PILSNER OCH PENSELDRAG, Vallarna, Falkenberg den 1 juli 2018

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Regi: Ulf Dohlsten
Titel: Pilsner och Penseldrag
Manus av Lars Carlsson och Jojje Jönsson, baserat på Gideon Wahlbergs Grabbarna i 57:an eller Musikaliska gänget
Medverkande: Claes Månsson, Jojje Jönsson, Siw Carlsson, Ing-Marie Carlsson, Anna Carlsson, Mikael Riesebeck, Lars Väringer, Per Holmberg, Ola Hedén och Karin Bergquist.
Urpremiär: På Vallarna
Spelas: Nypremiär på Lisebergsteatern 14 september och Sverigeturné t.o.m. 15 december.

Anna Carlsson sjunger som en svensk Marilyn Monroe, Jojje Jönsson och Claes Månsson rappar inte bara på väggar och Siw Carlsson jazzar så det står härliga till!  Aldrig har sommaren känts somrigare, skratten hjärtligare och buskisen mer livskraftig och vital. Den grönskar som aldrig förr! Fåglarna kvittrar i kapp i träden, som om de är på audition och vill medverka i pjäsen, när en mystisk ornitolog anländer till den lilla fridsamma gård där två sällsynt vimsiga målare gnabbas som ett gift gammalt par.

Egentligen spelar de hellre musik och dricker pilsner än de målar. För Pilsner och Penseldrag utspelar sig på den gamla goda tiden, när hantverkare inte var så effektiva och punktliga som de är idag.

Från Poppe till Penseldrag

HUR skulle gänget på Vallarna kunna toppa förra årets succé med Soldat Fabian Bom, inspirerad av Nils Poppes succéfilm? Det var frågan som man ställde sig inför årets premiär. Soldat Fabian Bom är ju  det roligaste och bästa som någonsin gjorts på Vallarna! Svaret på den frågan är: genom att gå “way back to the roots”! Buskisens rötter har grävts fram och uppdaterats och koncentrerats i Pilsner och Penseldrag, som är inspirerad av Gideon Wahlbergs Grabbarna i 57:an eller Musikaliska gänget. Folklustspelens mästare Gideon “Söderkåkar” Wahlberg ler förmodligen förnöjt i sin humorhimmel – eller så skrattar han så han får magknip!

Massor av örongodis

I och med Pilsner och Penseldrag finns det nu två stora favoriter som “Vallarnas bästa någonsin”. Soldat Fabian Bom och Pilsner och Penseldrag innebär att Vallarna levererar två humoristiska fullträffar på raken! Dessutom fungerar Pilsner och Penseldrag som musikal – det finns massor av roliga och medryckande sångnummer!

Komedi i allmänhet och buskis i allmänhet brukar beskrivas som en manlig genre – men så är inte fallet med Pilsner och Penseldrag. Här är det i stort sett varannan damernas när det gäller rollbesättning och scentid, och de fyra damerna på scenen har alla bra, matiga roller. Tre av skådespelerskorna heter Carlsson i efternamn, men de är inte släkt med varandra. De är bara alltid väldigt, väldigt bra!

Världens bästa Carlssons

Siw Carlsson är komedins grand old lady som bara blir mer “grand” för varje år hon kommer tillbaka och intar scenen med en primadonnas självklara pondus och med ett rivjärns röst. I genren barsk-rolig är hon oöverträffad!
Jag föll pladask för Ing-Marie Carlsson första gången jag såg henne i en mycket seriös dramatisk roll och i Pilsner och Penseldrag har hon ett par av de allra bästa replikerna – och hon levererar en mycket seriös karaktär, den utarbetade städerskan, i en annars mycket lättsam pjäs.
Anna Carlsson gör i stort sett samma roll som hon gjorde förra året i Soldat Fabian Bom – en kalaspingla med mycket, mycket gott självförtroende, toppat med ännu lite mer gott självförtroende. Och med en sällsynt stark drivkraft att följa sin egen väg.
Den fjärde damen i kvartetten heter Bergquist i efternamn – och hon får äran att sätta igång pjäsens förvecklingar.

Kvinnliga katalysatorer

Redan de gamla grekerna använde det dramatiska greppet “främling eller hemvändare anländer, och sätter igång en händelsekedja”. Båda dessa katalysatoriska roller innehas av kvinnor i Pilsner och Penseldrag. Den mystiska Moster Malvina (spelad av humorns mästarinna Siw Carlsson) har inte varit på gården på tio år. Dessutom har Malvina rollen av dramats deus-ex-machina i upplösningen.
Den luriga främmande fågelskådaren (spelad av Karin Bergquist) är egentligen en journalist “under cover” som har en helt egen agenda.

Vem-tar-vem?

I folklustspelens värld finns det alltid ett antal unga par som ska “få varandra” i slutet av pjäsen. Men elementet “vem tar vem” är nedtonat i denna modernisering. Den vackra skönsjungande husan (spelad av Anna Carlsson) tar inte någon av de kavaljerer som är intresserad av henne, utan väljer istället utbildning och en karriär som sångerska.

Ing Marie-Carlsson och Per Holmberg spelar ett inte-så-ungt par, som publiken verkligen hejar på. Till skillnad från i de flesta folklustspel så romantiseras inte förhållandet till alkohol. Paret får inte varandra förrän han tömt ut brännvinsflaskan i gräset — då han insett att flaskan blivit hans bäste vän, men också hans värste fiende.

”Bromance” på G mellan Jönsson och Månsson

Lars Väringer spelar pjäsens målarmästare, som hotas av konkurs och vräkning, och bromance paret Jojje Jönsson och Claes Månsson spelar hans båda anställda, som försöker rädda gården och firman genom att organisera en konsert. De är bästa vänner och även bästa fiender – de är rivaler om den vackra husan och samtidigt beter de sig själva som om de vore ett gift gammalt par. Grälet om stångkorvar och margariiiiiin och den tragikomiska ungkarlsvisan är två humoristiska pärlor som på fint sätt bevarats och förvaltats från originalet, och ingen kan hålla sig för skratt under stångkorvar och margariiiiiin scenen. Inte ens Jojje Jönsson! Det är så roligt att se Jojje Jönsson lysa som ett paket guldinslaget äkta smör i sin roll! Precis som i förra årets Soldat Fabian Bom – Jönsson kan så mycket mer än att spela Dag-Otto! Att Claes Månsson kan allt är knappast någon överraskning, han projicerar skojiga miner ända ner till bakersta raden i publiken. Tillsammans är de båda herrarna rent och skärt komediguld. Det är bara att ta fram vaskpannan!

Ola Hedén återvänder i år till Vallarna i dubbla roller som slarvern Gösta och en hårt prövad chaufför (han är roligast som chauffören!).

Ett skelett av funny bones

Mikael Riesebeck, som verkar ha ett skelett helt uppbyggt av “funny bones”, är en storfavorit i Vallarnas uppsättningar. Varenda sekund med Riesebeck på scenen är märkt med “skrattvarning”! Hans imitation av en duva är obetalbar och helt underbart irrelevant och knasig. I årets uppsättning tar Riesebeck ut svängarna rejält i pjäsens skurkroll!

Pilsner och Penseldrag är en väldigt snäll adaptation av Grabbarna i 57:an – det finns egentligen ingen skurk. Ingen har snott lönekuvertet (det har bara ramlat ut genom fönstret) och Riesebecks karaktär är egentligen bara missförstådd och längtar efter gemenskap i det musikaliska gänget. Det här är en pjäs där ingen utesluts och där ingen skuldbeläggs, där det finns försoning och förlåtelse att få för alla medverkande, och där alla får vara med och “jamma” tillsammans på slutet i det stora, glada musikaliska gänget. Som inte längre bara innehåller grabbarna i 57:an.

Lyckligt slut för alla

Det här visar att humor behöver inte vara elak och uteslutande, den kan lika gärna vara snäll och lekfull och inkluderande – och ändå vara skrattretande för en stor och blandad publik. Det här är en varmhjärtad pjäs med högt tempo och massor av musik, tiden försvinner i ett nafs. Alla generationer finns representerade i publiken och det är fantastiskt att alla väldigt små barn sitter stilla och fängslade under hela föreställningar. 20+are är en annan stor grupp, en del är förstagångsbesökare som vuxit upp med Vallarna på TV. Men ingenting går upp mot att se pjäsen live på plats, med solen i ryggen och fåglarna kvittrande i träden! Alla platser är bekväma deluxe-platser med extra mycket benutrymme. Bra fallhöjd gör att man ser (och hör) utmärkt var man än befinner sig i publikhavet.

Det här är en perfekt kväll eller eftermiddag med familjen eller med kompisgänget. Eller så kan man pallra sig till Vallarna alldeles själv och prata med likasinnade humorfans som också vuxit upp med Vallarna på TV och som konstaterar hur mycket bättre allt är live!

Från kulturfara till kulturskatt

Gideon Wahlberg klassades en gång i tiden som kulturfara, när hans älskade folklustspel filmades och blev så kallad “pilsnerfilm”. Men idag är både folklustspelen och filmerna klassade som kulturskatter. Vallarna har mer eller mindre gjort samma klassresa, fast mycket snabbare. Idag är Vallarna en kulturskatt. En rolig och inkluderande sådan!

Stående ovationer för Pilsner och Penseldrag från premiärpubliken. Självklart!

  • Alla får vara med i det nya Musikaliska gänget. Foto Graham

Skriven 2018-07-01

print

Våra samarbetspartners