
Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Gavin O´ Connor
Skådespelare: Ben Affleck, Jon Bernthal, Cynthia Addai-Robinson, J.K. Danielle Pineda, Robert Morgan
Premiär: 2025-04-25
Betyg: 4
Det här var något jag inte såg komma, en The Accountant 2. Visserligen drog ”ettan” in 155 miljoner dollar på världsplanet satt i relation till en budget på 44 millar, men ändå. För mig var det knappast självklart att det skulle bli en uppföljare.
Ändå är vi där nu, men det tog sin lilla tid. Hela nio år har förflutit sedan vi först fick möta den autistiske revisorn med mordiska kvaliteter, Christian Wolff. Men som det heter i klyschan, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Särskilt inte när det visar sig att det här faktiskt var värt den (över)långa väntan. The Accountant 2 ter sig nämligen minst lika stark som sin föregångare. Kanske till och med snäppet starkare.
Överhuvudtaget är det här en gedigen skapelse över hela linjen. Till att börja med har manusförfattaren Bill Dubuque, skapare av den lysande Netflix-serien Ozark plitat ner ett manus som håller intresset uppe från första stund ända fram till det att eftertexterna börjar rulla.
Sedan är det uppenbart att återvändande regissören Gavin O´ Connor har varit rätt man för jobbet. Sättet han återskapar det skrivna ordet och bildsätter detsamma för vita duken kan inte karaktäriseras på annat än effektivt och fingertoppskänsligt. Traditionellt? Måhända, men omsorgen märks definitivt i hantverket.
Mördad på en sunkig bar
Men vad handlar då The Accountant 2 om, undrar måhända vän av ordning. Well, till att börja med är det en tämligen djup sak, som min gamle far brukade säga. Historien är tämligen komplex. En inledande dramatisk händelse där J.K . Simmons ekonomidirektör på hög statlig nivå blir mördad på en sunkig bar leder nämligen till en mexikansk kartells värsta undervegetationer när ett mysterium med en försvunnen migranttfamilj hamnar i fokus.
I en tidig scen presenteras vi också för en fiskhandlare som uppenbarligen tjänar betydligt mer pengar på människohandel än på havets läckerheter, så vad är då dennes roll i denna sorgliga soppa?
Kopplar hetsig broder till mordutredningen
Ett mysterium värt namnet? Absolut, och ett meddelande på den döde ekonomidirektörens arm leder så småningom dennes närmaste kvinna på finansdepartementet till Christian Wolff. Marybeth Medina är hennes namn, och här etableras ett samarbete som tidigt visar sig kräva sin kvinna. Att följa lagar och protokoll är liksom inte Wolffs stil, och hans funktionsnedsättning gör honom både svår att tolka och förstå för Medina.
Som om inte detta vore nog ser sig Wolff nödgad att koppla Braxton, sin hetsigt impulsive och våldsbenägne broder till (mordutrednings)bordet. Bröderna kommer dock inte överens. Vilket förklarar varför flera år har förflutit sedan de umgåtts med varandra. Men en sak är säker; de kompletterar varandra på fältet.
Är det tillståndet eller han själv som talar
Och på tal om detta. De realistiskt gritty actionsekvenserna är givetvis som sig bör snyggt iscensatta. En styrka i den här typen av till synes realistiska vuxenthrillers. Fast filmens hjärta och det man tar med sig när allt är över är de scener där Christian och Braxton pratar, och det har inte bara att göra med att de på sitt sätt är roligare än vad man kanske kan tro.
Sedan må inte förstå varandra, men de tjafsar, diskuterar och pratar i alla fall. Typ. Braxton är den snacksalige, ständigt speedade och överdrivet ärlige – gissa om han också rimligen har en diagnos – medan den fyrkantige Christian inte är det. Vid något tillfälle frågar den förstnämnde sin bror om det är han själv eller hans tillstånd som talar i deras relation. Är det månne därför Christian inte hör av sig till brodern? Någonstans här närmar sig manuset pudelns kärna och fortsättning följer måhända. Ryktet säger nämligen att The Accountant i slutänden ska bli en trilogi.
Balanserar ingredienserna
Vad mer? Jo, även om Afflecks karaktär är filmens gedigna ryggrad och motor, så är Braxton den som glänser. Jon Bernthtal fullständigt briljerar och snor varenda scen han är med i. Så ska slipstenen dras i en thriller som levererar såväl storymässigt – migrationstemat är träffande aktuellt – som på actionsidan och rent dramatiskt. En karaktärsdriven actionthriller som balanserar ingredienserna ser man inte varje dag men här serveras man alltså just detta. Med emfas.