EIFFEL – sevärt kostymdrama om stark passion, innovation och mänskliga begär

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Martin Bourboulon
Skådespelare: Romain Duris, Emma Mackey, Pierre Deladonchamps, Armande Boulanger, Bruno Raffaelli
Premiär: 2022-05-06
Betyg: 4

Eiffeltornet har alltid fascinerat historiker och så även filmskapare. Luc Besson och Ridley Scott hade tankar om att filmatisera denna mytomspunna symbol för Paris och hela Frankrike men det blev Martin Bourboulon som till slut stod för regin.

Gustave Eiffel var ingenjören och pionjären inom modern stålkonstruktion, han uppförde flertalet järnvägsbroar på ett sinnrikt sätt och var även ansvarig bakom konstruktionen av frihetsgudinnan som skänktes av franska staten till Amerika.

Ett av historiens mest kända turistattraktioner

Inför världsutställningen 1889 bad de styrande i Paris ett par ingenjörer och uppfinnare att ta fram ett monument för att fira den franska revolutionen 1789. Fast att ingenjör Gustave Eiffel hade siktet inställt på att bygga en modern tunnelbana övertalas Gustave bland annat av sin ungdomskärlek att lämna in ett helt annat förslag till juryn.

Skapelsen blev som bekant ett av historiens mest kända signaturbyggnader och turistattraktioner i världen. I det här franska passionerade kostymdramat gestaltas den karismatiske Gustave av Romain Duris som storögt åter trånar efter sin ungdomskärlek, Adreinne Bourges (Emma Mackey), vars rentré i hans liv ställer saker på ända, lagom inför världsutställningen.

Industriella revolutionen som en tidsgivande dekoration

Som sig bör flödar passionen på franskt vis, och deras dialog skapar en förnimmelse av en nyslagen sommaräng i morgondis. Filmatiseringen härrör mellan deras första ögonkast och två decennium senare. Den industriella revolutionen fungerar som en tidsgivande dekoration bakom de bägge tu och det går inte att undvika de priviligierade och de hårt arbetande manskapets olika förhållande i dåtidens Frankrike.

Väntade på att allt skulle rasa

Mer tid och kraft att spegla dåtidens utmaningar i en era då den industriella revolutionen började ta fart kan efterfrågas. Tornet vars 300 meter skulle överskugga Notre Dame föranledde protester från självaste påven och argsinta folksamlingar som bara väntade på att allt skulle rasa. Men detta är ingen film för den teknikintresserade eller historieslukande ingenjören. Först och främst är detta ett kostymdrama om stark passion, innovation och mänskliga begär. En film där kärleken står i centrum även om ett torn figurerar i förgrunden i passionens metropol.

print

Våra samarbetspartners