THE UNFORGIVABLE – mer tungsint slice of life-drama från livets skuggsida än thriller

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Nora Fingscheidt
Skådespelare: Sandra Bullock, Vincent D’Onofrio, Jon Bernthal, Linda Emond, Viola Davis
Land: Storbritannien, Tyskland, USA
År: 2021
Genre: Brott, Drama
Längd: 112 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3

Titeln säger det mesta. För det finns onekligen en hel del handlingar människor begår är oförlåtliga. Som att döda den lokale sheriffen, en representant för lagens långa arm. Att händelsen sammanföll med en vräkning var knappast förmildrande. Men nu har Ruth Slater sonat sitt brott och kommit ut. Fast livet utanför murarna är inte lått. På något sätt. Något Ruth får erfara den hårda vägen.

Med andra ord har den som nu får intrycket att The Unforgivable är en mörk, grå, lite skitig och rätt deppig skapelse helt rätt för sig. Osminkad är den också. Inte minst är Sandra Bullock i huvudrollen just detta. Här finns inte tillstymmelse av glamour i hennes uppenbarelse här. Istället är det en glåmig, sorgen stjärna med sammanbiten uppsyn vi möter i stort sett från början till slut.

Ett begravt trauma

Inte så konstigt kanske med tanke på att hennes karaktär fått sitta av tjugo år på stillot, men i vågskålen ligger också det faktum att hon ofrivilligt lämnade sin avsevärt yngre syster Katie vind för vår när hon blev inlåst, så oron för vad som hänt henne har alltid varit närvarande.

Det är sådant som kan göra vem som helst knäckt och/eller knäpp, men Ruth har bestämt sig. Det är tydligt. Hon ska försöka leta upp och kontakta systern och får en varmhjärtad advokat att förbarma sig över henne. Vad Ruth inte vet, men som vi i tv-soffan tidigt får insyn i är att hon blivit adopterad av en kärleksfull, välsituerad familj, och de vill inte att Ruth ska ha kontakt med Katie. Av till synes naturliga skäl. Samt att hon då troligen också lider av ett sedan länge begravt trauma från ovannämnda dödliga händelse.

Samtidigt har sönerna till den ihjälskjutne sheriffen haft koll på Ruths förehavanden. De vet att hon är utsläppt, och nu planerar de att eventuellt låta henne lida som straff för faderns död. Livet går vidare, yppar Ruth vid något tillfälle. Även efter tragiska händelser. Det håller inte bröderna med om.

Allt för att kunna gå vidare

Men det är klart att The Unforgivable i grund och botten handlar om att gå vidare. Och en form av upprättelse. Och om att få klarhet och på något sätt slå igen dörren till det förflutna. Allt för att kunna gå vidare och skapa sig en dräglig tillvaro i framtiden. Om detta lyckas? Kanske det. I alla fall i viss mån för Ruth, en oväntad twist har stor betydelse här. Men för några av karaktärerna vi möter är livet nog förstört för all framtid.

Skapade möjligheter till raffel nyttjas inte

Nej, det här var ingen upplyftande historia. Det faktum att vi serveras mången sekvenser av Sandra Bullock slokörat vandrande i det regniga Seattle-området är betecknande, och de som väntar sig ett visst mått av thrillerelement lär bli besvikna. De möjligheter till raffel som skapas nyttjas nästan inte alls. Förmodligen medvetet, kan jag tänka. Vilket i sin tur är lite synd, kan också tyckas. För det hade inte skadat om det adderats en aning av nerv och spänning till det hela också.

Ett tungt och tungsint drama

Fast det är inte svårt att förstå grejen, The Unforgivable är rätt och slätt ett tämligen tungt och tungsint drama. Ett drama som Bullock i hög utsträckning själv bär på sina axlar med benägen hjälp av folk som alltid sevärde Vincent D’Onfrio, Netflix egen PunisherJon Bernthal och Viola Davis, senast sedd i The Suicide Squad i birollerna.

Vilket förstås inte är det sämsta. För det är klart att The Unforgivable är sevärd, men det skadar inte det minsta om man ställer in sig redan från början på att få sig serverad ett gott mått av slice of life från livets deppiga skuggsida. Av uppenbara skäl.

Bullock tillbaka i djungeläventyr och actionthriller

Men frukta nu inte för Bullocks mer traditionella (film)framtid. Redan under nästa år är hon tillbaka i betydligt mer upplyftande sammanhang. Först syns hon i djungeläventyret The Lost City tillsammans med Channing Tatum och därefter i actionthrillern Bullet Train med Atomic Blonde-regissören David Leitch bakom kameran.

Skriven 2021-12-29

print

Våra samarbetspartners