REMINISCENCE – sevärt om än onödigt snårig mix av noir och sci-fi med Jackman och Ferguson

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Lisa Joy
Skådespelare: Hugh Jackman, Rebecca Ferguson, Thandie Newton, Cliff Curtis, Marina de Tavira
Premiär: 2021-08-27
Betyg: 3

Ja, så här kan resultatet bli om man blandar klassisk noir med spektakulär sci-fi och rör om i grytan. Lisa Joy har uppenbart fått en uppenbarelse att här finns grogrund för stordåd och står för både manus och regi, och visst man skall ju sikta mot stjärnorna för att träffa trädtopparna.

Eftersom både noir och sci-fi alltid legat mig varmt om hjärtat låg ribban högt inför vad Hugh Jackman och Rebecca Ferguson skulle leverera, och ingen av dem river skall vi väl konstatera även om storyn inte riktigt bär hela vägen.

Att bolla tiden tillbaka med teknikens hjälp

Alla som kan sin noir kan se inledningsscenen där en sexig femme fatale glider in på privatdeckarens kontor och lindar honom kring sitt finger framför sig. Har hon rent mjöl i påsen eller ??? Nu befinner vi oss i en framtid när en stor del av världen ligger under vatten, bland annat är Miami drabbat av krig och naturkatastrofer.

Människor vill leva på minnen och Nick Bannister ( Hugh Jackman) står till tjänst med att med teknikens hjälp bolla tiden tillbaka och återge dem de käraste minnen de har från sin jordevandring. Men är alla minnen realiteter eller är de uppblandade med illusioner?

Onödigt snårig intrig

När en vacker kvinna, Mae (Rebecca Ferguson) gör ett kort gästspel i hans drömfabrik och försvinner utan ett ord blir han besatt av att hitta henne igen, något som visar sig vara som att leka med dynamit.

Ingen skugga skall falla på Jackman och Ferguson som kämpar på för att hålla bollarna i luften och inte gå vilse i den ibland onödigt snåriga intrigen. Handlar det om sci-fi måste det finnas väl tilltagna marginaler för fantasi och kreativitet, ja till och med lite flummighet om det behövs, men då är det desto viktigare att hålla långbänkarna i strama tyglar.

Action för att dialogen måste brytas

Lisa Joy, som signerade den lyckade tv-serien Westworld har inte oväntat i sin långfilmsdebut god blick för sci-fi, men verkar mindre på sin mammas gata när det gäller noir och action. Det senare verkar mest finnas där för att dialogen måste brytas här och var. Helt klart en sevärd rulle om än intrycket vid ridåfall är något splittrat.

Skriven 2021-08-26

print

Våra samarbetspartners