BEATS

Rave-ig ungdomlig slice of life, Storbritannien 2019
Regi: Brian Welch
I rollerna: Lorn Macdonald, Cristian Ortega, Brian Ferguson, Laura Fraser, Amy Manson
DVD/Blu-Ray/VOD
(Njutafilms)

BETYG: TRE

“Vad du än gör – håll dig borta från rave-fester!” varnar Doras pappa i Dora and the Lost City, när Dora ska lämna den trygga djungeln för att börja på high school. Dora ser helt perplex ut när farsgubben försöker att imitera rave musik a cappella – för att illustrera precis hur farligt det är med rave.
Det där säger en del om rave musik.

Ger ravemusiken upprättelsen den förtjänar

1) Folk som börjar high school idag (och som dessutom bott hela sitt liv i djungeln) har ingen aning om vad rave är. Guldåldern för rave var under början av 1990-talet.
2) Rave ansågs förr i tiden som jättefarligt. Att varna ungarna för rave var ungefär som att varna ungarna för mass-psykoser, droger och kriminella gäng …
Det där en inställning som nu lugnat ner sig och den nya filmen Beats ger ravemusiken den upprättelse som den förtjänar, och alla som var med i Storbritannien på 1990-talet kan känna igen sig i filmen medan alla som inte var med – som lilla Dora – kan lära sig vad rave egentligen var och “what was the deal?!”.

Rave var liksom den ultimata friheten. Tagline till Beats är: “The only good system is a sound system. And If I can’t dance to it, it’s not my revolution.”

Bästisar kommer att gå skilda vägar

Året är 1994. De båda tonårskillarna Johnno och Spanner är väldigt olika, har olika hemförhållanden, tillhör olika samhällsklasser, men har alltid varit Bästisar med sort B. De har hållit ihop under hela barndomen och tonårstiden hitintills, men nu håller de på att bli vuxna och verkligheten tränger sig på …

Man förstår att de kommer att gå skilda vägar. Det förstår de själva också. Men just nu vill de leva fritt och bekymmersfritt och hitta den ultimata rave-festen och fira sin vänskap …

En fin coming of age-historia

Varför tog ravefesten egentligen slut? Det finns olika teorier. En är att lag och ordning slog ner denna upprorsrörelse. En annan förklaring är att skivbolagen tog död på raven. När rave blev kommersiellt och fint förpackat var det inte underground och inte roligt längre.

Beats är inte bara en skildring av ravekulturen, det är också ett slice-of-life från 1990-talets Storbritannien och en fin coming of age-historia där de båda killarna utvecklas åt olika håll.

Bra musikurval från det mesta och det bästa

Ljudspåret går inte heller av för hackor, filmen har lyckats att få med ett bra urval från det mesta och det bästa från ravekulturen. Soundtracket innehåller musik från The Prodigy, Carl Craig, Plastikman, LFO, The Belleville Three, Leftfield, Lee ‘Scratch’ Perry, Hudson Mohawke och Orbital.

Om Ken Loach varit uppväxt på rave

Beats handlar om vänskap och uppror men också om musikens oemotståndliga kraft … Producent är Steven Soderbergh (Ocean’s 11, Traffic, Sex, lögner och videoband).

Brian Welch har regisserat och filmen har samma känsla som en Shane Meadows film. (Det är fint beröm!). Eller så påminner den om hur en Ken Loach-film skulle ha kunnat se ut om Loach varit uppväxt på ravemusik …

Filmens look är mestadels svartvit och lite grynig, precis som en stencil från en av rave-klubbarna….Men en scen är helt i färg, den där killarna känner sig som mest levande – där musiken och dansen och vänskapen och festandet är som allra bäst.

Skriven 2019-12-11

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners