HUSTLERS

Regi: Lorene Scafaria
I rollerna: Constance Wu, Jennifer Lopez, Julia Stiles, Keke Palmer, Lili Reinhart

BETYG: FYRA
PREMIÄR: 2019-10-04

Det här är en historia om kontroll, inleder filmens jag, Dorothy filmen med att konstatera på ljudbandet, och det kan man väl hålla med om. Fast dessvärre är det väl just detta kvartetten i handlingens centrum initialt inte har. De jobbar nämligen på strippklubb, och de har vare sig kontroll över kunderna som tar sig friheter, arbetsgivaren som godtyckligt naggar dricksen i kanten eller den privata situationen, som starkt präglas av män som antingen dragit eller sitter i fängelse alternativt har intoleranta fördomsfulla föräldrar. Eller kanske bara sådana som gett upp.

Platsen är New York och året 2007. Där och då får Dorothy alias Destiny jobb på herrklubben där garvade Ramona är en av centralfigurerna. Vänskapen mellan dessa båda är snart ett faktum efter det att veteranen tagit sig an mentorsrollen för nykomlingen. Varpå pengarna börjar rulla in bättre än någonsin för alla berörda.

Fram till finanskraschen i september 2008, det vill säga. Då krackelerar tillvaron mer eller mindre fullständigt. För när de stora hajarna på Wall Street förlorar spelet finns betydligt mindre pengar kvar att bränna på lättklädda damer. Det är i det läget Ramona lägger fram sitt förslag; varför inte ta en genväg till kundernas plånböcker. Problemet är bara det att denna inkluderar en metod som rör sig gränslandet och vida mer därtill för vad lagen tillåter. Att droga sina kunder med en lagom avpassad cocktail för att få dem att plocka fram guldkortet med glädje utan att för den sakens skull vara helt väck kan trots allt aldrig vara rätt.

Fast det ger förstås Destiny, Ramona och de två kollegorna den där kontrollen de så hett eftertraktar. Ur den aspekten är det inte alls svårt att förstå deras handlande. Systemet är riggat, säger Ramona vid något tillfälle. Utan att för den sakens skull ursäkta sig det minsta. Fast riggat eller inte, affärsidén skördar sina offer, vilket leder till interna konflikter och slutligen tvärstopp när lagens långa arm slutligen tar anmälningarna från drabbade män på allvar.

Samtidigt är det dock någonstans så att filmen tar kvinnornas parti. Visst, manusförfattande regissören Lorene Scafaria visar att det finns en konflikt i deras handlingar eftersom det också finns offer som inte förtjänat att bli skinnade så till den grad som är fallet. Vilket på sitt sätt är problematiskt. Fast helhetsbilden säger förstås ändå att kvinnorna hur man än ser det är de största offrena. Omständigheterna har lett dem in på en lika suspekt som farlig väg.

För egen del kan jag uppskatta att Hustlers på det hela taget ser saker och ting från kvinnornas perspektiv. De spelar förstafiolen medan män på det hela taget bara är bifigurer. De fyras gäng i titelrollerna tar kontroll över sina liv i en mansdominerad värld trots att det finns ett pris och insatsen är hög. Det finns förstås en moralisk tvetydighet i detta, men det är också det som gör det här till mer än en ovanlig lurendrejarrulle med högt underhållningsvärde.

För underhållande är denna verklighetsbaserade skapelse onekligen ända från början till det smått bitterljuva slutet. Det betyder förvisso inte att historien väjer för det allvarliga, här finns mer substans än man kanske kan tro vid första anblicken. Men det som driver handlingen framåt är trots allt den moget frejdiga svindlardelen i berättelsen illustrerad med slickat flashiga bilder i välbalanserat tempo.

Skriven 2019-10-01

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners