IMORGON HELA VÄRLDEN – välspelat, men klichéartat och spänningslöst om politisk aktivism

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Und morgen die ganze Welt
Engelsk titel: And Tomorrow the Entire World
Regi: Julia von Heinz
Skådespelare: Maia Emde, Noah Saavedra, Tonio Schneider, Andreas Lust, Luisa-Céline Gaffron
Premiär: 2020-08-13
Betyg: 3

Det är ganska klichéartat men även oftast sant att i välbärgade hem frodas motsägelser och politiska idéer hos barnen, tankar och ideal som strider tvärt mot föräldrarnas och familjens grundmurade politiska traditioner. Så även för överklassflickan Luisa som är en 20-årig juridikstudent från Mannheim, Tyskland.

Luisa söker sig till ett antifascistiskt kollektiv där hennes vän och klasskamrat Batte sedan en tid tillbaka är medlem. Efter att ha blivit antagen och fått ett nytt tak över huvudet dras Luisa in i en allt mer eskalerande våldsspiral mot den politiska högerns frammarsch.

Vägvalet från tryggheten blir glasklart

Kollektivets agenda och den självutnämnde, karismatiska men oberäkneliga ledaren Alfa börjar dock alltmer inverka mer och mer på Luisas känsloliv, och hennes vägval från tryggheten blir allt mer glasklart.

Spänningsmomenten saknas

Filmen är gjord av Julia Von Heinz och rollen som Luisa gestaltas på ett sobert vis av Mala Emde. Trots att skådespeleriet är välfungerande rakt igenom lyfter aldrig filmen. Den blir bitvis ganska så förutsägbart, och på sina håll och kanter saknas spänningsmomenten som försöker skruva upp kontrasterna mellan de politiska aktivisterna och deras kamp mot ett samhälle som ingen av de är nöjd med.

Manuset flyter, men konsistensen känns mer som mellanmjölk än som toppad gräddklick på en saftig apfelstrudel.

Skriven 2021-08-07

print

Våra samarbetspartners