CANNES 2006: PEDRO ALMODOVAR om Att återvända

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Det finns en hel del veteraner bland regissörerna i de officiella serierna på filmfestivalen i Cannes i år, regissörer som tävlar vart och vartannat år sedan lång tid tillbaka. Pedro Almodovar tillhör definitivt dessa veteraner.

Årets Almodovarfilm heter “Volver” och är, liksom många av spanjorens filmer, en historia med kvinnor i centrum. Penelope Cruz har huvudrollen som en ung mor med en tonårig dotter, en syster och sin mors spöke under sängen, och för första gången på flera år har Almodovar åter gjort en komedi.

– “Volver” är en återgång till mina rötter, säger Pedro Almodovar. Jag tycker att det är viktigt för mig att söka mig tillbaka. Jag ser tillbaka på min egen barndom, och i mina senaste två filmer har jag pratat om barndom. Jag vet dock inte om min barndom var lycklig eller inte.

Det förekommer nästan inga som helst män i Almodovars film, och de som finns där har små, nästan försumbara roller.

– Jag tycker inte att män är sämre varelser än kvinnor, könet spelar ingen roll, säger Almodovar, men jag fördrar att fokusera på kvinnor. Ett tag funderade jag på att låta Penelopes rollfigur ha en bror, men det blev en syster i slutändan. Jag växte upp med kvinnor, när jag var liten såg jag knappt till några män, de arbetade hela dagarna och jag spenderade dagarna med min mor och hennes vänner, jag följde med dem när de uträttade sina sysslor och lyssnade på deras fantastiska historier. Det var på det här sättet jag lärde mig allt om drama.

På ett sätt handlar alla Almodovars filmer om honom själv.

– Jag refererar alltid till mig själv, när jag skapar mina rollfigurer utgår jag från mig själv. I “Volver” är min mor närvarande i alla sekvenser och mina rötter är ju min mor. Men berättelsen är ren fiktion. Jag ville göra en film om starka kvinnor, och ha med ett spöke som uppenbarar sig dagligen. Ett spöke som finns i badrummet, under sängen, ett spöke som till och med fiser. Ett spöke som bor tillsammans med huvudpersonerna, som till slut accepterar att de har ett spöke där. Som alla spöken har det här ett uppdrag, det vill något, och filmen går ut på att uppdraget utförs.

Pedro Almodovar har vunnit flera priser med sina filmer, bland annat Guldpalmen i Cannes, men hägrande priser är inget som driver honom att göra film.

– Varje film är ett nytt äventyr, förklarar Almodovar. Jag vet aldrig vart berättelsen kommer att ta mig när jag börjar skriva. Jag tänker aldrig bortom filmen, aldrig på priser. Jag bara måste skriva berättelsen, det är passion som driver mig att göra film.

I år tävlar fem latinamerikanska filmer i Cannes, vilket är något Pedro Almodovar uppskattar.

– Jag älskar att komma till Cannes, säger han, och just i år är det extra speciellt med alla dessa spanska filmer. I Spanien går spanska filmer sällan länge på biograferna, de ersätts alltid snabbt med massproducerade amerikanska filmer. “Volver” gick ut i 150 kopior i Spanien, vilket är fantastiskt många för att vara en spansk film. Filmen blev dessutom en stor biosucce som folk ser om och om igen. Men samtidigt kan man jämföra med “Da Vinci-koden” som gick ut i 750 kopior.

Men kommer Pedro Almodovar någonsin att själv åka till Hollywood och göra engelskspråkig film där?

– Den senaste amerikanska filmen jag blev erbjuden var “Brokeback Mountain”, som jag tackade nej till. Men jag anser inte att jag behöver åka till USA för att göra film på engelska. Jag kan lika gärna göra en engelskspråkigfilm här i Europa. Och jag tror inte att jag skulle känna mig bekväm i hollywoodsystemets tvångströja.

Skriven 2006-05-19

print

Våra samarbetspartners