LILLA MAMMA – gripande som bomull runt hjärtat

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Petite maman
Regi: Céline Sciamma
Skådespelare: Gabrielle Sanz, Joséphine Sanz, Nina Meurisse, Stéphane Varupenne, Margot Abascal
Premiär: 2021-12-17
Betyg: 4

Celine Sciamma ritade in sitt namn på den internationella filmkartan med Porträtt av en kvinna i brand och man förmodade att framtiden skulle ligga öppen för Hollywood anbud och annat som hör segerns sötma till. Nu överraskar Sciamma istället med att ersätta denna förmodade storproduktion men en liten lågmäld film som får tala för sig själv istället för draghjälp av de basuner som alltid omger det stora påkostade filmerna.

Över nu aktuella Lilla mamma svävar en aura av den japanske mästerregissören Hayao Miyazakis skapelser på Studio Ghibli även utan mytologiska figurer givetvis. I bägges filmer är det barnet som är axeln runt allt snurrar.

En spegelbild av mamma

Det är från barnets horisont Sciamma utgår ifrån och hur det hanterar sitt kanske första sorgearbete i livet. Vid åtta års ålder förlorar Nelly sin mormor och tillsammans med mamman beger de sig till hennes barndomshem för att tömma huset. Nelly börjar utforska den närliggande skogen och springer där på en liten flicka i hennes egen ålder som ser ut som en spegelbild och med samma namn som mamman Marion.

Visuell ögonfägnad

Det låter kanske som sci-fi och det är inte fel att säga att Sciamma hittat näring i den genren när hon på 72 minuter berättar denna fascinerande och gripande berättelse som lägger sig som bomull runt hjärtat med sin visuella ögonfägnad. Kanske ger inte Lilla mamma samma eko som Porträtt av en kvinna i brand men som en stor film i det lilla formatet är det ännu en arbetsseger för Celine Sciamma.

Skriven 2021-12-15

print

Våra samarbetspartners