LASZLO ROYALE, Victoriateatern, Malmö den 15 februari 2020

Annons

Det råder skriande brist på glassiga croonerevenemang i det här landet, men här har vi ett gäng som vill fylla tomrummet och göra en kulturgärning på en och samma gång. Laszlo Royale är namnet på tolvmannaorkestern, som bildades så sent som 2018 av rutinerade sångerskan Malena Laszlo och arrangerande trummisen Mats Engström.

Från Nobelfesten till det mindre formatet

Alla inblandade har dock meriter från diverse konstellationer i framförallt jazzvärlden, och den som till äventyrs tycker sig känna igen bandnamnet bör veta att det kanske inte är så konstigt. För så sent som i december förra året stod de för musiken på Nobelfesten efter själva banketten.

Fast nu är vardagen här igen, och istället för Stockholms Stadshus är spelplanen ställen sådana ställen som Victoriateatern i Malmö. Trevliga sådana, förvisso, men i det här fallet i ett avsevärt mindre och rent av trångt format. Fast å andra sidan kan intimiteten vara ett vinnande tillstånd, och Malena Laszlo gjorde sitt bästa för att betona närheten till publiken i sitt mellansnack.

Alla hjärtans-reklam och romantikens irrvägar

Likt en musicerande Petra Mede pratade den Lundabördiga sångerskan med ett icke skånskt tilltal om romantikens irrvägar med ett personligt småhurtigt tilltal. Alla hjärtans dag skulle uppmärksammas gubevars, vilket avspeglade sig både i prat och låtval även om allt som sades inte direkt gjorde reklam för tvåsamheten. Laszlo själv förkunnade till exempel omgående att hon varken har man eller barn, något som möjligen skulle kunna göra den känslige svensken en smula obekväm på studs.

Mest omarrangerade poplåtar

The Great American Songbook utgör som sig bör en del av stapelvarorna i Laszlo Royales repertoar, men denna show baseras mest på mer eller mindre samtida popmusik från sextiotalet och framåt, som ovannämnde Engström har arrangerat om i en mer jazzig stil. Som Burt Bacharachs och Hal Davids Walk On By och Bob Dylans I’ll Be Your Baby Tonight.

Lekfull Money, Money, Money mest lyckad

Samt Love is in the Air, skriven av tidiga AC/DC-producenterna Vanda & Young för den idag bortglömde hjärtekrossaren John-Paul Young. Sången ifråga blev sedermera också en dansbandshit under den svenska titeln Kärlek i det blå, men det är förstås en helt annan historia.

Mest lyckad av dessa popcovers var dock den på Money, Money, Money. Tror Björn & Benny varit tämligen nöjda med det lekfulla varierande arrangemang man bjöds på på deras komposition denna afton.

Instrumental Tequila och Quincy Jones svängigast

Aldrig svängde det dock så mycket som när Laszlo själv tillfälligt gick av scenen och gav bandet möjlighet att köra på på egen hand i instrumentala klassiska saker som Tequila och Quincy Jones-signerade Soul Bossa Nova. Jag kan ha fel här, men det kändes faktiskt som om de elva herrarna njöt extra mycket av att få släppa loss utan det vokala att ta hänsyn till då och då.

En tango i kvällens klämmigaste bit

Roligast och mest uppsluppen var dock den tralliga Do the Tango, Laszlos duett med Svante Lodén, till vardags sångare i Timbuktus ständiga bandpartners Damn. Den kostym- och slipsklädde Lodén och vokalissan försökte sig till och med på några tangoartade dansteg tillsammans här, vilket de kan vara värda ett extra plus eller två i kanten för. Fast oavsett vilket var det här kvällens klämmigaste bit. Mungiporna pekade i alla fall uppåt under hela framförandet av den samma, och det måste väl betyda något.

Trevligt i adjektivets bästa mening

När tillställningen var över hördes för övrigt den mestadels grånade publiken utstöta kommentarer som ”Så bra det var.” och ”Man önskar det inte var slut redan.”, vilket var lätt att förstå. För det går knappast att komma ifrån att det bjöds på en trevlig show i adjektivets bästa mening. Glitter med stil, glamour och en hyllning till storbandskulturen är vi trots allt inte bortskämda med i det här landet.

Skriven 2020-02-16

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners