HELMUT NEWTON: THE BAD AND THE BEAUTIFUL – förvånansvärt okontroversiellt om fotografen som påstås varit så kontroversiell

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Gero von Boehm
Dokumentär med Helmut Newton, Charlotte Rampling, Isabella Rossellini, Grace Jones, Catherine Deneuve
Land: Tyskland
År: 2020
Genre: Dokumentär
Längd: 93 minuter
Format: DVD/VOD
Distributör: Njutafilms
Betyg: 3

Gero von Boehms Helmut Newton: The Bad and the Beautiful ger sig ut för att granska den store Vogueikonen inom modevärlden. Men det blir mest av allt ett insmickrande porträtt med mycket skvaller. Dokumentären styrs framåt av avgudande röster och minnen berättade av berömda skönheter som Charlotte Rampling, Catherine Deneuve, Isabella Rossellini, Grace Jones, Claudia Schiffer …

Det finns inte mycket ansats till “Analyze This”.Inte för att det inte finns saker att analysera i Newtons liv och karriär. Det finns en uppsjö. Helmut Newton föddes 1920 i Tyskland och dog i en bilolycka i USA 2004. Han flydde från Europa i tid och “made it big over there” – precis som alla invandrade européer drömmer om.

Inspirerades av Leni Riefenstahl

Kan man analysera hans konst? Han skulle inte ens ha gillat ordet konst. Han var ute efter underhållning och att kunna ett hantverk. Han var inte ute efter konst eller att bli konstnär. Han fnös åt konstnärer.

Som judisk tonåring i Berlin under nazisternas era, inspirerades han av Leni Riefenstahls vackra bilder av vältränade olympiska kroppar. Hon var hans första idol. Hans läromästare blev fotografen Madame Yva, en judisk teaterfotograf som senare dödades i ett koncentrationsläger.

Riefenstahl och Yva sägs ha varit de influenser som dominerade Newton i hans ofta kontroversiella modefotograferingar för tidningen Vogue. (Att ha en judinna från teatervärlden och nazisternas favoritregissör som sina idoler känns bara det som ett avstamp för kontrovers).

Amazoner och Valkyrior

Långa ben, knivskarpa stilettklackar, skjortor som framhävde snarare än dolde kropparna som de satt på … Avklädda modeller. Objekt eller subjekt? Frigörelse eller förtryck? Amazoner och Valkyrior som likt antikens avklädda statyer avgudades av männen som kröp ihop i botten av bildkompositionen … fast subjektet – eller är det objektet? – tog ingen notis om de avgudande skarorna.

Det finns ett klipp från fransk television där Susan Sontag outar Helmut Newton som misantrop och kvinnohatare. Det där klippet är inte inställsamt.

Vågar aldrig sticka ut hakan

En av Newtons många avgudande modeller slätar över människohatet senare i filmen och hävdar att Newton bara tog pulsen på det dåvarande samhällets kvinnohat. Han höll själv inte med om den syn han förmedlade. Så var Newton en av alla dessa Män som hatar kvinnor.. eller var han fotots Stieg Larsson? På detta har dokumentären inget svar. Och försöker inte ens.

Man avslutar med fler hyllningar och mer beröm och lite mer inställsamhet – filmen är förvånansvärt lite kontroversiell för att handla om en person som påstås vara så kontroversiell, och vågar aldrig riktigt sticka ut hakan.

Skriven 2021-02-03

print

Våra samarbetspartners