THE RENTAL – skräckartade thrillerelement i stark regidebut

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Dave Franco
Skådespelare: Dan Stevens, Alison Brie, Sheila Vand, Jeremy Allen White, Toby Huss
Premiär: 2020-07-24
Betyg: 4

Dave Franco har såväl regisserat som varit medförfattare och medproducerat detta alster, så det är onekligen lätt att förutsätta att företagsamme storebror James, som har sina fingrar i diverse filmiska syltburkar överallt gett honom rådet att det är dags att pröva vingarna fullt ut för första gången. Och varför inte, är jag benägen att utbrista när eftertexterna rullat färdigt. För det här är ju ett inte alls oävet förstlingsverk.

Det hela skulle kunna beskrivas som en dramathriller med uppenbara, men ändå kontrollerade skräckinslag som grädde och bonus på moset. Om man försöker hård dra det hela, det vill säga. Fast The Rental är en mer nyanserad skapelse än så. Franco tar nämligen god tid på sig att bygga upp både historien och relationerna innan obehaget håller på att krypa in under skinnet.

I handlingens centrum finner vi företagaren på uppåtgående, Charlie, och hans tre närmaste i livet, smarta sympatiska frun Michelle, loserbrodern Josh och dennes flickvän Mina. Sistnämnda råkar även vara Charlies lika briljanta som tajta partner på jobbet, något som fram till nu inte gett upphov till några problem att tala om.

Fast det är förstås inget som inte en avkopplande helg på landet kan trigga. Något som snart ska komma att visa sig när de bägge paren väl installerat sig i den lyxiga villa de hyrt över helgen för snordyra pengar. Tanken är att komma bort från vardagens hårda tillvaro i ekorrhjulet för en stund och bara rå om varandra, vandra i naturen, äta och dricka gott och bli höga.

Men i slutänden blir det föga förvånande inte mycket lugn och ro för de båda tjusiga paren. Visserligen vilar det i sanningens namn en ganska trevlig stämning över hela upplägget, men under ytan puttrar trots allt ändå gamla oförrätter, avundsjuka och konflikter. För att inte tala om en undertryckt passion som inte kan pressas tillbaka längre.

Samtidigt verkar det nästan som om kvartetten är bevakad. Frågan är bara av vem i så fall. Kan det vara den slemmige hyresvärlden som ligger bakom. Eller kanske någon annan? Och vad har det kodlåsförsedda källarutrymmet med saken att göra?

Det finns som synes en del frågor som länge ligger latent i denna föredömligt korta och effektivt berättade film på endast 88 minuter, och jag är inte alldeles säker på att alla blir besvarade. Men vägen mot mållinjen är onekligen mer tillfredsställande än vad förväntat. Inte minst för att Franco lyckas vrida upp det skräckartade thrillerelementet på ett sätt som är subtilt, men ändå mer svårsmält läskigt än man kanske trott.

Skriven 2020-07-21

print

Våra samarbetspartners