THOSE WHO WISH ME DEAD – neo-western med fyra säljande storylines och en tuff Angelina Jolie

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Taylor Sheridan
Skådespelare: Angelina Jolie, Finn Little, Jon Bernthal, Aidan Gillen, Nicholas Hoult
Land: Kanada, USA
År: 2021
Genre: Action, Drama, Thriller
Format: DVD, Blu-ray
Distributör: SF
Betyg: 3

Amerika, Afrika, Asien, Australien, Europa … överallt rasar det gigantiska bränder. De i Grekland ödelade över 100 000 hektar. En konsekvens av “global warming” och klimathotet … eller så är det anlagda mordbränder. Fotot i Those Who Wish Me Dead ser ofta ut som något från nyhetssändningarna, och filmen har ett aktuellt miljöbudskap.

Filmen är baserad på boken med samma namn och manuset är skrivet av romanförfattaren Michael Koryta tillsammans med Blood Diamond författaren Charles Leavitt och den eminente regissören Taylor Sheridan – känd för sina realistiska actionfilmer och thrillers, där spänning byggs upp på ett unikt och personligt sätt, utan att blanda in superhjältar, spöken och jättemonster.

Naturen spelar en egen karaktär

Många av Sheridans historier kretsar kring starka karaktärer som man kommer ihåg (som Emily Blunts karaktärsroll i Sicario) och handlingen utspelar sig ofta i ett modernt westernliknande landskap där naturen får ta plats och spela rollen av en egen karaktär i berättelsen. Som i mordmysteriet Wind River westernthrillern Hell or High Water och tv-serien Yellowstone. Kommer naturen att vara hjälpare eller stjälpare – eller både och? Vi får se …

Angelina Jolie lockas med en “hotshot”-roll

Klart är i alla fall att Taylor Sheridan är en av få regissörer som kan locka Angelina Jolie med en roll. Hon är annars numera mycket mer intresserad av att producera och regissera och att själv hålla i tyglarna, än att “bara“ skådespela och lysa upp den vita duken med sin scennärvaro. Men vem lockas inte av att vara en hjältemodig “hotshot” smoke-jumper som Hannah Faber?

Naturen har dock börjat slå tillbaka mot civilisationen med fler och fler bränder. Hannah Faber har blivit utbränd – på mer än ett sätt.

Hela filmen innehåller en grundlig civilisationskritik. Människor har kommit för långt från sina rötter och utan kontakt med naturen försvinner både medmänsklighet och förståelse för miljön och förmåga till empati för hotad natur.

Westernstory med försoning och skoningslös jakt

Those Who Wish Me Dead har också klara drag av neo-western, med Angelina Jolie i rollen som den tuffaste personen när det gäller duell i solen (eller duell mellan eldslågorna).

Filmen klarar samtidigt av att kombinera fyra olika säljande story-lines som alla är klassiker inom amerikanskt berättande.
– Coming-of-age story. Tolvårig föräldralös pojke tvingas plötsligt att klara sig själv och att inse att världen är mycket mindre trygg än han någonsin trott.
– Redemption story. Personen som inte klarat av att rädda kollegor och civila tidigare under sin karriär får en ny chans att visa vad hen går för. I vanliga fall brukar denna roll gå till en man, i detta fall har den gått till Angelina Jolies tuffa “hotshot” smoke-jumper.
– Survival story. Att överleva naturens element. Att överleva i ödemarken. Att överleva … en skogsbrand.
– Jakten på en MacGuffin. Det räcker inte med anlagda bränder, Hannah Faber och hennes tolvårige protegé måste dessutom handskas med två yrkesmördare. Som är på jakt efter den MacGuffin som pojken bär på.

Går det att duellera med en brandyxa mot ett automatvapen? Lite “suspension of disbelief” krävs.

Varför anläggs bränder?

Målet för pojken är att komma i kontakt med media, helst en tv-station … och då kunde väl pappan ha kört direkt till en tv-station istället för att köra ut i skogen? Vad det är som han har kommit på som gör att de är jagade … ? Det är det ingen som vet. Någon MacGuffin.

Varför finns inte informationen någon annanstans än hemma hos en revisor? I ett så stort korruptionsfall borde det rimligen ha gjorts kopior av bevisen, och de borde ha låsts in säkert, på många olika ställen. Varför finns den enda kopian hos en tolvårig pojke?

Det är också oklart varför det anläggs en skogsbrand – annat än för att det ser dramatiskt ut i filmen – för branden orsakar oändliga komplikationer som motverkar yrkesmördarnas målsättning.

Nedskärningar drabbar alla yrkessektorer

Åklagaren som hade hand om fallet blir också mördad, och givetvis borde alla som vet något om fallet ha skjutits samtidigt, men det går inte att genomföra, på grund av nedskärningar bland yrkesmördarna. Något som yrkesmördarduon, spelad av charmigt leende irländaren Aiden Gillen (Game of Thrones) och pojkaktige britten Nicholas Hoult (X-Men), klagar över genom hela filmen.

Klagomålen går i stil med “Och aldrig att cheferna lyssnar på oss och våra idéer …”, “Och vi sa ju det hela tiden …” gör att de båda låter som om de bara har ännu en tröttsam dag på jobbet, och visst är det tråkigt att inte bli uppskattad för sitt arbete och att det ska snålas med resurserna … Alla i filmen riskerar att hamna i skuggan av (och att bli skjutna av) denna dynamiska, komiska duo.

Småskurkarna offras – de stora skurkarna sitter säkert

Paret Gillen och Hoult är det självklara valet för en sequel/prequel. Personkemin mellan de båda sitter perfekt, och dessutom har de fått filmens bästa dialoger. Alla klagar på chefer, nedskärningar och dålig uppskattning för hårt arbete – oavsett sektor. Man får förresten se deras mellanchef, men inte deras chef, eller vilket företag som anlitat dem för att skjuta revisorn och hans son. Någonstans här infinner sig en otillfredsställande känsla att det bara är de lägsta två fixarsorkarna som åker dit – deras mellanchefer och överchefer och toppchefer sitter säkert. Och till topp-Krösus går det inte ett endaste spår.

Skriven 2021-08-14

print

Våra samarbetspartners