Det borde finnas utrymme för ett kryddmått sunt förnuft, del IV

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Min brevlåda är överfull av reklam. Skulle man använda all denna reklams pappersmassa till andningsskyddsmasker… Men reklam är viktig i ett konsumtionssamhälle.

I Tjeckoslovakien och andra dåvarande socialistiska länder var reklam något som man avundades kapitalistiska västländer. Med en plastpåse med påtryckt reklamslogan för exempelvis OMO Waschmittel, kunde man stoltsera lika mycket som en röd Mona Sahlin skröt med sin superdyra röda Louis Vuitton-väska i början av 2010.

Viss reklam är inte alltför hälsosam i dessa coronavirustider. Jag åsyftar den som trumpetar ut ”SUPERDAG MED KALASPRISER HELA DAGEN! Bli bonuskund på några sekunder och ta del av superdagens erbjudande! Säg bara till i kassan.” Under denna superdag, kunde man köpa exempelvis 1 kg ekologiskt odlade bananer för 12 kr/kg, max 5 kg/hushåll, eller Mozzarella 125 g för 5 kr, eller handskalade räkor i lake 580 g för 69 kr och så vidare och så vidare.

Gissa om det var rusning i affären denna dag? Svar, ja, det var det. Inte en enda av mina direktörskompisar utnyttjade detta erbjudande, däremot kryllade affären av gråa pantrar, och låt mig säga, de höll inte två meters avstånd från varandra, eftersom de antagligen trodde att ju närmare kassan de stod genom att stå hopträngda inpå varandra, desto snabbare skulle de komma ut ur denna potentiella smittofälla.

Som sagt, reklam är ok, lockpriser är ok, specialerbjudanden är ok. Vad som inte är ok, är att locka människor in i en affär med extremt låga priser, under några begränsade få timmar, under dessa hälsotunga dagar. Eftersom de människor som hörsammar dessa lockrop, helst borde hålla sig hemma för att inte smitta sig själv och sina medmänniskor. Varje människa bör känna ansvar för sig själv och även andra, naturligtvis. Men ansvar borde även våra stora mataffärskedjor känna. Exempelvis genom att inte locka till sig folk med riktigt låga priser gällande bara några få timmar.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.

© Vladimir Oravsky

Skriven 2020-04-04

print

Våra samarbetspartners