MAYHEM, KB, Malmö den 21 april 2022 – rejält vrålande och kompromisslöst mangel av ”ondaste bandet någonsin”

Annons

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Inga skadade och alla överlevde kvällens övningar, och inte för att jag förväntade mig att något skulle hända. Men man kan inte låta bli att tänka på vad det här bandet ställde till med när de 1984 drog igång. Det finns ett otal dokumentärer både på tv och i bokform som avhandlar alla vansinnigheter som växte fram. Även i bioformat finns det en film från 2018 regisserad av Jonas Åkerlund. Lords of Chaos.

Brutal och obehaglig historik

Målet var att skapa det ondaste bandet som någonsin funnits. I detta fall urartade det till både självmord, mördade bandmedlemmar och ett otal nerbrunna kyrkor. True Norwegian Black Metal och satanism går hand i hand men i detta fall spårade det ur ganska rejält. Men vad gör man inte för att göra sig känd/ökänd? Nåväl, vi lämnar vad som hände för typ 35 år sen och inriktar oss på kvällens framträdande på KB.

Energiskt och bra ljud

Mayhem öppnade med en Falsified and Hated från senaste plattan, Daemon från 2019. Bra tryck och det lät ju riktigt bra. Pang på och vidare med med To Daimonion från 2000. Det har släppts totalt sex fullängdare under snart 40 år, men det har av naturliga anledningar inte varit helt lätt att hålla ihop ett sådant här band. Varg Vikernes som var bassist i några år fick 20 år i fängelse för att ha mördat bandets gitarrist. Svårt att undvika att inte skriva om vad som skedde. Kanske därför det har bytts ut mängder med medlemmar som inte varit tillräckligt ”true”.

Teatraliskt på scen

Ja, det manglades på och sångaren Attila Csihar vrålade på rejält, vilket han gjort i större delen av Mayhems historia. Även om det ondaste är nertonat är det ändå väldigt teatraliskt med dödskalle, benknotor på scen och lite teaterblod. Glömde nästan att han hade en hängsnara som extra attribut. Ja, varför inte. Det är övertygande och det man ser av övriga musiker är att de verkar trivas bra att kunna framföra detta på en scen 2022. Enda originalmedlem, basisten Necrobutcher såg tämligen nöjd ut.

Kompromisslöst och klädbyten

Att ha lite klädbyte piggar alltid upp och i andra setet blev det munkkåpor för hela slanten. Extra dystert alltså. Men det manglandes på helt kompromisslöst. Det blev fyra låtar från deras debutplatta De Mysteriis Dom Sathanas från 1994. Detta album brukar räknas som en de absolut viktigaste (och bästa?) plattan i denna genre. Lyssnar man på albumet slås man fortfarande av hur brutalt det är.

Intro från tysk avantgardemusiker

Nytt klädbyte och förinspelat intro blev del tre av konserten. Den instrumentala Silvester Anfang är värd att nämnas. Skriven av Conrad Schnitzler, avantgard/krautrock/elektronmusiker från Berlin som medverkade på Tangerine Dreams första album. (ursäkta den sista nördinfon). Euronymous for ner till Berlin, letade upp Schnitzler och ville ha ett stycke komponerat som de kunde använda som intro. Det blev en kompromiss, och han fick ett redan komponerat musikstycke med sig hem på kassett. Från debut-EPn fick vi höra Deathchrush och Chainsaw Gutsfuck från 1993 är kanske i original lite väl primitiva men live här ikväll fick de ett bra lyft.

Lite trött publik

Konserten avslutades självklart med Pure Fucking Armageddon. Kan inte avslutas tydligare än så.

Ett trevligt avslut på denna kväll. Bra energi, ok ljud och drivna musiker. Dock tyckte jag att publiken var lite loj. Lite hoppande längst fram men annars var det en väldigt lugn publik. Kan ha varit den förhållandevis höga medelåldern och att konserten avslutades vid 23.30 som var anledningen? Även satanister blir gamla och trötta….

Skriven 2022-04-24

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners