KALIFAT

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Modig , frispråkig och nyanserad islamistspänning, Sverige 2020
Regi: Goran Kapteanovic
I rollerna: Aliette Opheim, Gizem Erdogan, Amed Bozan, Albin Grenholm, Nora Rios, Amanda Sohrabi, Lancelot Ncube, William Legue, Yssra El Abdouni, Ala Riani
(SVT Play)

BETYG: FYRA

Sverige är fantastiskt. Fantastiskt ängsligt alltså. I alla fall i det offentliga rummet. För tänk att det skulle behöva gå nästan två decennier efter 9/11 för att någon skulle våga ta tag i den farsot som stavas islamistisk terrorism på en svensk filmduk eller tv-skärm. Fast till slut blev det till slut det sistnämnda som synes.

Tiden är äntligen mogen nu

Dock hindrade rädslan för att stämplas som icke god och intolerant all form av vuxen debatt alldeles för länge eftersom termer som rasism och islamofobi tanklöst och enkelspårigt spreds så fort någon ens vågade andas om att islam faktiskt har grava för att inte te säga dödliga problem med vissa av sina tillbedjare.

Men tydligen är tiden äntligen mogen nu. För när Kalifat hade premiär på SVT i januari var det så vitt jag sett fram till dess utan någon löjlig antydan eller kanske ännu hellre beskyllning om att fiska i grumliga vatten. Istället har serien till större delen tilldelats god kritik. Vilket är välförtjänt eftersom de åtta avsnitten både bjuder på god spänning och en nyanserad historia som vänder och vrider på perspektiven, och inte alls uppvisar några blodtörstiga terrorister klädda i typiska persedlar samt ovårdade jätteskägg med skjutvapen redo i vardagsrumssoffan. Jo, några sådana paraderar faktiskt förbi. Fast det beror väl på att det är den bistra sanningen också.

Berättar om förestående terroristdåd

Men vad handlar då Kalifat om? Tja, sett ur en helhetsorienterad bild från ovan kan man väl säga att serien försöker greppa händelseförloppet från normalitet på den svenska hemmaplanen till radikalisering och i värsta fall nedslagna bopålar i IS-land. Men det är förstås först när vi lär känna ett dramats karaktärer som det blir intressant.

Året är 2015. I fokus finner vi Fatima, Säpoagent som hänger löst efter ett olyckligt misstag. Hon får dock annat att bekymra sig för när en viss Pervin ringer upp henne. Pervin har hängt på sin make Husam till IS-högkvarteret Raqqah, och kontaktar nu Säpo för att berätta om ett förestående terroristdåd i hopp om att få hjälp med att återvända till Sverige igen.

Att detta inte blir lätt är givet, men Fatima lovar att hjälpa Pervin om hon förser Säpo med ledtrådar om var dådet ska genomföras. Det blir en lång och farlig Golgatavandring att genomlida för den isolerade kvinnan, men hoppet är det sista som lämnar henne.

Hjälplärare med dödlig agenda

I diverse stickspår introduceras vi sedan för diverse andra individer som får betydelse för historien. Här finns bland annat Ibbe, hjälpläraren som bakom sin välartade fasad har en dödlig agenda, tonåringen Sulle och bästa väninnan Kerima , som plötsligt snöar in på islamistpropaganda på nätet samt de etniska svenskarna Emil och Jakob, två förvirrade själar med ambitioner att offra allt för islam.

Allt visar sig dock hänga ihop och i slutänden dras snaran åt och handlingstrådarna tvinnas samman. Dock inte mer än att slutet bäddar för en andra säsong. But so far so good, som det heter. Bokstavligt talat, bör tilläggas.

Ovetskapen håller intresset vid liv

Om detta låter spännande, så är det avsiktligt, och mycket av nervigheten ligger som säkert alla förstår inbäddad i oförutsägbarheten och kampen mot klockan för både Fatima och Pervin. Sedan är det ett extra plus att upphovsmännen håller publiken på halster vad gäller det planerade terrordådet. Vi vet egentligen inte mer än Fatima, och terroristerna pratar heller aldrig om det med varandra i detalj, vilket hjälper till att hålla både intresset och nervigheten vid liv.

Helt malplacerad i det djävulska paradiset

Nu finns det för all del anledning, det här är inte menat att vare en sorts vardagsskildring under extrema omständigheter. Däremot är det lätt att ställa upp på åsikten att det är seriens varierade och annorlunda perspektiv som lyfter den ytterligare. Sulles föräldrar skildras till exempel som liberala muslimer utan Koranen i högsta hugg, helt emot alla former av stenålderstolkningar av islam. På samma sätt porträtteras Pervins man Husam som en bräcklig , smått förvirrad och osäker man, helt malplacerad i Islamiska statens djävulska paradis.

Ett våldsbenäget veritabelt svin

Å andra sidan backar man inte heller från att uppvisa den motsatta bilden heller.
Bifiguren Ahmed skildras till exempel som precis den råa sälle många tänker sig befolkar IS. Han är rakt uttryckt inget annat än ett våldsbenäget veritabelt svin med usel människosyn. På samma sätt motsvarar Ibbe bilden av den integrerade välutbildade och för all del också coole muslimen som av någon anledning gjort det till sin livsuppgift att manipulera sökande osäkra tonåringar till att ta steget in i den jihadistiska stenåldern.

Frispråkig, komplex och seriös

Summa summarum är Kalifat en serie som borde gjorts för länge sedan. Den är sevärd, modig , frispråkig, komplex och faktiskt också seriös på ett sätt som borde få alla som någonsin sopat problemet med militant islam under mattan att vakna upp ur sin törnrosasömn.

Skriven 2020-03-26

print

Våra samarbetspartners