THE UGLY STEPSISTER – blodig och snaskig som The Substance, men en helt annan film

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
THE UGLY STEPSISTER - blodig och snaskig som The Substance, men en helt annan film
Originaltitel: Den stygge stessøsteren
Regi: Emilie Blichfeldt
Skådespelare: Lea Myren, Ane Dahl Torp, Thea Sofie Loch Næss, Flo Fagerli, Isac Calmroth
Premiär: 2025-06-13
Betyg: 4

Eftersom jag hört- och läst en hel del väldigt positivt om denna nya, norska film, hade jag en hel del förväntningar på den. För en gångs skull infriades faktiskt mina förväntningar.

Det här är en film av långfilmsdebuterande norskan Emilie Blichfeldt, som även skrivit manus, och jag trodde att det här skulle vara en helt norsk film. Nu visade det sig, inte helt oväntat, att detta är en nordisk samproduktion, inspelad i Polen. Vad som var oväntat, var att större delen av dialogen är på svenska, handlingen verkar utspela sig i Sverige. Bara ett fåtal av de medverkande pratar norska. Jag skrattade till lite när förtexterna visades och titeln ”Den stygge stesøsteren” dök upp – i den svenska texten stod det då The Ugly Stepsister, som om Den fula styvsystern inte anses säljande nog.

Föraktar norskorna för de inte är adliga

Ane Dahl Torp spelar norskan Rebekka, en girig, självisk och elak människa, som ska gifta sig med svensken Otto (Ralph Carlsson), som bor i ett slott. Rebekka har två döttrar; Elvira (Lea Myren) och Alma (Flo Fagerli), medan Otto har en dotter, den vackra, men elaka, Agnes (Thea Sofie Loch Næss, som är norska, men pratar svenska med ibland lite märklig brytning). Agnes föraktar norskorna eftersom de inte är adliga.

Rebekka och Otto gifter sig, men redan samma kväll dör Otto plötsligt. Det visar sig då att Otto bara gifte sig med Rebekka för pengarna – som Rebekka inte har. Rebekka får då för sig att hon ska se till att Elvira gifter sig med prinsen, prins Julian (Isac Calmroth), som ska hålla en bal om några månader. Det är bara det att Elvira inte är någon större skönhet – hon är småtjock, hon har en ful näsa och hon är försedd med en enorm tandställning. Hon måste förvandlas till en skönhet.

Agnes måste också gifta sig med prinsen, men det visar sig att hon är kär i en stalldräng. När detta uppdagas ser man genast till att hon blir en smutsig piga i huset – hon blir Askungen.

Satirisk saga stöpt i sagoform

Elvira skickas till den bisarre doktor Esthétique (Adam Lundgren), som opererar Elvira på de mest brutala sätt. Elvira tränar dans. Hon anses vara ett hopplöst fall. Den tjusiga Cecilia Forss spelar kvinnan som håller i utbildningen, och hon ger Elvira ett ägg med en mask hon ska svälja – då kan Elvira äta hur mycket som helst och samtidigt gå ner i vikt. Det säger sig själv att allt det här bara kommer att leda till olycka – och det gör det också. Detta är alltså en satirisk skräckfilm stöpt i sagoform.

Associerade till Euro Horror från tidigt 70-tal
I höstas hade body horror-filmen The Substance premiär, en satirisk film om kroppsfixering och skönhetsideal. The Ugly Stepsister är en film film på samma tema – och den är lika blodig och snaskig som The Substance, men stilistiskt är det en helt annan typ av film.

Det tog inte många sekunder innan jag associerade till klassisk Euro Horror-film från tidigt 1970-tal. Estetiskt ser det här ut ungefär som en fransk skräckfilm från 70-talet, ibland även italiensk sådan. Men jag tänkte även på tjeckisk 60- och 70-talsfilm, både vad gäller estetik och handling.

Det finns en numera klassisk tjeckisk film från 1973 som heter Askungen och de tre nötterna. Den visades som sportlovsmatiné eller jullovsfilm på TV när jag var barn och jag har inte sett den sedan dess – nyligen kom det en uppmärksammad Blu-ray med filmen i USA. Den här filmen blev väldigt populär i Norge, och det skulle inte förvåna mig om den är en av Emilie Blichfeldts inspirationskällor.

Fläskar på med självstympning

Blichfeldt har även utgått från bröderna Grimms originalversion av Askungen (eller en av de tidigare versionerna, det finns nog flera), vilken är mindre barntillåten än den Askungen vi är vana vid. Ursprungligen stympade de elaka styvsystrarna sig för att glasskon skulle passa – och jodå, visst fläskar Emilie Blichfeldt på med självstympning och andra smaskiga groteskerier i sin film. En operationsscen, som jag inte ska beskriva här, är riktigt jobbig att titta på.

Mer eller mindre avskyvärda

I stort sett samtliga rollfigurer, med undantag för lillasystern Alma, är mer eller mindre avskyvärda. Elvira är till en början sympatisk, men hon blir alltmer besatt av att vara vacker till vilket pris som helst. Prins Julian och hans polare är sexistiska svin. Agnes är osympatisk men förändras förstås när hon förvandlas till Askungen.

Överraskande vågade sexscener

The Ugly Stepsister är fantastisk att titta på, det här är en väldigt flott film. Disiga, bleka bilder på slott och natur, väl valda miljöer. Filmfotot är väldigt bra, dansscenerna är välkoreograferade och innovativt filmade. Replikerna och sättet de fälls på är ibland rätt märkligt, åtminstone när det gäller de svenska skådespelarna. Jag antar att detta är ett medvetet grepp för att skapa en viss surrealistisk stämning. De pratar som i en barnfilm – men detta är allt anat än en barnfilm.

Filmen innehåller alltså en hel del snaskigt våld. Blod och avhuggna kroppsdelar. Här finns också ett par överraskande vågade sexscener. Men filmen är även rolig och den låter inte budskapet ta kål på underhållningsvärdet. När det gäller nordisk skräckfilm hamnar The Ugly Stepsister i toppskiktet, den här är betydligt bättre än alla de där dassiga svenska skräckfilmerna vi fått de senaste åren.

Ingen scen under eftertexterna

Jag läste förresten att det skulle komma en bonusscen efter eftertexterna, så jag satt kvar och väntade. Ni kan lugnt gå under eftertexterna, det är inte precis en scen som följer, det är bara ett par bilder som inte tillför någonting alls.

print

Våra samarbetspartners