THE ZONE OF INTEREST – ohyggligt och gripande perspektiv utanför Auschwitz

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Jonathan Glazer
Skådespelare: Christian Friedel, Sandra Hüller, Joahnn Karthaus, Luis Noah Witte, Nele Ahresmeler
Premiär: 2024-02-09
Betyg: 4

I Jonathan Glazers film Zone of Interest utforskar regissören den ohyggliga miljön kring Auschwitz genom ett unikt och gripande perspektiv. Glazer har valt att placera ut 10 fixerade kameror och upp till 30 mikrofoner.

På så vis fångar han varje bild och ljudsekvens utan att störa skådespelarna, vilket ger en stark och personlig stilstudie av lägerkommendanten Rudolf Höss, hans fru Hedwig (Sandra Hüller) och deras fem barns vardag i den stora villan, angränsande vägg i vägg med koncentrationslägret Auschwitz.
 
Förstärker den makabra atmosfären

Glazer håller oss konsekvent utanför murarna och förstärker den makabra atmosfären genom att endast måla upp en sinnebild av vad som utspelas där inne. Där utanför muren hörs det brutala ljudet från lägervakternas kommenderingar, skotten och människors skrik, liksom den ständiga röken som väller ut genom den höga skorstenen precis ovanför familjens Höss synfält.
 
”Drottningen av Auschwitz”

Även om Rudolf Höss utför sitt arbete, plikttroget och enligt den tyska arbetsordningen, är det hans fru Sandra som är mest fäst vid familjens hus. Det är hon (och ett antal lägerfångar) som anlagt trädgården, byggt den lilla plaskpoolen och planterat växterna.

Det här är hennes värld och något annat ställe existerar inte för henne, bortsett från en veckas semester i Italien eftersom servicen är så bra. Det är också Hedwig som mer än gärna vill bli kallad ”Drottningen av Auschwitz”, och obekymrat provar pälsar från offren samtidigt hotar hon ”sina anställda” med att låta Rudolf sprida deras aska om de inte gör som hon befaller.

Sömlös natt av lägrets eld och aska

Det hela kulminerar när hennes mamma är på besök. Upprymd och stolt över dotterns status, denna ”Drottningen av Auschwitz” har mamman det bästa rummet med finaste utsikten. Trots gästfriheten blir vistelsen allt annat än långvarig, redan dagen efter har hon lämnat huset efter en sömnlös natt av lägrets eld och aska.
 
Förbränningsugn att patenteras

Rudolf Höss är långt ifrån ett svart monster. Han är en familjefar, omtyckt av sina kollegor och älskad av sina barn och sin fru. Han är djurvän och bryr sig om de planterade blommorna runt omkring lägret.

Mycket av sin lediga tid använder han för att ta familjen på utflykter, fiska med barnen och låta dem ha kalas i trädgården när de fyller år. Men det är också samma Rudolf Höss som anser att den nya effektiva förbränningsugnen bör tas i bruk omgående och patenteras.

Värld håller på att raseras

Nazisterna var helt övertygade om att deras metod om att handha krigsfångar var den ultimata lösningen, även för andra länder. Höss är inställd på att detta trots allt är ett arbete och har inte skapat alltför starka band till huset som hans fru däremot har gjort. Det är hennes värld som håller på att raserares när Rudolf blir ålagd att byta arbetsplats och ta familjen med sig. Allt med direktiv från Martin Bormann, Hitlers privatsekreterare. 

Titeln Zone of Interest refererar till nazisternas term för området kring koncentrationslägren. Familjen Höss har, trots lägrets fasor, funnit sig till rätta i huset medan tjänstefolket trippar runt, rädda att göra minsta fel och hamna på andra sidan muren igen.

Likgiltighet snarare än hat

Filmen belyser historien på ett kraftfullt sätt genom att visa både det som syns och det som inte syns. Den visar på den likgiltighet som infinner sig i vardagen hos familjen Höss, snarare än det uppenbara hat som präglade nazisternas ideologi, Filmen använder också selektivt seende som ett tema, där facit av historien är den verkliga referenten. 

Som grädde på moset läggs musik från Mica Levis, och i slutet till eftertexterna är det så starkt och uppskruvat att man lämnar salongen. Medvetet? Ja så klart.

print

Våra samarbetspartners