YOUR PLACE OR MINE – romcom som lånar från de bästa

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Aline Brosh McKenna
Skådespelare: Reese Witherspoon, Ashton Kutcher, Zoe Chao, Jesse Williams, Wesley Kimmel
Land: USA
År: 2023
Genre: Komedi, Romantik
Längd: 109 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3

Your Place or Mine. Reese Witherspoon är tillbaka i romcom genren, som gjorde henne berömd, i rollen som en bokälskare som inte följt sina drömmars mål.

I verkligheten gillar Reese Witherspoon också att läsa och om hon hittar en bra bok ska hon banne mig också ha rättigheterna och se till att det blir en bra film eller tv-serie av den. Som Där kräftorna sjunger (biofilm) eller Big Little Lies (HBO-serie). Reese Witherspoon själv hade blivit en utmärkt filmkaraktär med driv, ambition och skinn på näsan.

Kan de ta steget ut från vänskapsfacket?

I Your Place or Mine paras den bokälskande och jordnära Debbie ihop med den ytlige och glamouröse Peter, spelad av Ashton Kutcher. Det är meningen att vi ska tro på att de båda varit bästa vänner i tjugo år. Och att de egentligen är ”made for each other”. Bara de kan ta steget ut från vänskapsfacket. Det finns en hög igenkänningsfaktor från flera olika romcom classics.

Lånar från de bästa och mest populära

– Bästa vänner kan egentligen vara själsfränder och älskande. When Harry Met Sally. Check.
– Karaktärer kan finna varandra trots att de bor så långt ifrån varandra som möjligt i USA (och de stora affischnamnen som har bara ett par scener tillsammans i hela filmen). Sleepless in Seattle. Check.
– Huvudpersonerna byter hus (och livsstil) i en vecka eller två … The Holiday. Check.

Alla de här filmerna är romcom classics. Alla de här filmerna har sina fans som ser filmerna om och om igen. Och alla filmerna stoltserar med kända och duktiga manusförfattare och regissörer. Men när man tar element från alla tre filmerna och blandar ihop dem, utan något speciellt bra manus eller någon originell regi, så blir anrättningen tämligen ljummen.
 
Ironiskt grepp missar målet (och musikhistorien)

Tonerna från hitlåten The Great Escape (Gwen Stefani & Akon) öppnar hela filmen och vi får en inledande scen från 2003, där någon osynlig berättare ironiskt pekar ut alla tidsmarkörer med text och pilar. En gimmick som filmen snart släpper. Ända fram till sluttexterna. Inkonsekvent och oroligt. Och dessutom släpptes låten The Great Escape 2006.

Utarbetad och utsliten

Det bästa med filmen är så klart Reese Witherspoon och hennes gestaltning av en utarbetad och sliten singelmamma. Alltför många romcoms (som Netflix släpper i drivor) handlar om tonåringar som inte behöver ta ansvar och som inte behöver oroa sig för månadens räkningar, och som inte har någon att tänka på utom sig själva.

Många betraktare har säkert lätt att känna igen sig i Witherspoons karaktär Debbie och i smärtan att se sitt barn bli mobbat på skolan och att ingenting kunna göra. Men detta problem, liksom så många andra, löses lätt och snabbt.

Varför inte jobba på sina egna författardrömmar?

Förresten; varför ska tjejen jobba med att se till att killens drömmar om att bli utgiven författare besannas, varför jobbar hon inte på sina egna författardrömmar? Hon har helt klart flow i sitt sätt att berätta och läsa. Och eftersom Debbie är en flitig läsare borde hon ha läst Zadie Smiths White Teeth från 2000 långt innan 2023.

print

Våra samarbetspartners