PROXIMA

Annons

FAKTA
Rymddrama med fötterna på jorden, Frankrike 2019
Regi: Alice Winocour
I rollerna: Eva Green, Zélie Boulant, Matt Dillon, Aleksey Fateev, Lars Eidinger
Njutafilms
DVD/VOD
(Njutafilms)

BETYG: FYRA

Eva Green intar den perfektionistiska huvudrollen i Proxima, ett vardagsgrundat rymddrama, och den tredje filmen från den hyllade regissören och manusförfattaren Alice Winocour. Matt Dillon, Lars Eidinger, Aleksey Fateev och Sandra Hüller i sin tur dyker upp i viktiga roller, den unga Zélie Boulant-Lemesle briljerar som Greens karaktärs åttaåriga dotter i filmen och en känd fransk astronaut, Thomas Pesquet, gör en cameo som sig själv.

Rymddrama med fötterna på jorden

Det här är ingen sci-fi rulle, det här är ett verklighetsgrundat rymddrama som handlar om den hårda träning och den superhjälteliknande styrka (både fysiskt och mentalt) som krävs av de adepter som ska skickas ut i rymden.

Proxima har ett liknande tema som First Man – på jobbet är astronauten föredragsvis ett proffs med coolt stenansikte, hemma är det en annan femma … och huvudpersonens relation till sin dotter står i centrum i båda filmerna. Skillnaden är att i Proxima är astronauten ensamstående och hen har ingen förstående fru som sköter ruljansen hemma.

Fly men to the moon

För det är “det normala” i sci-fi och rymdfilmer. Gubbarna riskerar livet, fruarna vrider händerna i hemmet och oroar sig. Frank Sinatras Fly Me to the Moon skulle kunna sjungas med texten Fly men to the moon när det gäller den gängse biorepertoarens rymddramer, från Interstellar till Ad Astra.

Men i Proxima intar Eva Green båda rollerna – både den som ska ut i rymden OCH den som oroar sig för allt på hemmaplan. Dubbel arbetsbörda med både karriär och marktjänst. Känns det igen? Många fler än astronauter bollar ständigt med bitarna i det där ständigt pågående livspusslet.

Det professionella kontra det privata – tredje gången gillt

Alice Winocours tidigare filmer, kostymdramat Augustine och thrillern Disorder, handlade också om karaktärer som väger sina professionella liv mot det privata, och de två världarna snurrar ihop sig på olika sätt, både hotfullt och hoppfullt.

Här expanderar temat på en mycket större canvas, som omfattar hela rymden, och som visar vilka enorma övermänskliga påfrestningar astronauter tvingas utstå, bara för att visa att de har rätten till en chans att platsa på rymdfärjan.

En stark laguppställning

Winocour omger sig med de bästa på sin filmiska resa: sin gamla kända kameraman, från sina tidigare filmer, George Lechaptois (An Easy Girl), produktionsdesignern Florian Sanson (Holy Motors) och som grädde på moset kompositören Ryūichi Sakamoto (The Revenant) som ger filmen det där lilla extra överjordiska, blandat med en ständigt närvarande vardaglig, känslig ton.

Och Eva Green är så klart överjordiskt bra i Alice Winocours rymdrama.

Skriven 2020-06-18

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners