna Kulig, Louis-Do de Lencquesaing, Michael Gor, Aleksey Gorbunov
Premiär: 2023-02-10
Betyg: 3

För er likt undertecknad som inte hade en aning. Kompromat är ett dokument utan stöd av verkligheten som används för att förstöra en persons rykte. Ordet uppfanns av ryska säkerhetspolisen, vilket är lätt att köpa med tanke på hur djävulskt och likväl rutinmässigt det demonstreras i denna gedigna franska thriller.

Filmen tar sin början i en skog. En desperat man springer för livet i en kylslagen skog någonstans och jagas av män med skjutvapen. Vem är han, hur har han hamnat i denna prekära situation?, undrar man.

Säkerhetspolisen kommer på besök

Raskt förflyttas tittaren därefter till Irkutsk, Sibirien och en bostad där mannen lever vardagsliv med frun och deras dotter. Hans namn är Mathieu Roussel, och är rektor på den franska skolan Alliance Francais. Strax därefter kommer säkerhetspolisen FSV på besök, och det är ingen artighetsvisit. Mahieu förs brutalt bort, låses in och får snart reda på att en rättslig process inletts mot honom gällande spridande av barnpornografi och övergrepp på dottern.

Fabricerade ”bevis”

Frågan är bara varför. Kan det vara för att hans skola satt upp en balett med homoerotiska inslag tre veckor tidigare? Vem vet, men skandalen var ett faktum redan på premiärkvällen. Dignitärerna på plats marscherade ut ur salongen i äcklad protest.

Med tanke på detta ligger det alltså nära till hands att maktens män provocerats så till den grad av vad de såg på teaterscenen att de ville göra ett statement Mathieu sent eller aldrig skulle glömma. Misshandeln av medfångarna är bara början. Strunt samma att ”bevisen” är fabricerade, han ska sättas åt, så till slut finner han inget annat råd än att fly. Annars väntar femton år i arbetsläger. Domen är redan utdelad även om rättegången inte ens inletts.

Kritik för det thrillerliknande anslaget

Från och med nu tar en strapatsrik resa vid från Sibirien ända fram till Estland där friheten väntar. Det är också här som Kompromat lämnar inblicken i Rysslands korrupta, förtryckande, homofoba system till förmån för ett mer thrillerliknande anslag. Något filmen föga förvånande har fått kritik för på hemmaplan.

Fångar desperationen och hopplösheten

Lägg därtill att regissören Jérome Salle och hans medförfattare Caryl Ferey har begåvat Mathieu med ett (med)hjälpande kärleksintresse, så förstår säkert var och en att filmen är ute på hal is om man vill att de ”tunga” kritikerna ska hoppa på hyllningståget.

För egen del är jag inte lika störd eftersom skildringen av stämningen och atmosfären post Kriminvasionen faktiskt ter sig så trovärdigt Putineländig. Sedan bör också framhållas att det hela faktiskt blir mer spännande än förväntat.

Extra plus hör bör också utdelas till den alltid sevärde Gilles Lellouche i huvudrollen. Han fångar desperationen och hopplösheten hos Mathieu med både tyngd och nyans.

print

Våra samarbetspartners