X-MEN: DARK PHOENIX

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Simon Kinberg
I rollerna: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Sophie Turner

BETYG: TVÅ
PREMIÄR: 2019-06-05

Jag tittar på den nya X-Men-filmen och tänker att de har en del nya, unga skådespelare jag inte sett förr i rollerna. Men så kommer jag hem och läser min recension av den förra filmen i serien; X-Men: Apocalypse, och inser att de presenterades utförligt i den. Jag tyckte inte att Apocalypse var särskilt bra (ändå gav jag filmen en trea i betyg), och precis som fallet är med de flesta andra superhjältefilmer nuförtiden, minns jag i princip ingenting. Jag hade dessutom för mig att Apocalypse kom förra året, men det var visst 2016.

Det publicerades väldigt lite X-Men på svenska under min uppväxt; de figurerade i några nummer i Atlantic Special 1981 och 1982, och 1984-1985 gav Semic dem en kortlivad tidning med titeln X:Men. I början av 70-talet syntes “gamla” X-Men i Semics kortlivade Conan-tidning. Jag var aldrig tillräckligt intresserad för att köpa de amerikanska originaltidningarna, men Atlantic Special läste jag, liksom X:en – och fick därför vad jag antar var lösryckta delar ur den på sin tid uppmärksammade och populära Dark Phoenix-sagan. Atlantics publicering var extra lösryckt, de körde nerkortade varianter som trycktes i fel ordning.

Simon Kinberg har skrivit och regisserat X-Men: Dark Phoenix. Detta är hans regidebut, men han har skrivit manus till flera av de tidigare X-Men-filmerna. Dark Phoenix börjar riktigt bra, och även dess första halva är bra. Jag upplevde denna som lite bättre än de flesta andra av de senaste årens superhjältefilmer.

I en prolog som utspelar sig 1975 åker åttaåriga Jean Grey bil med sina föräldrar. Jeans mutantkrafter orsakar en bilolycka och föräldarna omkommer. Jean själv placeras i professor Xaviers (James McAvoy) skola för mutantbarn. Här har Xavier hår och ser ut som Björn Kjellman i rullstol.

Hopp till 1992 och presidenten kallar in X-Men för att rädda besättningen på en rymdfärja som råkat illa ut i rymden. Ett stort kosmiskt moln hotar att äta upp rymdfärjan. Jean Grey, nu spelad av Sophie Turner, lyckas suga i sig hela molnet och tuppar av. När hon vaknar upp har hon uppfyllts av ondskefulla krafter hon inte kan kontrollera, och hon söker hjälp hos den tidigare skurken Magneto (Michael Fassbender), som bor på en ö tillsammans med ett kollektiv utstötta mutanter som odlar grönsaker. Samtidigt har ett stort gäng onda utomjordingar, anförda av en iskall Jessica Chastain, anlänt till jorden för att söndra och härska. Dramatik uppstår, och precis som i Avengers: Endgame dör hjältar och sorg uppstår.

Jag gillar verkligen det återhållsamma berättandet under filmens första hälft. Det är inte så bombastiskt som det brukar vara och personregin är rätt bra. Filmen fungerar här som drama och och handlingen är lite intressant. Jag gillar dessutom tråden med utomjordingarna, som känns som ett riff på Världsrymden anfaller. Dessa scener är effektiva och lite skräckfilmsbetonade.

… Men halvvägs in dör filmen. Helt och hållet. Handlingen avstannar, det händer inte så mycket mer, och dramat ersätts med evighetslånga slutstrider. Delar av dessa strider är bra, men filmens andra hälft är påtagligt tråkig. Jag tycker dock att Dark Phoenix är bättre än Avengers: Endgame – eftersom Dark Phoenix bara varar en timme och 53 minuter inklusive långa eftertexter.

En grej med X-Men-filmerna, vilken får mig att sitta och skratta i biofåtöljen när jag tänker på det, är att om man tar bort ljudeffekter och visuella effekter, består stora delar av filmerna av folk som sträcker ut handflatan mot varandra, eller pekar eller stirrar på olika saker. Det är när mutanterna utövar sina mutantkrafter.

Även Jennifer Lawrence och Nicholas Hoult har framträdande roller, och Stan Lee har lyckats vara verkställande producent från andra sidan graven. Han har även fått en In loving merory of-credit i eftertexterna.

Två saker i X-Men: Dark Phoenix måste tas upp innan jag avslutar:
1) När det blivit 1992 har mutanterna plötsligt blivit hyllade hjältar – och kallas superhjältar av folket, som älskar dem. Jag gillade repliker som “Presidenten har kallat in X-Men”. De har lite lökiga superhjältedräkter, och de beter sig som ett gammalt hederligt superhjälteteam. Men när hände detta? Här har mutanterna mobbats, stötts ut och jagats i, vad är det, sju filmer – och nu plötsligt är de etablerade, älskade hjältar.

2) Filmen gör en rejäl vurpa i tidslinjen. När filmen slutade var jag inte klok på vad som hänt. Jag har alltid uppfattat filmerna från X-MEN: FIRST CLASS och framåt som prequels till de filmer som utspelar sig i nutid – det vill säga filmerna från X-Men (2000) och framåt, och att James McAavoy och Michael Fassbender ska åldras till Patrick Stewart och Ian McKellen. Men – i “nutidsfilmerna” spelades Jean Grey av Famke Janssen, och X-Men: The Last Stand (2006) slutar med att hon offrar sig och dör, och det antyds att hon kommer att återuppstå som Phoenix.

Nu sker detta plötsligt 1992. Och en av mutanterna, som har en framträdande roll i nutidsfilmerna dör i Dark Phoenix. Detta måste innebära att de fyra senaste filmerna inte alls var prequels, utan en helt självständig svit med andra skådespelare. Har jag missuppfattat allt?

För övrigt saknas Wolverine i Dark Phoenix. Han var behållningen i de tidigare filmerna. En X-Men-film utan Wolverine är som Tre skojiga skojare utan John Botvid.

Skriven 2019-06-05

print

Våra samarbetspartners