THE POISON ROSE

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Icke-rafflande men ganska trevlig noir, USA 2019
Regi: Francesco Cinquemani och George Gallo
I rollerna: John Travolta, Morgan Freeman, Famke Janssen, Brendan Fraser, Robert Patrick
DVD/Blu-Ray
(Universal)

BETYG: TVÅ

Ska villigt erkänna att jag tappat tråden vad gäller John Travolta på senare år. Någonstans efter stenhårt underhållande From Paris With Love och Oliver Stones utmärkta knarkkartelldrama Savages försvann han ur medvetandet någonstans i början på decenniet. Förmodligen för att det därefter blev direkt till dvd-saker, typ Killing Season och Mitt namn är Wrath (Wrath) för nästan hela pengen. Senast den gamle Greasestjärnan gjorde bioduken den äran var med floppen Gotti, en inte alltför lyckad biopic om maffiabossen John Gotti.

Hur som helst, nu är John tillbaka. Med ännu en direkt till dvd-film icke desto mindre, och tillika hans femte film på två år. Inklusive Gotti då. The Poison Rose är titeln, och precis som den här på JPS Media alldeles nyligen recenserade och sågade Nicolas Cage-rullen Kill Chain talar vi i termerna film noir. Vilket förstås är välkommet. Det här är trots allt en sorglig underanvänd thrillernisch i dessa dagar.

Hans laster är dricka, röka och spel

Vad handlar då The Poison Rose om? Om en privatdeckare som får i uppdrag att leta reda på en försvunnen kvinna såklart. En klyscha? Absolut, men det är om inte annat ett upplägg så gott som något i dessa sammanhang. Travolta är Carson Phillips, ex-fotbollsstjärna som specialiserat sig på att nosa upp försvunna damer, och hans laster är dricka, röka och spel, något han på sant noir maner berättar via voice over tidigt i filmen.

Lokal pamp med fingrarna i syltburkarna

När vi kommer in i handlingen tar ett ännu ett fall vid, och den pikanta twisten är att hans egen dotter så småningom kommer att bli inblandad. Fast det vet vi i publiken förstås inte när nästa attraktiva vamp skrider in på hans blygsamma kontor. Men Carson lämnar hur som helst hemstaden L.A. till förmån för den djupaste södern där han återupptar bekantskapen både med sin numera väldigt täta ex-fru Jayne och Doc, en lokal pamp med fingrarna i varenda syltburk i närområdet man kan tänka sig.

En rundlagd Brendan Fraser

Han undersöker också fallet med en försvunnen gammal dam. Hon är patient på institution, men enligt den suspekte doktorn – en rundlagd Brendan Fraser – vet ingen där var hon befinner sig. Carson anar givetvis ugglor i mossen, och på annat håll avlider dotterns aggressive make och tillika stjärnback på fotbollsplanen under suspekta omständigheter.

Plus för stämning och atmosfär och Brian DePalma

Mysteriet tätnar, således, och i periferin figurerar ytterligare skumma figurer som anlägger dimridåer. Men att för den sakens skull hävda att det hela är direkt rafflande vore en grov överdrift. Däremot går det att påstå att det faktiskt är en ganska trevligt film i sitt fack, som kan vara värd ett plus i kanten för att upphovsmännen både försökt skapa stämning och atmosfär.

Dock når The Poison Rose knappast upp till några av de högre höjderna. För att nu ta några exempel från 00-talet, så kan denna skapelse långt ifrån konkurrera med sådant som sorgligt förbisedda Lonely Hearts Killers (Lonely Hearts) – lustigt nog med Travolta i en av huvudrollerna och underskattade Brian DePalma-duon Den svarta Dahlian (The Black Dahlia) respektive Femme Fatale.

Ess med Jeff Bridges och L.A Konfidentiellt

Den som sedan önskar att gå tillbaka till åttiotalet rekommenderas att kolla in heta Het Puls (Body Heat) och Jeff Bridges-essen 8 Miljoner sätt att dö (8 Million Ways to Die) och Mot alla odds (Against All Odds). Och glöm för all del inte heller avdelningen för självklarheter, mästerverken L.A. konfidentiellt (L.A. Confidential) och Chinatown.

Men med detta sagt; du som är svältfödd på noir rekommenderas likväl ge The Poison Rose en chans. För som sagt; det är trots allt ett ganska trevligt försök i en tämligen bortglömd nisch.

Skriven 2020-06-08

print

Våra samarbetspartners