RONAN FARROW : FÅNGA OCH DÖDA – andlöst spännande thriller och tänkvärd Pulizerprisvinnare på ett bräde – och den är helt sann

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Förlag: Mondial
Originaltitel: Catch and Kill – Lies, Spies and a Conspiracy to Protect Predators
Översättning: Öyvind Vågen
Genre: Sanna berättelser, Sexuella övergrepp & trakasserier
Antal sidor: 511
Format: Inbunden
Utgivningsdatum: 2020-02-27

Fånga och döda … Pulitzerprisvinnande reportage och rafflande thriller i ett och samma tänkvärda paket!
Som succéfilmen Alla presidentens män – men med en mycket högre växel, högre insatser och högre ambitioner.

Vägen till avslöjandet i Fånga och döda är värdig vilken deckarsuccé som helst, och spåren som följs i denna helt sanna historia leder ända upp till toppen av näringskedjan …

Vem kan du lita på?

Vem i hela världen kan du lita på? Vem – eller vilka – är ute efter dig?

“Should anything happen to me, please make sure this information is released …” låter som en dramatisk, effektsökande replik ur en filmad thriller – men här skrivs repliken ner, och den känns alldeles sann och äkta.

Journalisten Ronan Farrow var hotad, förföljd och eftersökt … på grund av ett reportage där de rika och mäktiga i Hollywood såväl som i Washington DC skulle avslöjas. En kopia av reportaget göms i ett anonymt bankfack … bara utifall att. Med ovanstående dramatiska replik skriven på en lapp.

Startskottet för Hollywoods självrannsakning

Fånga och döda är den sanna historien bakom den omskakande reportageserien som skulle ge Ronan Farrow och The New Yorker det prestigefulla Pulitzer priset 2018. Reportageserien blev startskottet för Hollywoods självrannsakning, #MeToo och skandaler inom både den amerikanska politiken och mediebranschen. Matt-Lauer-skandalen (som briserade på NBC, det mediebolag där Ronan Farrow själv jobbade) visade tydligt att de som skulle granska makten inte tålde att själva granskas … Lika goda kålsupare finns överallt.

Hur man fångar och dödar – och tystar – en story …

Catch and kill, fånga och döda, är ett amerikanskt uttryck som betyder att ett mediebolag köper upp en story med juridiskt bindande avtal om exklusivitet för att publicera materialet … Men utan avsikt att publicera, utan istället med avsikt att begrava storyn … för alltid. Den är “dödad”.

Farrow skriver att stora storys på detta sätt har begravts och försvunnit … gällande Harvey Weinstein, gällande Donald Trump, gällande Jeffrey Epstein … Det finns människor som praktiskt taget äger media – något som Farrow får lära sig den hårda vägen.

Hade Trumps mediekontakter inte köpt upp avslöjande reportage och intervjuer under hans presidentkampanj, hade han förmodligen aldrig blivit vald … Väljarna fick inte den mediegranskning de var värda, menar Farrow.

Prison, prison, president …

Numera sitter Harvey Weinstein i fängelse, Jeffrey Epstein hängde sig i fängelset … och Donald Trump är fortfarande president. Fast han var vän med Epstein och gick på samma fester … och hade samma smak för “unga tjejer” (olagligt unga ?) enligt egen utsago, och han har applåderat Epsteins “goda smak” offentligt och i samtal med media.

Farrow – född Hollywood royalty

Ronan Farrow har en unik bakgrund för en journalist – han lägger alla korten på bordet redan i inledningen av boken och berättar rent ut (om någon skulle ha missat det) att hans pappa är regissören Woody Allen, att hans mamma är skådespelerskan Mia Farrow och att hans pappa plötsligt gifte sig med en av hans systrar, Soon-Yi, medan en annan av hans systrar, Dylan Farrow, har berättat att hon blev sexuellt ofredad av deras far …

Allt detta gjorde att Ronan Farrow redan i unga år blev väldigt misstänksam mot media, eftersom närgången bevakning förföljde honom och hans familj överallt. Så småningom växte han upp, studerade juridik, och blev journalist inom TV-mediet – och Pulitzerprisvinnare för ett reportage i en tryckt tidning, The New Yorker – eftersom NBC inte vågade sända reportageserien. Tvärtom, de försökte döda storyn… på många olika fantasifulla sätt …

En insider i världen han granskar

Ronan Farrow är på båda sidor “Hollywood royalty”. Han är en insider i världen som han granskar. Snygg, välutbildad, världsvan, känner allt och alla … Men han väljer en karriär som journalist – trots att han som barn inte gillade journalister – eller kanske just därför … Gång på gång har han en fördel av att skådespelare och annat branschfolk som han träffar, vet att han vet minsann hur det är att vara känd och omskriven och bevakad – även för saker som man själv inte kan påverka. Som vilken syster ens pappa gifter sig med …

En konspiration som bara växer

Det här är en sann historia – som har rytmen av en deckare, en thriller. Mystiska män bevakar Ronan Farrow och inledningsvis kan man inte ana hur stor konspirationen är … Alla möjliga, från hyrda ex-Mossad-agenter till en skribent från The Guardian, förföljer och spårar Ronan Farrow, alla är anställda av samma hemliga, världsomspännande organisation. Och de är ute efter att döda Farrows story … eller kanske till och med Farrow själv …

Konfrontationen med Harvey Weinstein sparas till slutet av boken – och det är en dialog värdig Aquaman versus valfri superskurk (vilket också är Farrows egen analys) – men Farrow är också snar att påpeka att Weinstein kan vara rolig och charmig när han vill – alltså, när han inte mordhotar folk eller sätter tränade, hårdföra Mossad agenter att skrämma skiten ur journalister och deras källor, eller hotar att spöa den regissör som går hem med Oscarsstatyetten för bästa film när Weinstein tycker att hans film som han har producerat borde ha vunnit …

Alla medel är tillåtna i kriget om Oscarsstatyetterna

Vissa år var valen av Oscar för bästa film och även andra “bästa” kategorier väldigt märkliga … och kanske säger de mer om till exempel hur inflytelserik Weinstein var än om kvaliteten på själva filmerna. Weinstein hade journalister, redaktörer, advokater, åklagare, politiker, tidningar, TV-kanaler, hela mediebolag och så mycket mer under sin tumme. Varför då inte Oscarsjuryn? Weinsteins taktik att “buy, bribe and bully” tycks ha räckt en lång väg …

Fånga och döda säger väldigt mycket om hur Hollywood och filmindustrin fungerar – bara sådär, i förbifarten, vid sidan om grävandet efter den stora konspirationen, det stora scoopet – Farrows egen Watergateskandal. Få andra författare hade kunnat göra detta med samma självklarhet och samma lätthet.

Comic relief från Jonathan och Mia

En så här pass tung story behöver en del comic relief och det levereras par excellence av Ronans pojkvän Jonathan, som bland annat påpekar att alla deras samtal bara handlar om sexuella trakasserier nu för tiden … Ronan friar till Jonathan i manuskriptet – och den sekvensen finns kvar i den tryckta boken. Relationen till Jonathan är en av de få ljusa punkterna i Ronans annars så överarbetade, paranoida och allmänt överansträngda tillvaro.

Comic relief levereras även av Mia Farrow, som när hon ger Ronan modetips … (Regnvått i New York är alltid trendigt!) och när Ronan ber henne att berömma filmen Jackie inför hans chef på NBC (som skrivit manus till den filmen) påpekar hon att hon inte gillade den filmen alls, den var förskräckligt dålig.

Det är lätt att se var Ronan fått sin kompromisslösa stil ifrån …

Det är också tänkvärt att alla rika och mäktiga verkar vara inbäddade med varandra: media-politik-underhållning … Alla är insyltade i samma sylt. Vem i media vill granska Hollywood, eller sända ett sådant granskande reportage, när det finns möjlighet att sälja fler manuskript dit? Fast kanske inte just en uppföljare till Jackie

Ronan Farrow – självskriven i rollen som sig själv

Om Fånga och döda … (liksom Och alla presidentens män …) kommer att filmatiseras … borde Ronan Farrow vara självskriven i rollen som sig själv. Rollen kräver en hel del mångsidighet och förmåga att förena egenskaper som brukar vara oförenliga i de flesta Hollywoodproduktioner Intelligent blondin med klassisk filmstjärnelook, charm och juridikutbildning riskerar allt … och lyckas fånga den grävande journalistikens stora, vita val, samtidigt som han lyckas hålla igång romantiken (någorlunda) och fria till sin sympatiske pojkvän. Vilken story!

En stark historia – på alla plan

Fånga och döda är en stark historia på alla sätt och vis: temana, berättartekniken, engagemanget, spänningen och det narrativa drivet framåt, de personliga mötena, den egna personliga utvecklingen … Farrow har lyckats fånga allt, på alla plan.

Skriven 2020-08-03

Läs mer om boken här

print

Våra samarbetspartners