THE MARKSMAN – långsam road trip med Liam Neeson som fåordig prickskytt

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Robert Lorenz
Skådespelare: Liam Neeson, Katheryn Winnick, Jacob Perez, Teresa Ruiz, Alfredo Quiroz
Land: USA
År: 2021
Genre: Action, Thriller, Äventyr
Längd: 108 minuter
Distributör: SF
Betyg: 3

The Marksman med Liam Neeson i huvudrollen är som en avlägsen kusin till The Mule – och i ett parallellt universum har Clint Eastwood lagt beslag på huvudrollen, eller regisserat filmen, eller åtminstone fått fason på manuset.

Halvvägs genom filmen The Marksman stannar de båda huvudrollspersonerna plus hund till på ett motell och kollar på TV – och se där visas en gammal film med Clintan, som de båda uppskattar.

Verkar ha sneglat på Logan

I allmänhet är det ganska trevligt med moderna westerns, som under de senaste åren har kommit med en hel uppsjö av åldrande hjältar som tar sig an ett sista uppdrag med varierande resultat. Badland var bra. The Mule var bra. Logan var suverän.

När man skrivit manus till The Marksman verkar man ha sneglat på Logans formula och försökt kopiera så mycket som möjligt. Ett sista uppdrag för en åldrande hjälte. En lantlig road trip. Hjälten får som uppdrag att rädda ett barn som inte pratar, sedan pratar spanska och sedan engelska. Och halvvägs stannar man till på ett motell och kollar på gamla westerns, som en homage till originalen inom genren.

Felet är att ingenting i The Marksman fungerar så bra som i Logan. Det finns igen personkemi mellan den åldrande hjälten och ungen, som har samma ansiktsuttryck när han sörjer en död hund som när han är sugen på varmkorv.

Beter sig urbota korkat

på vischan på någon annans bondgård, efter en lång jakt, hade lika gärna kunnat förläggas i början av filmen, till huvudpersonens egen ranch som han förmodligen känner till bättre. (Och då hade hunden och tjejen på bensinstationen och en hel massa andra människor sluppit dö på vägen).

Huvudpersonerna beter sig gång på gång urbota korkat, från att ringa in vart de är på väg med rödpenna och sedan glömma kvar vägkartan där skurkarna lätt kan hitta den, till att elda upp en säck full med pengar som är stulna från en mexikansk drogkartell.

Oklart vad som motiverar

Allvarligt; om de inte hade velat ha pengarna kunde de gett det till ett soppkök i ett afroamerikanskt fattigt område som de passerar i filmen. Eller så hade de kunnat använda pengarna till kontantbetalningar – vet de inte att kreditkort kan spåras? Det är inte konstigt att skurkarna har lätt att följa efter, när kreditkortsbetalningarna piper på skärmen hela tiden.

Vad som motiverar personerna i filmen är synnerligen oklart. Vill kartellen döda ungen eller värva honom? Kommer de inte att fortsätta att leta efter pengarna (som är uppeldade)? Är filmen reklam för “bygg en mur mot Mexiko” eller för att vem som helst (som Liam Neesons grymtande karaktär) måste ha rätt att köpa på sig vapen när som helst, för att försvara sin egen gräsmatteplätt mot inkräktare? Är filmen ett svepskäl för republikansk propaganda? Och … Varför skjuter hjälten inte förföljarnas ledare först? Underhuggare är sällan speciellt motiverade att fortsätta ett krig utan ledare.

Action utan överdrifter är ovanliga

På pluskontot – huvudpersonen springer i alla fall inte runt och bygger fällor som Rambo i sin sista film Rambo: Last Blood (även här är mexikaner från en kartell filmens skurkar). Actionfilmer utan överdrifter och övernaturliga element och långsökta stunts och specialeffekter är ovanliga – så den som vill ha en långsam road trip med Liam Neeson som fåordig prickskytt och där det mesta av dödandet sker “off camera” får här sitt lystmäte.

Skriven 2021-04-29

print

Våra samarbetspartners