THE CREATOR – visuellt slående science fiction levererar spänningen

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Gareth Edwards
Skådespelare: John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Jenney, Ken Watanabe
Premiär: 2023-09-29
Betyg: 3

AI i förmänskligad form avbildades redan i Ridley Scotts klassiker Blade Runner 1982. Bara två år senare blev man varse faran med AI i The Terminator där försvarsnätverket Skynet hotade världen med ett kärnvapenkrig. Som om inte detta vore nog gav Steven Spielberg oss exempel på att en AI-gosse aldrig kan bli riktig hur gärna han än vill strax efter millennieskiftet.

Hetare eller mer omdebatterat än i dessa dagar har dock AI aldrig varit, så timingen med The Creator torde vara perfekt. Sedan må det låta som en genomtänkt ”tillfällighet” att såväl kärnvapen som ett AI-barn är centrala inslag i handlingen.

Kärnvapenkatastrof

Året är 2065, och USA repar sig alltjämt i kölvattnet efter en kärnvapendetonation i Los Angeles utlöst av en A.I. skapad av landets regering. För att förebygga liknande katastrofer har USA tillsammans med sina allierade gått samman med enad front för att förhindra utplånandet av mänskligheten.

I Nya Asien – kan det vara Kina? – har man dock inte samma mål. Där fortsätter vurmen för A.I. oförändrad omfattning, något USA föga förvånande inte stillatigande kan acceptera.

Familjelyckan krossas

På plats i fiendeland finns därför sergeant Joshua Taylor i egenskap av undercoveragent. Gift med gravida frun Maya är han också. Familjelyckan verkar fullständig, men då amerikanska armén attackerar den gemensamma bostaden dödas Maya. Anledningen till attacker är att USA tror sig veta att hon är dotter till en viss Nirmata, chefsdesignern bakom Nya Asiens nya AI-boom.

Flicka i robotförpackning

Fem år senare antar den alltjämt sörjande Taylor uppdraget att förstöra Nirmatas nya vapen. För att motiveras får han även veta att Maya fortfarande lever, men den största överraskningen kommer senare när det visar sig att vapnet ifråga är flicka i robotförpackning med en speciell förmåga.

För gullig att förstöra

På detta stadium är det rätt lätt att räkna ut att oddsen är rätt goda för att Taylor inte kommer att följa ordern och ”förstöra” detta vapen i form av flicka som för övrigt omgående döps till Alphie, och inte bara för att hon enligt oskrivna filmregler är för gullig. Istället handlar det framförallt om något annat. Något som Taylors överordnade inte vill ska komma ut.

Att leva i samklang

I slutänden står The Creator upp för AI-folket, således. Taylor räddar flickan han är besläktad med – och nej, jag avslöjar inte på vilket sätt. Det finns förstås en spoiler involverad här, men poängen här är likväl att han står upp för övertygelsen att människor och AI-folk ska kunna leva med och i samklang med varandra.

Ett sympatiskt budskap. Absolut. Men personligen är jag inte lika övertygad att människan kan klara av att hantera A.I. på ett moraliskt och etiskt sätt. Och detta gäller än mindre om tekniken kommer i formen av konstgjorda varelser som ser ut och agerar som vi. Typ.

Levererar spänningen med god marginal

Detta hindrar emellertid inte att The Creator utöver att vara en visuellt slående rulle också är en tämligen tjusig actionpackad sak som levererar spänningsingrediensen med god marginal. Att det sedan blir ett lite väl utdraget fokus på skjutande här och där får man ta.

Lite väl ytligt

Vi befinner oss trots allt till stor del i ett krigslanskap påminnande om Vietnam, modell tidigt 70-tal. Så visst, sådant är förväntat. Lite synd bara att medförfattande regissören Gareth Edwards inte lagt lika stor omsorg på att hitta en vettig nivå för hur djupt dramatiken och problematiken för ämnet ska gå. Är förvisso fullt medveten om att det här är en actionfilm, men lite väl ytligt ur dessa aspekter är det här allt.

print

Våra samarbetspartners