ZARA LARSSON, YouTube den 8 mars 2021 – en potentiell “superstar in the making” showade visuellt i högt tempo

Annons

Streamad konsert

Ett samarbete mellan Zara Larsson och IKEA presenterat av Coronaplågade arrangören Live Nation lagom till internationella kvinnodagen och releasen av sångerskans första album på fyra år. Om detta inte låter som en ”match made in heaven”, så vet jag inte vad som är det.

Men jag ironiserar inte här. Eller varken klagar eller dömer heller, för den delen. För man får göra det bästa av situationen och sedan tager man vad man haver, och se det gick ju onekligen bättre än vad man hade trott, och då ska ni ändå veta att förväntningarna var tämligen höga.

Självklart proffsig

Det här visade sig nämligen vara en både snygg och underhållande tillställning med en artist i centrum, som vid det här laget börjar te sig som så självklart proffsig att man knappt tänker på det. Men så har hon också hunnit uppnå den aktningsvärda åldern av 24. Ja, jag säger aktningsvärd, hon var trots allt bara femton när hon fick skivkontrakt.

Självsäkerheten har smittat av sig på scenutspelet

Min första reaktion när sångerskan äntrat scengolvet i en okänd studio – i får man förmoda Stockholm – strax efter åtta och tagit ton i det popgrooviga öppningsnumret Love Me Land var att hon utvecklats ytterligare som sångerska sedan min första liveupplevelse med henne på kvinnofestivalen Queens of Pop på natursköna Sofiero sommaren 2018. Inte minst tycks förmågan att utnyttja och variera rösten ha blivit större, vilket har resulterat i en större självsäkerhet. Som i sin tur smittat av sig på scenutspelet. Ja, ni förstår själva.

Parad av kläd- och scenbyten

Dessutom var det mer uppenbart än någonsin att Larsson tänker på helhetsintrycket. Det ska vara show och visuellt, inte bara avverkande av en setlista rakt av. Således förevisades en parad av kläd- och scenbyten i ett högt tempo utan minsta tillstymmelse till paus. Ett band fanns med för livekänslans skull, men ofta befann sig sångerskan bland scenerier och kulisser – tack IKEA – istället för framför sina duktiga musiker.

Från rosa flickrumsdröm till kyligt badrumskakel

Redan i tredje numret, den glada poppiga Poster Girlvälkomnade hon publiken till sin värld, slängde sig i sängen i en rosafixerad flickrumsdröm och rullade sedan både runt på den tillhörande heltäckningsmattan och utförde diverse moves i en snyggt koreograferad helhet med sina fyra dansare.

Från detta till en smått kylig miljö modell badrumskakel av det större formatet är vägen lång, men så blev det när Larson tog ton i rytmiska balladen Ruin My Life, om att förstöra livet i samband med att kärlekens irrvägar blir för jobbiga. Eller något ditåt.

Showelement eller rockvideo live

I sexigt funky Not My Fault befann vi oss strax därefter i ett rum med väggar bestående av diverse bollar eller klot som stod ut halvvägs. En del lyste, en del gjorde det inte, men intrycket var att man varit ute efter att skapa ett diskorum typ sent 70-tal.

Ja, ni förstår själva. Det handlade om att skapa ett showelement med variation eller en rockvideo live med olika scenarier. Men det förstås en del ögonblick av mys också. Som när Larsson sätter sig i lägereldsmiljö med systrarna Hanna och Klara i First Aid Kit och gör gemensam sak i pianoballaden Need Love. Eller strax därefter övergår till croonerspåret i Talk About Love.

Tydligt catchy luftig popmaräng

Sistnämnda får för övrigt tveklöst sägas vara ett av kvällens givan höjdpunkter. Tillsammans med efterföljande Look What You Done då, som gav intryck av att var en av de mest givna kommande hitsen av de nya sångerna. Här talar vi i termerna tydligt catchy luftig popmaräng, som är tillräckligt tidlös för att kunna bli stapelvara på radiostationernas spellistor.

På samma sätt som ovannämnda Poster Girl och det tidigare samarbetet med brittiska Clean Bandit, den starka Symphony för övrigt. Som tillsammans med Never Forget You och Lush Life fungerade som en slags extranummer och påminnelse om Larssons förflutna.

Energiskt väloljat framträdande

Samtidigt handlar det förstås fullt logiskt mer om att ha framtiden för sig än om gamla tider i denna unga dams fall, och att döma av det energiskt väloljade framträdandet denna kväll ser den ljus ut. Jag är faktiskt imponerad över hennes växande professionalism. Samtidigt är Poster Girl förmodligen det starkaste albumet av de tre hon gjort hittills.

Ändå tror jag inte hon nått sin fulla potential än på ett tag. Med ålderns rätt och ytterligare mognad kan hennes tolkningar av det stora känsloyttringarna få både ytterligare substans och djup. Det är något att se fram emot. För hon är onekligen en potentiell ”superstar in the making”.

Skriven 2021-03-09

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners