
Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Originaltitel: Samurai Taimu Surippa
Regi: Jun’ichi Yasuda
Skådespelare: Makiya Yamaguchi, Yuno Sakura, Norimasa Fake, Yoshiharu Fukuda, Hajime Inoue
Premiär: 2025-07-11
Betyg: 4
Kommer ni ihåg Swordkill? Det är en B-film från Empire Pictures som kom 1984 och som även har den sämre alternativtiteln Ghost Warrior. Den handlar om en samuraj som under en strid på 1500-talet träffas av en pil och trillar när i en sjö, i vilken han blir infryst. 1984 hittas han och tinas upp.
Av diverse skäl är han nu i Los Angeles, där han bråkar med en TV, blir vän med en tjusig kvinna, och går runt på stan som en samuraj-Bronson och skivar upp drägg. Jag hyrde Swordkill när den släpptes på video i Sverige och tyckte att den var ascool. Jag såg om den häromåret och tyckte nu att den var lite mindre ascool.
Jag kom osökt att tänka på Swordkill när jag såg A Samurai in Time, som kan sägas vara komediversionen av nyss nämnda, amerikanska B-film. A Samurai in Time, i regi av Jun’ichi Yasuda, är en japansk lågbudgetfilm som överraskade alla när den förra året blev en oväntad framgång i sitt hemland. Nu går den upp på bio i Sverige.
Makiya Yamaguchi spelar samurajen Shinzaemon Kosaka. Det är 1800-tal, slutet av Edoperioden, och Kosaka står öga mot öga med sin ärkefiende. Med svärd i hand ska de kämpa till döds. Det är mitt i natten, det regnar, åskar och blixtrar – och plötsligt slår blixten ner i Kosaka.
När Kosaka vaknar upp igen visar det sig att han har slungats framåt i tiden, han har hamnat i nutid – och inte var som helst: han vaknar upp mitt i en filmstudio där de spelar in Jidaigeki-filmer – filmer och TV-serier om samurajer. Kosaka blir förstås ytterst förvirrad och förstår inte att de händelser han ser bara är en filminspelning. Han försöker ingripa i de regisserade striderna, han irrar runt på området och skräms av zombiesminkade skådespelare, och plötsligt slår han i huvudet och hamnar på sjukhus.
Den ambitiösa regiassistenten Yuko Yamamoto (Yuno Sakura) gör sitt bästa för att hjälpa den förvirrade samurajen, som alla tror är en statist som drabbats av minnesförlust. Yuko jobbar på ett manus till en egen samurajfilm.
Kosaka rymmer från sjukhuset och lyckas ta sig till templet där han stred när blixten träffade honom. Där hittas han av ett äldre par som bor i- och tar hand om templet. Kosaka får bo hos dem. Det visar sig att templet ligger alldeles i närheten av filmstudion, så Yuko hittar honom snart igen.
När en skådespelare en dag plötsligt blir sjuk, får Kosaka hastigt och lustigt rycka in i dennes ställe. Alla imponeras av Kosakas realistiska svärdteknik och Kosaka gör snart karriär som stuntman och statist i filmer och TV-serier. Snart ska han även få spela en riktig roll med repliker och allt i en film som ska heta ”Den sista äkta samurajen”.
Under sista akten blir filmen lite mer av ett drama. Den handlar om inspelningen av långfilmen och Kosaka måste konfrontera sina forna demoner. Tonen blir allvarligare och filmen blir emellanåt nästan lite spännande. Sista akten känns kanske lite långdragen, filmen är två timmar och elva minuter, och den kunde kortats något. Men det är inte påtagligt segt.
Det här är verkligen en film jag kan rekommendera! A Samurai in Time gjorde mig på gott humör. Den är rolig, mysig och lite gripande. Dessutom förekommer det en stridskoreograf som ser ut som en japansk Per Fritzell, bara en sådan sak! När regissörerna avslutar en tagning säger de alltid ”Cut! Okaaaaaaay!”, vilket jag också tyckte var kul. Filmen är tillägnad Seizo Fukumoto, en japansk stuntman som enligt uppgift dog över 50 000 gånger på film.






