SIR (Monsieur)

Annons

FAKTA
Romantik och förlegade regler, Indien/Frankrike 2018
Regi: Rohena Gera
I rollerna: Tillotama Shome, Vivek Gomber, Rashi Mai, Ahmareen Anjum, Amit Chakrakbarty
DVD/Blu-Ray/VOD
(Studio S Entertainment)

BETYG: FEM

Manusförfattaren och dokumentärfilmaren Rohena Gera gör sin spelfilmsdebut med detta moderna Askungedrama – där huvudpersonen är Askungen och alla de små mössen i ett och samma paket. För det är inte en drömprins som är vägen ut ur fattigdom för Ratna, utan att arbeta ihop egna pengar och att gå kurser för att bli bra på att sy – för att bli en framtida framgångsrik modedesigner.

Filmen utspelar sig mestadels i Mumbai, men även på landbygden utanför storstaden, och kontrasterna är enorma.

Armbanden åker av innan hemkomst

Ratna är från landet. Hennes jobb är hos ett välbeställt par i Mumbai. Hon tycker om Sabina, frun i huset, som givit henne de snygga armbanden som hon har på sig … men hon vågar inte ha dem hemma på landsbygden. Under hemresan åker de alltid ner i väskan. Änkor får inte ha så fina saker. I en flashback ser vi hur Sabina uppmuntrar Ratka att ta ut svängarna. Och att inte bry sig om förlegade gamla regler om vad man får och inte får göra, vad man kan och inte kan göra … Det märks att Ratna blir inspirerad av Sabina.

Bröllopet som aldrig blev av

Plötsligt under några lediga dagar på landet blir Ratna abrupt tillbakakallad till lägenheten. Hon skulle vara ledig under Sabinas och Ashwins smekmånad. Men det blev inget bröllop. Istället är det nu bara Ashwin i lägenheten, Ashwin som hon kallar Sir (filmens titel). Han kommer ensam hem och är djupt deprimerad.

Ratna får order om att packa ihop fruns saker i en väldigt stor resväska och några mindre väskor. Bröllopspresenterna packas undan i Ratnas pyttelilla krypin. För att Sir ska slippa se dem. Och bli ännu mer deprimerad.

Men kan Ratna bo kvar, nu när hon inte är hembiträde till ett par, utan till en singelkille? Egentligen inte. Men Ratna struntar i konventionerna, hon kan inte lämna Sir, nu när han är så ledsen …

Nitton år och änka – och alla säger att livet är slut …

För att muntra upp Ashwin berättar Ratna om att alla sa att hennes liv var slut när hon blev änka vid nittion års ålder. Men det var inte slut. Hon reste till Mumbai, hon fick jobb hos Ashwin och Sabina, och ett nytt liv öppnade sig.

Ratna berättar också stolt att hon finansierat lillasysterns studier i fyra år. Snart tar hon examen i ekonomi. Lillasyster ska få det liv som Ratna själv drömt om … Hon ska slippa gifta sig. Och Ratna själv har lagt undan pengar till att gå en skräddarkurs, för att så småningom blir modedesigner …

New York och mikrovågsugnsmat direkt från burken

Ashwin lyssnar och han skrattar inte åt henne eller hennes drömmar. Han köper tidskrifter till henne som han vet att alla modedesigners läser i New York. Han berättar också om sitt eget liv i New York, där han lagade sin mat i mikrovågsugnen och åt den direkt ur burken …

Nu dukar Ratna fint och lagar vackra, färgglada och ångande heta rätter … Kärleken som man ser serverad i maten påminner om den i The Lunchbox, ett annat sevärt indiskt drama där mat, vänskap och kärlek var ett bärande tema. Ashwin trivdes i New York, men tvingades “hem” till Mumbai när brodern dog, för att ta hand om familjeföretaget.

En värld full av lyx och smakfull design

Ashwin och hans kompisar rör sig i en värld som är lyxig, västerländsk och ännu modernare än den som gräddan i New York rör sig i. Alla har det senaste modet. Senaste sportkläderna, senaste telefonen, senaste apple-mac-datorn … de snyggaste möblerna, de bästa drinkarna, den godaste maten, stambord på de finaste inne-ställena. De lever med “cutting edge design” och god smak.

Ashwin är inte en “drömprins” för att han är rik, utan för att han är förstående … han förstår hur Ratna känner sig när lillsyrran gifter sig precis innan hon ska ta examen. Efter att Ratna bekostat hennes studier i fyra år går systern med på ett arrangerat äktenskap … och Ratna som hade hoppats på att de skulle starta ett företag tillsammans.

Ratna får rädda sig själv

Man undviker Ashwin i rollen som “räddaren i nöden” eftersom Ratna själv får arbeta upp sig, visst, med lite hjälp och kontakter som hon får.

Det finns väldigt mycket kvinnlig solidaritet i filmen, mellan systrarna, mellan de olika hembiträdena i huset, mellan Ratna och Sabina (Ratna fortsätter att försvara Sabina, även efter att bröllopet inte blev av) och även mellan kvinnor som potentiellt skulle kunna bli konkurrenter om “the bachelor” Ashwin.

Ser orättvisorna utifrån

Ashwin är också en nyanserad person. Man förstår att han är mycket mer deprimerad än Ratna, rikedomarna till trots, för han saknar friheten i New York. Han har börjat se saker och ting utifrån. Han blir otroligt arg för att Ratna, efter att serverat andra på en fest, själv sitter och äter sin mat på golvet. Det är ju så fel! Ratna däremot blir inte arg, för sånt är livet, är man lägre kast så är man …

Givetvis är Ashwin omsvärmad.

Vem vinner “The Bachelor”?

Situation är lite Jane Eyre-aktig. Ashwin är omgiven av hur många snygga och rika damer som helst, men det är den alldagliga “tjänaren” (guvernanten, eller här “the maid”) som han är förälskad i. Ratna är så klart mer färgstark än Jane Eyre. Inte bara hennes kläder och hennes drömmar, hela hon är tuff och färgstark.

Och det visar sig också att “konkurrensen” inte är som den först verkar vara, en av de rika potentiella flickvännerna (som inte alls är intresserad av att gifta sig med Ashwin eller någon annan, hon vill själv jobba och bli rik) ger Ratna ett jobb.

Sådant hände aldrig i Jane Eyre, där alla kvinnliga karaktärer, som inte var minderåriga, bara fanns till för att konkurrera om Mannen.Så Sir slår sina föregångare med hästlängder. Både Askungen och Jane Eyre.

Stor publikfavorit

Sir vann det finaste priset på Cannes filmfestival, Semaine de la critique, 2018 (då filmen hade sin premiär) och fortsatte sedan med att vinna publikpriser på ytterligare fyra stora filmfestivaler.

Rohena Gera har onekligen lyckats med sin spelfilmsdebut. Man märker också hur hennes bakgrund inom dokumentärfilmen har influerat Sir– för detta är inte bara en spelfilm, inte bara en kärlekshistoria, det är också ett dokument om ett land i förändring, ett land med starka kontraster … Där de gamla traditionerna ständigt krockar med världens modernaste trender. Mumbai har världens modernaste call centers – och på gatorna hyllar man en gud med elefanthuvud med blomstergirlander och extatiskt dansande.

Vivek Gombers Ashwin jämförs i en scen med Brad Pitt. Ja, samma kändisar och samma skönhetsideal härskar i hela världen – men Indien är ett av få länder utanför USA som själv har en mycket stark och varierad filmindustri. Allt är inte Bollywooddans och action och skuttande lättsinne. Det är Sir ett levande bevis på.

Skriven 2020-01-22

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners