MITT HEM – smygande obehaglig thriller med en förslagen och lömsk plan

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Hogar (The Occupant)
Regi: David Pastor & Alex Pastor
Skådespelare: Javier Gutiérrez, Mario Casas, Bruna Cusi, Ruth Diaz, Iris Vallés Torres
Land: Spanien
År: 2020
Genre: Drama, Thriller
Längd: 103 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 4

Spanjorerna är överlag riktigt bra på många sorters film, och bland mycket annat är de utmärkta på en slags smygande obehagliga thrillers med inslag av drama som är svåra att skaka av sig. Bara de två senaste åren har sådant som Din son, Dödlig Medicin, Öga för öga, Författaren och Transporten – alla tillgängliga på Netflix – och en del annat avnjutits.

De två sistnämnda titlarna har för övrigt en viss Javier Gutiérrez i huvudrollen, och han spelar även förstafiolen i Mitt hem Men inte nog med det, karaktären han gör här har när jag nu tänker på det mycket gemensamt med den han gör i ovannämnda Författaren. Det vill säga en ganska tystlåten figur som finner på illvilliga råd när världen går emot honom.

Avhyvlad och nobbad

I Mitt hem är Gutiérrez Javier Munoz, en reklamare, som efter en tidigare framgångsrik karriär nu är lika passé som arbetslös. Han verkar mest få finna sig att bli avhyvlad och nobbad av en ny hipp generation, som inte ser något värde i den erfarenhet han har att erbjuda.

Flådig lägenhet ett ständigt gissel

Samtidigt är privatekonomin kraftigt på dekis. Räkningarna läggs på hög, avbetalningen på lyxbilen, avgiften för sonens privatskola och hyran för den flådiga lägenheten är ett ständigt gissel i vardagen. Något han undanhåller för den uppmuntrande hustrun som inte riktigt förstår hur illa det står till med allting. Fast i slutänden är det ett otvetydigt faktum. Paret tvingas inse den eländiga situationen. Titelns hem är inte deras längre. Familjen tvingas byta ner sig å det värsta.

Snokar runt

Det är i det läget Javier börjar bete sig märkligt. Han börjar åka till sitt gamla bostadsområde och spionera på de som flyttat in den tidigare lägenheten. Bara det tyder förstås på viss urspårning, men eftersom mannen även råkar har kvar nycklarna till lyan ifråga tar han sig in och snokar runt i största allmänhet.

Låtsas vara en ny bäste vän

Fast det slutar inte där. Snart har Javier skapat en ny identitet och sitter på ett AA-möte där även lägenhetens nye ägare Tomás är närvarande. Den förstnämnde gör sitt bästa för att låtsas var en ny bäste vän, men allt handlar om att strula till och manipulera livet för den yngre mannen, som förr snarare än senare tvingas se sitt liv slås i spillror utan att riktigt förstå hur det gått till.

Förslagen och lömsk

Detta är dock bara början. Den visar sig nämligen att den alltmer besatte Javier på detta stadium utarbetat en raffinerad plan, som jag faktiskt inte såg komma. Den är så förslagen och lömsk att den knappt går att föreställa sig, men om jag säger så här; om Javiers plan varit att börja om i livet, så gör han det med ett besked av den mest ruttna sort man kan tänka dig.

Har bara sina skruvade ambitioner för ögonen

Som ni säkert förstå är Javier långt ifrån sympatisk, och om man som jag tyckte synd om honom i filmens början när ”kidsen” på den där jobbintervjun orättvist nedvärderade och förolämpade honom, så är alla sympatier som bortblåsta när eftertexterna börjar rulla. Mörkret och hänsynslösheten i honom har tagit ut sin rätt vid det laget.

Tummen upp här förresten för Javier Gutiérrez. Han gör ett utmärkt jobb som Javier. Hans initialt sårbare och sårade figur förvandlas gradvis till en kyligt beräknande individ, som bara har sina egna skruvade ambitioner för ögonen, och allt uttrycks på bästa vis via ett ekonomiskt skådespeleri som ter sig förvånansvärt uttrycksfullt.

Slutlig dolkstöt

Det behöver väl knappast påpekas att jag gillar Mitt hem. Vilket inte är så konstigt. Jag är svag för sådant här, som bekant. Så efter mycket velande hit och dit blir det en darrig fyra trots allt. Jag säger trots allt, för det ska villigt erkännas att den slutliga dolkstöten både ter sig väl snabbt avhandlad och ter sig aningen orimlig. Det är filmens aber om man nu ska vara ärlig, men jag väljer likväl att hellre fria än fälla i det här fallet.

Skriven 2021-10-01

print

Våra samarbetspartners