ASSASSINATION NATION

ASSASSINATION NATION
Frispråkigt våldsamt och satiriskt ungdomsdrama med exploitationtouch, USA 2018
Regi: Sam Levinson
I rollerna: Odessa Young, Suki Waterhouse, Hari Nef, Abra, Anika Noni Rose
(Amerikansk Blu-Ray, Region A)
(Universal)

BETYG: FYRA

Det är lika bra att säga det på en gång. Asssassination Nation är definitivt inte allas kopp av te. Något upphovsmannen bakom detta verk ogenerat raljerar med. Tittaren introduceras nämligen omgående för ett varnande montage bestående av diverse exempel på allt från mobbning, övergrepp och drogande på ena sidan spektrat via ständigt sexsnack, homofobi och rasism och slutligen tortyr, mord och våld rent allmänt på den andra sidan av det samma. Inskränkthet och ignorans ingår förstås också i mixen, men det behöver väl knappat påpekas.

En klyscha av millenniegenerationen

Vi befinner oss i den lilla hålan Salem. Där hänger filmens berättarjag, artonåriga Lily allt som oftast med sina bästa väninnor Bex och systrarna Em och Sarah. De pratar mycket och ofta om sex på ett sätt som gjort råbarkade sjöbjörnsbusar stolta eller kanske rent av generade. Samt glor i sina mobiler i parti och minut när de inte utbyter skvaller om ditten och datten.

På det hela taget lever denna kvartett i alla fall initialt upp till klyschan av hur många i millenniegenerationen är och för sig. Inte särskilt allmänbildade, plågsamt ytliga, narcissistiska, likgiltiga för det som inte berör dem själva och på det hela taget lätt osympatiska ter sig som en rättvis beskrivning av dem. Även om det förvisso finns nyanser i helvetet också. Men kvartetten ska komma att börja växa en bra stund innan eftertexterna börjar rulla, och då sätts även rå och oförfalskad handling bakom den feministiska agendan.

En läcka som leder till galenskap

Att sociala medier spelar stor roll för historien är en självklarhet. Privatlivets helgd eller brist på den samma är ett uppenbart ämne för denna skapelse, och i det här fallet utgör läckta komprometterande bilder en gnista som får hela det lilla samhället att förfalla till galenskap. För när den konservative Borgmästaren plötsligt avslöjas som kund – iförd kvinnokläder – hos en manlig eskortservice blir det rent ut sagt ett jäkla liv. De högljudda kraven på avgång kommer omgående, men istället får en presskonferens dödlig utgång.

Ogrundat avslöjad som pedofil

Avtäckningen av Borgmästarens solkiga privatliv är emellertid bara början på eländet. Snart har den godhjärtade idealistiske rektorn helt ogrundat ”avslöjats” som pedofil i samband med att bilder på hans sexåriga dotter i badet spridits nätet.

Marty, en lokal hackare misstänks för tilltaget, men vi får veta att han är oskyldig i det här fallet. Inte heller är han ansvarig för den enorma mängd data med känsliga uppgifter om större delen av Salens invånare, som dumpas på nätet i samma veva.

(Anti)hjältarna som slår tillbaka

Fast anden har oavsett vilket smitit ur ur flaskan, kaoset är ett faktum och den ilskna mobben av drabbade vill straffa de skyldiga. Vandalism, misshandel och till och med mord följer i dess spår. I skottlinjen finns inte minst filmens kvinnliga huvudpersoner, och i slutänden blir de (anti)hjältarna som slår tillbaka när till synes helt vanliga anständiga människor går bärsärkagång och börjar agera domare, jury och bödel på en och samma gång.

En hämndfantasi för Trumperan

I mina ögon är det också i denna situation tjejkvartetten växer och lämnar provokatörstadiet och förvandlas till rebeller som verkligen kämpar för något, inklusive på sitt sätt kvinnlig jämställdhet och lika rättigheter. Därmed är det också en poäng att det är Lily och hennes vänner som hamnar i skottlinjen. Sedan kan man förvisso ifrågasätta kvartettens tillvägagångssätt för att rädda livhanken och rentvå sig själva, men när våldsexplosionen kommer har de fått nog, och det har blivit dags att slå tillbaka.

De som tycket detta låter som en hämndfantasi för eller kanske snarare mot Trumperan har förstås helt rätt för sig. För när man nått den sista tredjedelen av filmen blir det något av en katharsis när tjejerna i sann exploitationestetik iförda röda lackkappor tar till vapen och rensar upp i träsket av våldbenägna män med en nedlåtande kvinnosyn som bara skriker ”grab them by the pussy”. I grund och botten handlar det förstås om att de förvägras rätten att vara starka, de är ”bitches” i männens ögon om de uppför sig likadant som dom själva.

Rolig och uppfriskande provokativ

Fast det där sistnämnda sägs förstås inte rätt ut. Så subtil blir aldrig Assassination Nation. Vid närmare eftertanke är inte mycket med den här filmen subtilt, och det har av allt att döma knappast varit avsikten heller. Istället är det här en gräll, våldsam film med både exploitationtendenser och over the top-attityd som inte går alltför djupt ner i psyket på karaktärerna.

Däremot är den på sitt sätt såväl såväl rolig som uppfriskande provokativ rulle med satirisk prägel, ett kul vitalt bildspråk och en ohämmad berättarglädje, som dessutom ställer en del frågor om den gravt schizofrena synen på integritet. Samt inte minst de konsekvenser som samtidigt blir följden för den enskilde när information som inte är avsedd för offentligheten ändå läcker ut.

För tråkigt att ge svar

Därmed inte sagt att Assassination Nation ger några svar på dessa frågor. Det hade förmodligen mannen bakom kameran själv tyckt blivit för tråkigt, antar jag. Eller också är tanken bara att han vill vi ska tänka till om dessa spörsmål. Av den enkla anledningen att det verkligen behövs.

Skriven 2019-10-22

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners