SURMA : THE LIGHT WITHIN (Metal Blade) – övertygande kvinnligt frontad symphonic metal debut

Klicka på bilden, för att se hela bilden

En growlande gitarrspelande best i vikingametalbandet Tyr och en styck vän vokalissa från hyfsat pampiga projektet Bohemian Metal Rapsody gör inget band. Däremot en nybildad duo redo att ge sig in i det getingbo som stavas symphonic metal med kvinnliga förtecken.

Det är med andra ord givet att ta till klyschan tretton på dussinet här. För som bekant är det långt ifrån bara genrens giganter Evanescence, Nightwish och Within Temptation som åsyftas här, utan även en lång radda andra band. Som dessutom inte sällan både fyller sitt syfte och levererar musik av god kvalitet, bör tilläggas.

Fungerar som utmärkt varudeklaration

Som Surma. Jag säger verkligen inte att man inte hört det här förr, men en stark sak i denna viktiga metalnisch är det utan tvekan. Det hela överträffar om inte annat mina hyfsat höga förväntningar. Inledande Reveal the Light Within – fungerar som en utmärkt varudeklaration. Här finns såväl en catchy refräng á la powermetal som en poprockig vers och ett klassiskt inspirerat akustiskt mellanspel på ett bräde.

Lika catchy ter det hela sig i efterföljande Like the River Flows, men då tillkommer både tydligare riff och ett snyggt solo av Tyr-gubben Heri Joensen samt growlande som komplement till tjeckiska älvan Viktorie Surmovás sång.

Mördarrefräng och dramatik

Det där höga tempot á la powermetal återkommer i avslutande Lost to Time, och i Until It Rains Again bjuds man på ännu en mördarrefräng efter den stötriffiga versen. Dramatiken då? Jodå den uppenbarar sig icke minst i Cages of Rage och The City of Winds, båda skapelser som lätt platsat i en rockmusikal med metaltouch.

Fast ingen fullängdare av den här typen klarar sig förstås utan en storslagen ballad, och här går den under titeln Desire. Melankolin dryper och Surmovás sång berör.

Kan höra historiens vingslag

Sedan på tal om storslaget; det hela inleds och avslutas med två kaloririkt tjusiga instrumentala stycken, Rendition respektive Deconstruction. Man kommer inte alldeles osökt att tänka på historiska rullar som Gladiator, Kingdom of Heaven och 80-talsklassikern Flesh and Blood när musiken flödar ut ur högtalarna. Med lite fantasi kan man riktigt höra historiens vingslag och seriositeten från en tid då allt var på liv och död i dessa stycken.

Lovande debut levererar

Med andra ord. Det finns ingen tid att förlora för den som hyser de minsta varma känslor för den här typen av kvinnofrontad metal. Det här är en lovande debut, som levererar i högre utsträckning än vad man har rätt att begära. Nu återstår bara att duon får uppleva de framgångar de förtjänar. För med bara lite flyt borde Det är bara att hoppas på det bästa. Och att det finns någon rättvisa kvar här i världen.

Skriven 2021-02-22

print

Våra samarbetspartners