FINAL CUT – meta och halsbrytande komedi på inspelning av zombiefilm

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Coupez!
Regi: Michel Hazanavicius
Skådespelare: Romain Duris, Bérenice Bejo, Grégory Gadebois, Finnegan Oldfield, Matilda Lutz
Land: Frankrike
År: 2022
Genre: Komedi, Skräck
Längd: 112 minuter
Distributör: Njutafilms
Betyg: 3

Final Cut (Coupez!) omtalades först på grund av sin feltajmade franska titel (Z) som fick det att se ut som en stödfilm för Putins styrkor som attackerat Ukraina. Smaklöst. När en film vill vara smaklös på ett helt annat sätt. Titeln ändrades.

Det är inte ofta som zombiefilmer inleder den fina och prestigefyllda Cannes filmfestival, men den här gjorde det. Och den inledde alldeles efter ett hjärtskärande tal av Ukrainas president Volodymyr Zelensky. Det är snabba kast för folk som är på filmfestival. Eftersom Zelensky själv inlett sin bana i halsbrytande komedier hade han kanske uppskattat denna film. Som är ett slags filmversion av The Play That Goes Wrong.

Alla har japanska namn i fransk film

Vi har en hyllning till usla B-filmer. Så usla att de blir bra. Och roliga.

Vi har en filminspelning på en nedlagd militäranläggning av en zombie-film och filmteamet attackeras av riktiga zombier. Allt är dåligt … skådespeleri, effekter, regi … Och alla har japanska namn i en fransk film. Eftersom västerlänningar plötsligt var japaner i Bullet Train kan man uppskatta denna drift med kulturell appropiering av allt coolt japanskt… och hur fånigt, irrelevant och inkonsekvent resultatet blir.

Nyinspelning av kultfilm

Och så börjar allt … om och om igen…

För filmen är egentligen en komedi om hur det gick till bakom kulisserna när denna halvtimmeslånga film spelades in. Vi har bevittnat en nyinspelning av Shin’ichirô Uedas japanska kultfilm One Cut of the Dead (2017).

Har vunnit Oscar för The Artist

Det här är alltså meta på meta på meta … Regissören Michel Hazanavicius vet vad han har gett sig in på och hur en filmisk slipsten ska dras. Han har tidigare vunnit en Oscar för filmen The Artist. Som också handlar om livet bakom kulisserna i filmbranschen. Där är handlingen förlagd till svartvit stumfilmstid och filmen är både svartvit och utan tal.

Vilket gjorde att en fransk film lätt kunde vinna Oscar för bästa film, för ingen hade några problem med att läsa textremsor. Världen kanske var öppnare och mer internationell under stumfilmstiden?

Huvudsaken man tänker på kilopriset

Bland birollerna i Final Cut lyser särskilt Lyes Salam i rollen som producenten som gör vad som helst för att göra inspelningen enklare och därmed billigare – även om slutresultatet blir sämre. Det är huvudsaken att man tänker på kilopriset.

print

Våra samarbetspartners