THE SOUND OF MUSIC, Intiman, Stockholm den 21 september 2018

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Regi: Kålle Gunnarsson
Medverkande: Sara Axelsson, Pierre Hagman, Jessica Stendahl, Johnny Johansson, Robin Rösehag, Hélène Lindahl, Kristian Ståhlgren, Fredrik Vahlgren, Pernilla Karlsson, Ann Alinder, Hanna Holmgren, Johanna Håkansson, Hélène Lindahl, Ebba Mård Andersson / Linnéa Tannergren, Simon Petersson / Gustav Gälsing, Isak Gummesson / Oskar Norgren, Jonna Bergström / Mira Hoffman Fröling, Mio Tibblin / Nils Boyer, Polly Nilsson / Elma Norberg, Ella Tellqvist / Meleah Myhrberg, Kimberly Rydberg / Lilja Ollinen.
Musik och text:  Richard Rodgers och Oscar Hammerstein II
Svensk översättning: Erik Fägerborn
Kostym: Caroline Eriksson,  Koreografi: Ran Hamilton, Musikaliskt ansvarig: Ann Alinder,
Scenografi: Ljus & Dekor
Scen: Intiman, Teatern vid Odenplan, Stockholm
Premiär: 21 september 2018 (nypremiär)
Spelas: Hela hösten!

The Sound of Music är en klassiker. Självbiografin av Maria von Trapp har blivit teaterföreställning och musikal och film. En av historiens mest framgångsrika någonsin. Intimans nya uppsättning av The Sound of Music är fantastiskt bra, Sara Axelsson är väldigt lik Maria i filmen (spelad av Julie Andrews), hon har samma pojkaktiga sätt, samma uppnäsa och samma kavata maner att ta sig an livet på. Sara är ett fynd, någon som har utstrålningen och är lätt att älska, precis så som Maria ska vara. Hon är berättelsens motor och hon fångar även Marias karaktär och sätt att vara från självbiografin – någon som har civilkurage och vågar säga ifrån.

Uppsättningen på Intiman är fartfylld och rolig och den är full av medryckande musik, kärlek och dramatik. Dramat är perfekt rollbesatt in i minsta roll och har fantastiskt bra barnskådespelare, alla i rätt ålder.

Klarsynta, sårbara och modiga barn

Barnen får ta stor plats i handlingen och alla är just barn. Skådespelarna spelar barn i sin egen ålder. Barn som ser väldigt klart på kärlekshistorien mellan Maria och Kapten von Trapp och förstår vad som pågår innan de vuxna förstår det. Barn som är misstänksamma mot flaggan med den fula spindeln på, som får alla att bli på så dåligt humör. Barn som förstår att det är dags att fly och lämna sitt hemland och hitta ett nytt hemland. Barn som är tuffa, klarsynta, sårbara, modiga, rättframma … och helt rätt i sina roller. Det märks så tydligt att alla barnen i salongen i alla åldrar relaterar till von Trapp barnen och Maria och Kapten von Trapp och hejar på dem.

Att ge barnen större utrymme är ett genidrag, och det stämmer även med hur händelserna skildras i Maria von Trapps självbiografi.

Om att ta ställning

Intiman har tagit fasta på The Sound of Music som en modig musikal, och det är helt uppenbart att barnen i salongen hänger med och tar ställning. Ska man göra som mobbare och översittare vill, eller ska man säga ifrån, även om priset är högt? Det här dramat utspelar sig alldeles innan Anschluss, alltså alldeles i upptakten av andra världskriget. Det finns de österrikare som håller hårt på Österrike, däribland familjen von Trapp. Det finns andra som tycker att det är bra för Österrike att ingå i det nazistiska Tyskland. Chockerande nog är det inte bara otrevliga karaktärer som tycker så, utan även sådana som vi från början tyckt är sympatiska och som verkade pålitliga.

Hjälte till sist

Sedan finns det ju alltid de som “bara” försöker överleva och som ser till att helgardera sig och placera sina intressen på olika sidor av konflikten. Till dem hör Max, mannen som “upptäcker” de sju skönsjungande barnen von Trapp, och som planerar att göra barnen kända (och själv bli rik på kuppen). Men till syvende och sist måste han välja sida, han kan inte både ha kakan kvar och äta den … och då väljer han den svåraste vägen, för att rädda familjen von Trapp, trots att han själv sätter sitt liv på spel. Max visar sig vara en hjälte till sist – och sådana hjältar är ofta mer berörande än de som har varit rättrådiga hela tiden.

Sångerna är fullträffar

I slutscenen, där alla sjunger en masse, tar alla skådespelarena som spelat nazister av sig sina armbindlar – som för att säga att alla kan göra rätt val, det är aldrig för sent.

Sångerna är så klart fullträff efter fullträff – från sången om favoritsaker (sockerkakssmet finns på listan!) till godnattsången som barnen fullständigt lyser i.

Spänning för fyra generationer

Kålle Gunnarsson kan verkligen konsten att ge bra personregi till barn, så väl som konsten att ständigt hålla tempot uppe och göra teater relevant för barn. I alla åldrar!

Man kan lätt gå på den här versionen av The Sound of Music fyra olika generationer och alla kommer att få ut något av föreställningen. Alla kommer att skratta, alla kommer att få sångerna på hjärnan, alla kommer att hitta någon att identifiera sig med i dramat, alla kommer att bita på naglarna av spänning, och alla kommer att få något att tänka lite extra på.

Ett stort plus är att man inte behöver vänta så länge på de bästa sångerna. De kommer redan tidigt i handlingen, början av kvällen är som en “greatest hits” parad som man inte kan värja sig mot!

Miljöerna förändras och förvandlas snabbt och det händer alltid något snyggt och något spännande på scenen.

Tiden flyger förbi

Det här är en helt magisk upplevelse och en helt magiskt bra uppsättning av en modig och viktig och samtidigt rolig pjäs.

Föreställningen är rekommenderad från och med sju års ålder, men här finns betydligt mindre barn som sitter på en hel trave kuddar för att se något, och de följer andlöst med i handlingen.

Det känns som om tiden bara flyger förbi!

Intiman har verkligen etablerat sig som Stockholms nummer ett ställe för familjeföreställningar! Men det här är inte bara den bästa familjemusikalen just nu. Det är även den bästa musikalen. Och den bästa teaterupplevelsen. Punkt slut!

Skriven 2018-09-21

print

Våra samarbetspartners