Skillnaden mellan reklamkampanjer och politikernas löften

Ja, vad är skillnaden mellan olika reklamkampanjer och politikernas motstridiga löften?
You tell me.
Personligen tycker jag att de är minimala, om ens några. But don’t take my word for it.
Det är helt självklart att varje tillverkare av en produkt drömmer om att produkten letar sig till så många köpare som möjligt, helst till alla, även om det sistnämnda är tack och lov än så länge en svårrealiserbar tanke. Fast politikerna, skamligt nog, tvingade på var och en av oss SR och SVT via skattsedel.

Samma önskedröm hyser varje politiker och varje politiskt parti. Ett av medlen att komma närmare denna önskan är att anlita reklammakare och distributionsmedier som sprider reklammakarnas alltid konstruerade och aldrig heltäckande budskap. Det är långtifrån ovanligt att båda grupper, alltså tillverkarna av produkter och producenterna av politisk propaganda, använder sig av samma reklambyråer och samma budskapsspridningskanaler. Och reklambyråer består av folk, som inte skiljer sig allt för mycket från dig och mig och har alltså en ganska så begränsad kreativ repertoar att tillgå till. Och samma reklambyråfolk skiljer sig troligen från dig och mig genom att varken du eller jag skulle ta emot ett uppdrag som går ut på att sälja nästan vad som helst och med nästan vilka medel som helst, så länge man får (riktigt bra) betalt för det. Och politikerna är likadana, de säljer sina själar utan att blinka och anpassar sin ombytliga tro och övertygelse till precis vad som helst, för att få grabba makt, titlar och pengar.

Produktreklamen för prylar och saker, och produktreklamen för ideologier, politiker och intressepartier lånar från varandra försäljnings- och argumentationsknep och är i båda fallen lika selektiva i sina argument och därmed även lika manipulativa.
Jag skall exemplifiera med tre olika reklaminslag vilka jag såg på tv igår. Jag tittar vanligtvis inte på tv-reklaminslagen, men i går var huvudprogrammet så uselt att jag tänkte att jag lättar upp min dystra tv-konsumentstämning med en reklamdos. Jag kunde ha stängt programmet naturligtvis, men jag har lovat en grupp människor att hålla föredrag om det, och jag har en vana att prata bara om det som jag någorlunda är bekant med.

Zjivago

(Följande är refererat från minnet, så möjligen, möjligen, stämmer inte allt till punkt och pricka. Exempelvis är det möjligt att företagen inte heter Zjivago. Denna möjliga avvikelse gäller samtliga exempel i denna dystra och samtidigt lärorika essä.)

En man med tilltalande utseende och uppenbarligen vältränad kroppshållning, välkomnar oss till en hotellreception med frågan vilket pris skulle du helst vilja betala för samma rum och samma service? 1 000, 800 eller 600 kronor?
Frågan är lika retorisk som den som den som politiker ställer när de frågar i vilket land skulle man helst vilja bo. I det som kännetecknas av stora sociala orättvisor, där vissa priviligierade socialgrupper badar i tempererad champagne med en chokladdoppad badanka i, samtidigt som flertalet av befolkningen dör av hunger på trottoarerna, eller ett land där samtliga invånare mår lika prima som änglar i Paradiset. Alla vet det rätta och enda svaret.
Men om frågan formulerades så att den löd; hur vill du nå det samhälle där samtliga invånare mår lika prima som änglar i Paradiset? Och kan du tänka dig att acceptera en omfördelningspolitik som de så kallade kommunistiska länderna applicerade på sin befolkning under den smärtsamma marschen på vägen till ett jämlikt Paradis?, då skulle svaret låta sig diskuteras.

Tillbaka till Zjivago. Mannen är välklädd med fluga och tuxedo (vill jag minnas), något som är viktigt att observera eftersom i nästa bild är han klädd i slitna, lappade jeans och passande skjorta. Detta avslöjar att reklammakarna har med sin reklam för Zjivago inriktat sig på alla samhällsgrupper, att de inkluderar alla, exkluderar ingen.

Företaget Zjivago grundades år 2004, enligt Wikipedia år 2016. Zjivagos intäkt var år 2017, återigen enligt Wikipedia, 1 035 miljarder EUR. Det är ganska mycket pengar, skulle jag tro. Det är i alla fall mer än den 10-faldigt Oscarsnominerade och 5-faldigt Oscarsvinnande film Doctor Zhivago tjänat ihop till dags dato, sedan dess premiär år 1965. Jag har svårt att tänka mig att alla Zjivagos intäkter emanerar från att Zjivagos och deras samarbetspartners mycket skickliga förhandlingstaktik, som belönades med så fördelaktiga överenskommelser med enskilda hotell och hotellkedjor, att Zjivago kan sänka hotellens grundpris, säg från 1 000 kr till Zjivagos 600, och att Zjivago dessutom tjänar pengar, stora pengar på det.

Jag tror att det finns en catch någonstans. Var den finns, vet jag ej. Men en möjlig förklaring till denna kan finnas i receptionistens säljande upplysning ”samma rum och samma service”. Det som denna upplysning nämligen inte pratar om, är om de olika prisnivåerna gäller under samma period och samma antal nätter. Det rummet som under Cannes filmfestival kostar 1 000 kr per natt (detta är självklart ett hypotetiskt pris), kostar bara en tredjedel, blott några dagar efter att festivalens slutfanfar klingat ut, och då är även de utlovade hypotetiska 600 kronorna, ett överpris.

Desperado

Desperado, lovar mycket. Exempelvis att de kan samla alla dina lån och sänka dina månadsräntekostnader så mycket, att du bekymmersfritt kan ta ytterligare några nya lån och dessutom köpa en livslång prenumeration på BingoLotto.
Och trots att Desperado kan ordna allt detta, har Desperado råd med att betala miljoner i reklamavgifter, miljoner till sina anställda och dessutom ändå gå med en avsevärd vinst och tjäna många buntar med pengar.

Man behöver inte förundras över det naturligtvis, med tanke på att svenska politiska partier tänker avskaffa gängkriminalitet och brott med skjutvapen och explosiva vapen och knivar och stickvapen, omedelbart efter att de själva slutat bilda olika gäng och grupperingar och slutat med att i långa evigheter dryfta om, vem har rätt att överlägga med vem om detta. Samtidigt som forskare och experter menar att alla från partiernas föreslagna åtgärder mot gängkriminaliteten är kontraproduktiva, det vill säga de hjälper inte, eftersom de stjälper.
Vad är Desperados catch?

Det kan finnas flera och här nämns bara två. Den ena är att Desperado betraktar sig själv som en slags fackförening och menar att sammanslutningar alltid får stor tyngd och kraft vid förhandlingar. Jag frågar dig, när senast fick du hjälp av din fackförening eller din privata försäkring eller försäkringskassan? Eller känner du dig så lyckligt lottad att du aldrig behövde vara med om den dystra erfarenheten och den själsliga förnedring som emanerade från att den försäkring mot, vad det än må ha varit, blev din värsta motståndare, som månad efter månad, år efter år i decennier lät sig matas med dina skattade pengar och när du plötsligt behövde dess stöd, visade dig kalla handen?

Catch nummer två är att Desperado utlovar att de kan sänka dina månadskostnader, som om det var det absolut viktigaste för dig som drunknar i skulder. Vad Desperado gör, och detta är helt påhittat exempel, att de höjer ditt lån från säg 1 000 000 kronor till 1 500 000 kronor. Om du skulle behöva betala denna miljon på 10 månader, då skulle du betala 100 000 i månaden, räntorna et cetera är inte inberäknade i detta exempel. Desperado sänker sedan din månatliga kostnad till säg 80 000 kronor, vilket onekligen är en månatlig lättnad men ingen besparing i det hela, utan tvärtom. Eftersom du kommer att dras med din skuld åtminstone dubbelt så lång tid, samtidigt som du betalar betydligt mer än du tänkte dig i början när du tog det första lånet.
Och om du tycker att lånens tidsperiod spelar mindre roll än dess storlek, tänk då på en välplanerade godsägarens bankirs talesätt, att den som är satt i skuld inte är fri.

Cyklon B

Cyklon B hävdar att om du använder dig av en rund och dessutom roterande tandborste, då försvinner alla dina munhygieniska problem. Det verkar vara ett eftersträvansvärt tillstånd. Men löftet är jämförbart med det, som samtidigt hävdar att bara man höjer eller sänker skatter, då alla, eller åtminstone många, av landets problem försvinner. Som om skatter hade samma universella välgörande inverkan på ett industrilands välbefinnande som svininfluensavaccinet Pandemrix trodde sig ha innan det säkerligen välmenta allmänna vaccineringsprogrammet år 2009 visade sin förödande verkan på vissa delar av befolkningen.
Cyklon B-reklam försöker vara mycket förförisk och ännu mera pedagogisk. Den har en vacker person i huvudrollen att identifiera sig med och den visar animerade förklaringar av den typen som min lärare i 1:a klass i Tjeckoslovakien använde sig av när han ritade en och sedan ytterligare en kanin och sade att tillsammans utgör dessa 2 kaniner. Han hade rätt och en plus en kanin är fortfarande två kaniner, till och med här i Sverige, något som jag är tacksam för, då långtifrån allt som jag lärde mig där och då gäller här och nu.
Det som Cyklon B-reklamen visar med sin animation, är däremot fel, både nu som i framtiden och både här som i andra länder.

För det första: Tandborstens strån kan omöjligen komma mellan samtliga tänder om tändernas placering inte liknar den som vi brukar skära ut på en tandgles halloweenpumpa.
För det andra: även om våra tänder såg ut som hos den ovannämnda pumpan, inte ens då skulle tandborstens runda huvud kunna täcka en tand som animationen visar. Borsten består nämligen av tre borstcirklar av plast. Den största cirkeln omringar den i mitten, som i sin tur omringar den med minsta diametern. Animationen visar hur den yttersta cirkeln fullständigt omsluter en tand, något som inte är fysikaliskt möjligt om man inte först ödelägger tandborsten genom att slita ut de två inre cirklarna.

Folktandvården ger ett tandhygieniskt råd som kallas 2-2-2. Man skall borsta tänderna 2 gånger om dagen, man skall borsta dem i 2 minuter vid varje tillfälle och man skall applicera 2 centimeter fluortandkräm på tandborsten. De olika tandkrämtubernas mynning kan variera mellan 1 till 13 mm. Jag har kollat. Kan det möjligen betyda att i vissa fall borde man applicera 26 cm tandkräm på tandborste och i vissa bara 1 cm? Hur kan längden och inte mängden vara den avgörande faktorn? Och hur anbringar jag 2 cm tandkräm på en liten Cyklon B tandborsthuvud?
Det finns frågor som kräver sin hen för att klura ut rätt svar på.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.

© vladimir oravsky

Skriven 2019-09-16

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners