SABATON, Mejeriet, Lund den 29 oktober 2010

Annons

Förband: STEELWING och ALESTORM

Läste att det var utsålt på Mejeriet och med det i tanke var det all idé att vara på plats tidigt om man ville ha en bra ståplats på första avsatsen.

Först ut på plan var svenska STEELWING från Nyköping som spelar äkta åttiotals powermetal utklädda/uppklädda i hela kitet med spandexbrallor, polkagrisrandiga benvärmare, hårband och synkroniserad gitarrkoreografi…..De här unga killarna tar sin musik på allra största allvar och vann en musiktävling som resulterade i skivkontrakt. Som största inspirationskälla har de haft Iron Maiden, Judas Priest och Helloween. Det är slagkraftiga refränger i lättlyssnade låtar. Sången ligger naturligtvis i de högre regionerna och Riley på sång fixar detta alldeles lysande live. De jobbar hårt för att få med sig publiken och det funkar hyfsat bra. Inte lätt att vara uppvärmare.

De öppnade med den instrumentala ENTER THE WASTLAND fortsatte med HEADHUNTER och avslutade med ROADKILL, som är hiten från deras debutplatta. Det är självklart solon i sann Iron Maidenanda med duellerande gitarrer. Även om de spelar powermetal med hela sitt outfit hoppas jag ändå inte att de har förstärkare som går till 11 istället för 10. Då kommer jag bli orolig……..

Nästa band på scen var ALESTORM. De här skottarna från Perth spelar folk/metal med de typiska skotska och irländska melodierna. Temat är pirater och de kör konceptet fullt ut. Alla texter handlar om att segla ut o röva, dricka öl och träffa tvivelaktiga fruntimmer. Det är ett jäkla ös från början till slut och det är Jolly Roger och Rom och dubbelpedal. Den här musiken går det inte att stå stilla till.

Christopher Bowes som sjunger och spelar keyboard hoppar runt och ser allmänt vild ut. Att de inte blivit kontaktade av filmteamet som gör Pirates of the Carriebian är för mig ett mysterium.

– Next song is about a quest. It´s called THE QUEST. Klart roligt att presentera en låt så. De är charmiga och det här är verkligen ett partyband man skulle kunna boka in. Nästa lustighet……..den svenskskrivna WOLFES OF THE SEA (tycke väl jag kände igen den) var Lettlands bidrag 2008 i melodifestivalen har blivit rejält uppskrämd av Alestorm och på något sätt föll hela trovärdigheten för en sekund. En melodifestivallåt?? Men men, låten är ju bra betydligt bättre än orginalet. En annan kul låt är CAPTAIN MORGANS REVENGE, som handlar om en förbannelse, vilket är obligatoriskt för alla pirater. Tufft liv de måste ha haft. De avslutade med den tvåtaktssmattrande KEELHAULED eller kölhalning på svenska. Make the bastard walk the plank with a bottle of rum and yo-ho-ho. Det var ett antal i publiken som var piratklädda och en gäng hade kilt så det var nog en del som hade hört dem innan. Bandet jobbar på ett nytt album, det ser vi fram emot. Lovar att ta mig ett glas rom till premiärlyssningen.

Klockan var 22.30, det var knökfullt och trycket var rejält när föväntansfulla fans började skrika Sabaton i kör. Efter ett intro med The Final Countdown stod de äntligen på scen och publiken jubel överröstade nästan musiken.

Sabaton har under den här turnén spelat för utsålda hus och bandets trallvänliga folkhemsmetal har verkligen gått hem, både i Sverige och resten av Europa. De kör naturligtvis alla sina hits och emellanåt hör man mer av publiken än bandet trots att de har tusentals watt att trycka ut. Om den här spelningen är utöver det vanliga vet jag inte men de ser närmast chockerade ut när applåder och skrik aldrig verkar sluta. Sångaren Joakim Brodén skakar på huvudet och sträcker ut armarna i en uppgiven gest. Han verkar inte tro sina ögon. Till slut tar han av sina solglasögon som om han vill se det på riktigt.

Sabaton har ju hittat sitt koncept med taktfast metal och texter som uteslutande handlar om krig med förkärlek för de två världskrigen. UPRISING med sin ödesmättade refräng handlar om utrotningen av judarna i Polen 1939. I den påkostade videon är Peter Stormare med och spelar naturligtvis nazist. PANZER BATTALION med sitt orientaliska intro handlar om stridsvagnstrupperna och deras överlägsenhet. CLIFFS OF GALLIPOLI är en hyllning till de stupade soldaterna vid slaget vid Gallipoli.

Sabatons texer är rena historieboken och skoltrötta elever hade kunnat lära sig massvis med historia om något framsynt lärare hade tänkt på det. Krossa tyrannin sjunger de på latin, och då heter det ATTERO DOMINATUS och de massisva körerna med dubbelpedal och gitarrsolon får den här låten att låta som något klassiskt stycke i modern tappning. Den handlar om slaget vid Berlin.

Från nya plattan COAT OF ARMS som kom i våras körde de WHITE DEATH, som handlar om den finske prickskytten som sköt över femhundra ryssar i kriget och blev sedermera hjälte i finland. Efter att ha fördjupat mig i Sabatons texter börjar jag plötsligt bli historierintresserad…….De har ju verkligen prickat rätt (precis som den finske skytten) med att skriva om sanna händelser. Att de skulle få idétorka när det gäller texter kommer garanterat aldrig att inträffa. Men SWEDISH PAGANS handlar förstås om vikingar och METAL MEDLEY är bara en massa metalband som de lyckats sy ihop en text om.

När bandet kommer tillbaka och kör sista kvarten med extranummer blir det allsång som utan vidare konkurrerar ut Allsång på Skansen. Och i sista numret så surfar frontmannen ut i publiken en liten sväng. Kul att han vågar bara. Som sagt, det är välspelat och ljudet är bra, vilket alltid är ett plus. Lite synd att de inte spelade Långa Bollar till Bengt, de här sympatiska killarna från FALUN.

Trevligare än så här kan man knappast ha det en fredag.

skriven 2010-10-30

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners