H.E.A.T – Erik Grönwall utlovar nytt album 2020, men “allt kommer med en kostnad”

FM-rock, AOR, melodic rock. Kärt barn har många namn. Men hur man nu än väljer att benämna denna klassiskt rockande catchy nisch är det givet att H.e.a.t är ett av de band som står längst fram i den synnerligen vitala våg av svenska band där även folk som Art Nation, Crazy Lixx, Degreed, Dynasty och Eclipse ingår.

Sprillans ny live från Sweden Rock

Inte minst live har stockholmarna gjort sig bemärkta som en massivt glädjefyllt välspelande och energisk combo, och de som ännu inte haft möjligheten att uppleva dem på lokal än kan med fördel nu kolla in kvintettens sprillans nya liveupptagning från förra årets Sweden Rock på en kombinerad Blu-ray/CD-utgåva betitlad rätt och slätt Live at Sweden Rock Festival.

– Alltså, vi har ju under lång tid fått fantastisk feedback från fans som velat se något visuellt med oss, kommenterar Erik Grönwall. Vi får ju ofta bra respons för livedelen. Folk säger “ Ni är så mycket bättre live”, och förutsättningarna kan ju knappast bli bättre än på Sweden Rock. Alla rockfansen är ju samlade där och själva produktionen är bra.

Tillbaka till melodisk hårdrock fullt ut

Fast livebiten i all ära, tiden börjar bli mogen att följa upp senaste studioalbumet Into the Great Unknown också. Nästan tre år har förflutit sedan denna release, och Erik avslöjar mycket riktigt också att ett nytt verk kommer att släppas “i början av 2020”. Två singlar är för övrigt redan mastrade och klara.

– Det som är nytt nu är att vi gör allt själva utom mixen. Tidigare har vi haft co-writers på vissa låtar, men nu skriver vi. Sedan brukar vi skriva allt i förväg innan vi går in i studion, men nu tar vi beslut på vägen efter vad vi känner för. Om du frågar mig experimenterade vi väl mycket på senaste plattan, men nu har vi gått tillbaka fullt ut till melodisk hårdrock. Vi gör det vi är bra på.

Lättare skrivarprocess nu

– Tycker du rent allmänt det blivit lättare eller svårare att skriva nytt material? Jag intervjuade Joakim Brodén i Sabaton för ett tag sedan, och han tyckte det blev svårare och svårare eftersom varje ny sång konkurrerar med en allt tjockare sångkatalog som måste överträffas?

– Jag förstår. Det är absolut en aspekt. Det har han helt rätt i. Samtidigt är fokus på att inte göra det vi gjorde senast. Men jag faktiskt det varit en lättare process nu i och med att vi känner låtarna i skallen. Att som senast tvinga sig skriva något annat kan vara ett bra sätt att förnya sig, men jag tror inte vi ska göra det där igen.

Erik tillägger vidare att det lätt kan bli fel om man ”tänker” radioformat. Istället bör fokus vara på att skriva låtar som funkar live. H.e.a.t trivs väldigt bra med att vara ett liveband, och skapandet ska anpassas därefter, menar han.

Djävulens advokat och verbala snytingar

På samma gång är det ingen hemlighet att långt ifrån alla uppskattade nytänkandet på Into the Great Unknown. En del verbala snytingar delades ut, och då inte minst av fansen. När de första singlarna Time is on Our Side och Redefined släpptes blev reaktionerna starka.

– Jag kommer ihåg när vi skulle välja singlar. Jag var djävulens advokat då, men jag förstår fansen. Samtidigt är det så att ingen tycker om en fegis, det var det var en grej vi gick igenom. Sedan var det också så att det var mer ett missförstånd att Redefined släpptes som andra singel, och då blev reaktionerna ”Vad fan är det här?”. Men det är få förunnat att ha fans som bryr sig så mycket.

Kom i form med all inclusive och pool

– På tal om något helt annat; ni spelade in Into the Great Unknown i Thailand. Det är väl ganska ovanligt att band spelar in där?

– Ja, det var helt galet. Vi har ju alltid spelat in med Tobias Lindell, och han flyttade dit i den vevan. Vi bodde på all inclusive med pool och kom i form där, men det kostade lika mycket som vanligt ändå. Så det var en no brainer. Men jag trodde inte det skulle bli så mycket gjort, ”so i was proved wrong”.

I Jesus Christ Superstar med Alice Cooper

På tal om det här med att få mycket gjort har Erik haft en del på gång vid sidan om H.e.a.t också de senaste åren. Inte minst har han släppt Vart vi än går, sin första solosingel på svenska. Störst av allt utan konkurrens är dock deltagandet i tv-bolaget NBC:s Jesus Christ Superstar, tillsammans med stjärnor som Sara Bareilles, Alice Cooper och John Legend förra året. Erik spelade rollen som Simon Ivraren, en av Jesus tolv apostlar.

Att H.e.a.t-sångaren överhuvudtaget blev påtänkt kan emellertid inte betraktas som något annat än ren flax. Regissören David Leveaux fru sökte nämligen på Google under rubriken ”Världens bästa röster”, varpå Eriks namn kom upp. Regissören i sin tur presenterade honom för NBC Resten är historia. Inklusive en hel radda Grammynomineringar för soundtracket.

Sjuk snöbollseffekt

– Det här var ju en väldigt trevlig bonus, och väldigt mycket tur. Det här har lett till en helt sjuk snöbollseffekt också. Alla som sjöng lead blev Grammynominderade, och sedan dess har uppsättningen blivit nominerad till en massa andra priser. Det var en cool upplevelse, och den största produktionen jag varit med i.

– Det var kanske tur att du inte insåg hur stort det här var från början?

– Exakt. Det var mer så att jag tog det dag för dag, steg för steg. Första dagen jag var på plats hälsade jag på alla, och sedan repade jag första numret och så vidare. Men där vi sände live var det galet stort.

Häftigt vara på radarn

– Det har ju gått ett tag sedan det här hände nu. Har du fått några andra erbjudanden efteråt?

– Ja, absolut. Jag har ju fått ett helt annat kontaktnät, och det har kommit en del erbjudanden för andra produktioner. Fox har ju till exempel en likadan produktion. Så det är häftigt att vara på radarn, och en del går ju att få ihop med H.e.a.t.

Att klättra till en ”realistisk nivå”

Erik pratar vidare om att få ihop livspusslet. Allt kommer med en kostnad, säger han. I början av karriären fanns en önskan om att arbeta i USA, men i dagens läge känner han sig rätt nöjd med vad han uträttat även om det finns en längtan efter att klättra ytterligare några steg med H.e.a.t till en ”realistisk nivå”. Allt handlar dock inte bara om den artistiska biten i Eriks liv. Vid sidan om bandet arbetar han med Hagenburg, ett stort management i Stockholm, som även har just H.e.a.t och Erik solo som klienter.

– Jajamensan. Det är väl det som tar mest tid egentligen. Jag bestämde mig för att hoppa över till andra sidan branschen när jag blev tillfrågad om jag ville bli mentor. Då lade jag ner mitt eget management. Nu får jag mer fokus på att bygga upp och förvalta andras karriärer. Det är ganska mobilt. När vi är på turné kan jag sitta och jobba i bussen.

H.e.a.t kung i livspusslet

– Men var kommer H.e.a.t in i allt det det där? Är bandet alltjämt förstaprioriteringen?

Ja, alltså. Det skulle jag ju nog säga. I alla fall på artistiska sidan. Sedan har jag hittat en balans där jag inte behöver välja H.e.a.t vs. Hagenburg. Men i hela livspusslet är H.e.a.t kung. Det är nog fair att säga.

Bäst investera tiden i studion och på scen

– Men hur ska ni då göra för att ta bandet till nästa nivå?

– Ja, men det bästa man kan göra är att fokusera på att skriva bättre låtar och bli ett ännu bättre liveband. Den bästa tiden investerar man i studion och på scen. Allt kommer av det. Sedan är det inte alla som når målet för det. Det där är förenklat, men du förstår vad jag menar.

Skriven 2019-08-13

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners